Senaste nytt Forums Vågsurfing Köpråd ang. förstabräda

  • Köpråd ang. förstabräda

    Publicerad av donron på 16 juli, 2011 vid 11:21

    Hallåj!

    Hade tänkt att köpa min första vågsurfbräda men är inte alls hemma på det här med vågsurf så därför vänder jag mig till er.

    Har blivit erbjuden att köpa en NSP funboard 7’10 till ett bra pris.
    Är det något att satsa på som nybörjare? Har tidigare testat en väns 7’2 men tyckte det var jävligt svårt att komma upp på den i vågen 🙂

    Jag är rätt lång och väger ca 70 pannor.

    Tack på förhand!

    molle73 svarade 12 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • doc

    Medlem
    16 juli, 2011 vid 12:04

    Jag köpte en 7’6″ i Puerto Rico när jag lärde mig surfa. Vägde 74. Borde kanske haft en 8 redan där och när jag kom hem sålde jag brädan för den var klart för liten för Sverige. Satsa på en bredare och tjockare bräda tycker jag. Om den är längre är sekundärt. Då kommer du att ha roligare och fånga lite vågor. Och framförallt få lite längre rides. Om du inte bor på ett fantastiskt vågställe förstås.
    Jag har en Meyerhoffer 9’2″ nu. Hur kul som helst och fångar vågor som ingenting. Det dröjer innan jag går under 8 fot igen. Om jag inte köper en MegaMagic förstås. Det lockar lite och skulle funka för en usel vågsurfare som jag.

  • donron

    Medlem
    16 juli, 2011 vid 15:36
    Doc;662339 wrote:
    Jag köpte en 7’6″ i Puerto Rico när jag lärde mig surfa. Vägde 74. Borde kanske haft en 8 redan där och när jag kom hem sålde jag brädan för den var klart för liten för Sverige. Satsa på en bredare och tjockare bräda tycker jag. Om den är längre är sekundärt. Då kommer du att ha roligare och fånga lite vågor. Och framförallt få lite längre rides. Om du inte bor på ett fantastiskt vågställe förstås.
    Jag har en Meyerhoffer 9’2″ nu. Hur kul som helst och fångar vågor som ingenting. Det dröjer innan jag går under 8 fot igen. Om jag inte köper en MegaMagic förstås. Det lockar lite och skulle funka för en usel vågsurfare som jag.

    Ok, då får jag tänka över mitt beslut.
    Kitesurfar i vanliga fall men hade varit kul med vågsurf när vädret tillåter det här på västkusten 😉

  • doc

    Medlem
    16 juli, 2011 vid 18:47

    Prata med några till innan du bestämmer dig. Tänkte bara att min åsikt kan vara bra eftersom jag också är nybörjare. Det kanske finns nån som kört den brädan som kan ge lite feedback…

  • donron

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 10:37

    Jag åker till surfers butiken i stan istället, dom borde ha koll 🙂

  • macbeth

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 18:52

    Köp en lång och få många vågor.. jag började med en 7’6a och väger runt 90.. jag visste inte heller nånting om surf när jag började men jag hade valt en större om jag skulle börjat idag..

  • donron

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 07:54
  • molle73

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 23:06

    Hör av dig på 0762 697211. Vi har en shaper i Portugal som gör brädor från 350 euro! (Handmade-ej maskin). Bra för såväl nybörjare som pro. Få egen grafic för 50 euro mer!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Köpråd ang. förstabräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.