Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd – bra freeride

  • Köpråd – bra freeride

    Publicerad av kalllek på 11 juni, 2008 vid 09:21

    Har idag:
    Fanatic Gecko 130 L, NP V8 7.5, Sailworks 6.5, NP V6 6.5. Allt från ca år 1996.

    Jag väger 86 kg, 189 cm lång, hanterar vattenstart o fullfartsgippar bra. Kan ej tricka eller typ duckgippa. Ingen extremseglare och tävlar ej. Seglar så fort det blåser > 6 m/s i Stockholm, en vecka/år i Haga Park, en vecka/år utomlands (denna sommar Karpathos 🙂 ).

    …och jättetacksam för råd från er om vad jag ska skaffa nu!

    Jag funderar på:
    Bräda:
    JP x-cite ride 120 liter. Har läst en del bra om denna i forumet. Visst är det en bra Stockholmsbräda som är lätt att sälja om jag skulle vantrivas?

    Segel:
    5.4 Neil Pryde Excess
    6.4 Neil Pryde Excess, eller någon som tycker det ska vara V6 här också?
    7.5 Neil Pryde V6

    Fenor:
    Funderar på 34, 40 och 45 typ.

    Bommar:
    Neil Pryde X6 eller X3 ? Stor prisskillnad, kommer jag märka någon skillnad?

    Mast:
    X6 eller X3 här också, kommer jag märka någon skillnad ?

    Tack på förhand!

    kalllek svarade 15 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • marden

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 18:14

    om du seglar så mycket o “bara” fram o tillbaks och dessutom fullfartsgippar.

    så är valet givet att det första du ska köpa är en gps

    sen löser sig resten av sig skjälvt för till hösten har du uppgraderat till fullracesegel o några slalomplankor o en speedbräda när du bilvit fast i fartträsket

    förresten välkommen in på speedforumet

  • oscar

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 18:24

    Köp en Mauisails alubom istället. Bästa alubommen du kan hitta. I övrigt ser det väl bra ut.

  • mikaels

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 20:50

    Gecko 130 L, det är 298an, eller hur? Själv kör jag på en 278, som verkar vara 105 L, med ett Simmer Zero 5 6,4 och ett alldeles nytt Simmer Spark 7,5, inköpt till sommarens Gardaresa, plus för alla de där dagarna i Stockholm när det nästan blåser tillräckligt (105 L och 6,4 ger en del bomkörningar…).
    Jag är lite mindre än du, både vikt och längd, men gippar å andra sidan uselt.
    Jag är mycket nyfiken på vilka råd du kommer att få i denna tråd, så jag postar mer för att prenumerera än för att tipsa dig, för jag vet inte mycket mer än du i detta ämne…

  • nlc

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 07:51

    Boards hade ett test av 15 st freeeriders däribland JP X-Cite Ride 110 FWS i årets majnummer. JP:n fick (som vanligt) ganska bra omdömmen och var i topp hos många av testarna. När (om) du tröttnar på den kommer den troligtvis gå som smör i solen här på Köp&Sälj.

    Storleksmässigt tycker jag du först ska fundera på hur väl 120 liter (och bredden på 69 cm) passar den segelgarderob du planerar. Enligt JP är ideal segelstorlek mellan 5.5 och 8.0 (rek 5.2-8.5), vilket kanske indikerar på att du borde kika på 110:an istället (om du nu vill köra 5.4-7.5)? Eller en större segelstorlekar (ca 5.5, 6.7, 8.0)? Eller en annan bräda med med liknande egenskaper (typ Fanatic Hawk, Goya FXR, Tabou Rocket, JP SuperSport)? Så innan du nu springer iväg o handlar upp hela veckopengen, ta å fundera igenom vilka segelstorlekar du behöver/vill ha för du verkar ha så pass bra koll på surfingen att du kan välja bräda efter max segelstorlek än att bredd och volym behöver ge extra stabilitet.

    Av seglen har jag inte testat Excess, men kört Saber (5.7 och 6.7) och Expression (4.7) en hel del, samt lite V6 (8.0). Personligen gillar jag draget som Saber-seglen ger och hur det är att hantera i de högre vindregistren, ganska mycket racekänsla faktiskt. V6:an var en trevlig bekantskap, även om segel utan (mini-)cambers är mer lättroterade, särskilt i lättare vindar.

    Excess är lite onödigt tungt för min smak, men gillar man att försöka dyka genom seglet är säkert X-ply jättebra även i ett större freeridesegel, hade själv valt Expression istället (vilket i princip är samma segel fast lättare). Har du kollat något på NP:s Zen? 5.5 och 6.7 riggas båda på 430-mast, sen kan du ju komplettera med en längre mast för det större seglet (kanske 7.5-8.0). Åsso måste man inte köpa nytt av allt, vissa byter segel oftare än kalsonger och på begagnatmarknaden är köparen kung.

    Chinooks alubom är ett bra alternativ till NP:s X3. Master köper du så dyra du törs 😉 Fenorna verkar lite stora i mitt tycke för de segelstorlekar du funderar på, men 2-3 extra fenor är ju alltid ett fint komplement.

    Mycket bladder blev det…

  • bicless

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 10:34

    Jag har kört X-cite ride 1 säsong. Bor is tockholm. Väldigt lättjippad var första intrycket. Körde parallelt med mistral screamer som var lite mer svårjippad men klart skönare att köra fort med. Jag fördrog screamern men skulle kanske behållt JP:n om det inte vore så mycket plattvatten här där det är kul köra fort.

    Mvh

    Bicless

  • niklasr

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 11:01

    Hej
    Det är väl en smaksak men jag tror att du kan kolla på Starboard också. Jag har och har haft ett par stycken (och kört JP X-cite 120 också) och jag tycker att Starboard är riktigt bra. Inte för att det säger så mycket men det är ju världens största brädföretag med flest titlar i världskuppen. I Sverige är det dock inte ett så stort märke men säljs av Onwater i Karlstad.

    http://www.onwater.se/

    http://www.star-board.com/2008/pages/products/v_futura.php

    Hälsningar, Niklas

  • surfen

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 11:11

    Många fina svar har du fått. Är det en freeride/move bräda som du är ute efter så kan man välja och vraka och ta en som passar din ekonomi, för dom flesta tillverkare i dag gör bra brädor, det som skiljer dom åt är hur dom tänker när dom snickrar till brädan. Goya FXR eller Exocet Scross/Cross har jag kört i massor och kan ge dig lite information om! Skicka ett PM så hör jag av mig. Men lite snabbt Goyan är snabb smidig och GILLAR vågor fast det är en freeride, vill man bara ha en bräda som täcker ett stort vindregister och ett spann på segel storlekar så är Exocet Scross 120 perfekt som enda bräda till att börja med, en fin Mälarbräda som även fungerar i havet, lättseglade, planar upp direkt och känns små när det börjar tuta i och det är ett +. Nu kommer min favorit i alla kategorier, Exocet Cross 84 94 106 118liter den lille är snabb som en iller, bara byta fena till det som du vill ha brädan till, våg, freerace/race fena. Snabba är dom alla och inte är dom rädda för vågor heller, det är bara och stå på!
    Du tänker flera fenor det är bra! Men dom är nog i största laget tycker jag till seglen som du tänker på, tror nog att det räcker med 30-32, 34-36 och 40 fenor.
    Partisk är jag. Men gillar att få så mycket timmar på vattnet som det går.

    Chinook Alu bommen är inte dum har flera själv.
    Men som sagt det görs nästan inget skit idag så ta det som känns bra, och skulle vi vara på samma ställe någon gång kom fram och prata lite och provkör prylarna. har nästan jämt med mig Scross, Cross och Xwave med mig i bilen. Eller pröva att rigga med en Chinook Alu eller Kol bom. Tryck i en Challenger mast i ditt segel och ge seglet en vitamin injektion. Brukar sälja dom på studs när dom har provkört dom;=)….
    //Surfen

  • dr-masse

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 12:05

    Jag tyckte att boardseekermag hade ett både intressant och läsvärt test i den här klassen.

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-introduction.html

    På JP Xcite 120: http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/jp-xcite-ride-2008.html

    Men som sagt – detta är “bröd och smör” delen av de flesta brädmärkens erbjudande, och det mest är bra eller mycket bra. Sök efter en bräda som passar din plånbok, stil och som verkar ha bra detaljer i övrigt (pads, stroppar, fena, kvalitet å sånt).

    Tror oxå att detta är en bra storlek (runt 68-70 bred med en 115-125 liter, typ) att spana in om det är 6 sekundmeter + som gäller i Stockholmskrokarna för den typ av segling du vill syssla med. Fin-fin med sjuhalv och sexhalv, kanske lite stor med femhalv emellanåt, men inget större problem med din vikt. Hellre lite för stor än för liten bräda, annars blir det inte mycket seglat är väl den bistra verkligheten många gånger, ah!

    Tyckte förresten att tipset att kika på Zen var värt att lyssna på, de som testat seglen säger att de är bra eller till å med förvånansvärt bra.

  • kalllek

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 16:44

    Tackar så mycket för alla svar hittills, har klarnat lite 🙂 och sammanfattar…

    Bräda:
    Jag läste testet som länkades och det var mycket lovord för x-cite 120.
    När det gäller val av modell/märke som x-cite, screamer, någon Starboard eller annat- så känner jag mig helt borta. Jag tror helt enkelt jag bestämmer mig för JP x-cite, så får jag väl hoppas det blir bra. Det reducerar iaf en parameter:wink:

    Rigg:
    Historiskt har jag bara ägt 5.5 – 7.5, men det kanske hänt så mycket på segelfronten att 8 kvm inte känns så tråkigt stort och otympligt längre? Tycker dom 8 kvm jag haft på hyrställen utomlands känts jättestort, men då har det ju inte varit fingrejer som X6 bommar/master och nya segel. Finns det kanske någon som kan intyga att en modern 8.0 rigg inte känns större än en några år gammal 7.5 ? Eller har jag ett bättre drag i en modern 7.5 vilket skulle betyda att 8.0 är onödigt?
    Zen konceptet låter lockande men tyvärr så ser jag ett litet problem med segelstorlekarna där – 4.9, 6.1 och 7.2 i Stockholm. Att gå ner till 7.2 som minsta segel känns som risk för att jag förbiser att jag faktiskt bor i Stockholm. Eller tänker jag fel, är det lika bra drag i den 7.2:an som min gamla V8 kanske?

    Alternativ 1:
    X-Cite 120 liter
    5.2 Neil Pryde Expression (MAST, BOM, R.M) (431, 170, 400/430)
    6.5 Neil Pryde Expression (471, 195, 460)
    7.5 Neil Pryde V6 (479, 212, 460)
    X6 430 NP Mast
    X6 460 NP Mast
    Bom 160 – 220
    Fenor 32, 38 och 44

    Alternativ 2:
    X-Cite 120 liter
    5.2 Neil Pryde Expression (431, 170, 400/430)
    6.5 Neil Pryde Expression (471, 195, 460)
    8.0 Neil Pryde V6 (492, 220, 460)<


    måste ha förlängare på minst 32 cm!
    X6 430 NP Mast
    X6 460 NP Mast
    Bom 160 – 220
    Fenor 32, 38 och 46

    Alternativ 3:
    X-Cite 120 liter
    4.9 Zen (429, 171, 430)
    6.1 Zen (447, 196, 430)
    7.2 Zen (471, 210, 430) <


    måste ha förlängare på minst 41 cm!
    X6 430 NP Mast
    Bom 160 – 220
    Fenor 30, 36 och 42

    Ingen verkade tala något för kolfiberbommar, är det onödigt alltså? Jag ska kolla upp bommärke, t.ex Mauisails…vad sägs om Local spirit då?
    Tacksam för alla åsikter kring dom tre alternativen eller kom med egna idéer…alla åsikter välkomna!

    Finns det någon på detta forum som har Zen och kan berätta mer om det?

  • mikaels

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 17:28

    Behöver du verkligen tre segel? I så fall tycker jag du behöver två master och två bommar, det är sällan väder för alla tre segel samtidigt, men ofta för två av dem, det är skönt att rigga sexan och sjuan, eller femman och sexan, och kunna byta fram och tillbaka (säger jag, som just köpt mitt andra segel, och bara har en mast och en bom, ännu så länge, men på den tiden jag hade mycket prylar köpte jag alltid hela riggar 🙂
    Själv tror jag 6,4 och 7,5 räcker för mig i Stockholm, men jag börjar bli lite för gammal för de där tokdagarna när man behöver ett litet segel, plus att de brukar komma i november, när det ändå är för kallt.
    JP 120 L låter dock intressant…

  • jps

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 18:18

    Alternativ tre ser väl rätt smakligt ut tycker jag. Fast med din vikt och Stockholm som surfplats så är nog 120 liters att föredra. Sedan tror jag att du kan skippa 42 fenan. 36 borde räcka till 7.2

  • niklasr

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 06:23

    Hej Kalle
    Jag skulle absolut köra på 120 liter om det ska vara din enda bräda. Om man bor på västkusten så är 100 liter stort men här där vi bor med plattvatten så är 120 liter bra och du får mer tid på vattnet.

    /Niklas

  • kalllek

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 08:24

    Tackar! Jag har nu uppdaterat min andra postning igen och kommit fram till 120 liter x-cite (om inte någon kommer med något annat revulotionerande förslag). Då återstår för mig att bestämma mig för en bra “stockholmsrigg” ihop med den brädan, min vikt och kunskap. Lutar åt alternativ 1 men jag är väldigt sugen på att höra om folks erfarenheter av Zen!

    När det gäller fenstorlekar…När jag matar in segelstorlek och min vikt i kalkylatorn som någon postade på forumet så får jag: 5.5 -> 33 cm, 6.6 -> 39 cm, 7.5 -> 44, 8.0 -> 46 cm

    Jag ska också komma fram till märke/modell på bom och fenor.

  • jox

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:26

    MauiSailsbommen är klart bättre än local spirit, har testat båda… Frontbeslaget är väl det som skiljer mest.. riktigt bra på MS

  • nlc

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:01

    Jag vet att det inte ingick i din bräd/segel-ekvation, men om du hemskt gärna vill kunna köra med lite mindre segel (< 5.4) så kanske du ska fundera på en tvåbrädorskombo där du kompletterar X-Citen (120 L) med en begagnad FSW eller liten freeride/move på ca 100 L? Då slipper du ju dessutom vara skraj för att smasha den sprillans nya brädan när det blåser lite mer...

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd – bra freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.