Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd – bra freeride

  • kalllek

    Medlem
    5 juli, 2008 vid 20:12

    Tänkte jag skulle berätta vad det blev…

    Efter mycket velande blev det en X-Cite 110 med seglena Hellcat 7.2 och Hellcat 6.2. Fenor 34, 36, 40. Det som fällde avgörandet mellan 120 och 110 liter var att jag inte vill ha något segel som är så mycket större än 7.2 och att jag inte kan ha två brädor.

    Idag blev det premiär i en av Stockholms lättvindsdagar (eller om man ska kalla det normaldag) i Näsaäng där det var 6 m/s prognos och folk verkade köra mellan 6.8 – 9.8. Jag körde 7.2. Det var mycket lä för att ta sig ut 200 meter och jag fick känna på att 110 liter var vingligt värre mot min 137 liters bräda, men det gick efter en plums. Att dra rigg funkar finfint bara det finns någon styrvind att balansera mot. Alltså ingen bräda jag vill ploga runt med i 1 sekundmeter en längre sträcka. Det är inte långt ifrån att jag sjunker igenom på brädan. Men det viktigaste är att jag kan dra rigg och inte måste vattenstarta.

    Annars var det tidig planing och brädan kändes mycket trevlig. Jag köpte en 42-fena och den var, som några varnat för här, i största laget och jag kommer byta ner den till en 40 istället till 7.2 seglet. Brädan ville vrida sig en del mot läsidan i byarna och då tror jag nog en lite mindre fena skulle sitta fint. Seglet var en mycket positiv upplevelse med bra bottendrag och jämt drag hela tiden. Min gamla V8 har jag alltid tyckt om men detta segel utan cambers passade mig bättre, lite lättare att hantera och en känsla av att det ska mycket till för att bli överriggad på den. Tycker inte att jag planade mindre än någon annan idag (förutom formulaseglarna och någon på 10 kvm).

    Supernöjd med att det blev en 110 och inte 120 liter eftersom jag inte kan ha två brädor i min förvaring i stan och att jag vill undvika större segel och detta verkar plana igång bra. Annars hade det kanske blivit en 120 och en 90 som någon föreslog vilket verkar vara en bra combo. Men denna 110 funkar att dra rigg på, dock lite väl vingligt vid svag vind (men det går), det kan förhoppningsvis bralla på lite mer innan den känns för stor, lite roligare/lekfullare och ok tidig planing.

    Så… efter en första körning verkar detta vara en helt ok Stockholmsfreeride med ett trevligt 7.2 segel i vatten då gässen lite mer än precis börjat rulla och vattnet blivit aningens mörkare. Återstår att se hur det känns när det brallar på lite också.

    Tack för alla bra och värdefulla svar i denna tråd!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpråd – bra freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.