Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köpråd slalomfena

Taggad: , ,

  • Köpråd slalomfena

    Publicerad av rickard_nr1 på 7 oktober, 2020 vid 08:06

    Halloj!
    Tänkte jag gör en tråd här för att få lite råd och skapa lite liv på de annars snart öde forumet!
    Jag är på jakt efter en eventuellt två fenor till min 108l l jp slalom 66cm bred (har en plan på nyare några cm bredare men inte hittat någon än) .
    Budget ligger på max 2500kr men runt 2000 är vad jag siktar på.
    Utrustning idag :
    I dagsläget har jag av raka fenor (weed har jag och använder sällan):
    1st 37cm select s1 slm
    1st 39cm zfin slm -s (nyligen inköpt så har inte hunnit prova)
    De segel jag kör är oftast 6.2 och 7.1 men i enstaka fall 5.4 eller 8.4(dessa blir va de blir de få tillfällen de blir.
    Mig själv: jobbar på tekniken, sätter inga planade gippar än men målsättningen finns om det efter en hittils säsong med drygt 500 ickeplanande gippar. Ett annat mål är 35knop i hastighet. Jag Är 187 och runt 90kg.

    Spots: chopigt, sällan speciellt platt, varekilsnäs och tollenäs är mest besökta.

    Så.. Vad säger ni? Jag har haft flest select fenor genom åren, säkert inte dåligt men de är svårt att jämföra hur de står sig mot andra fabrikat om man inte kört annat. Så därför ser jag gärna ett annat fabrikat i fenväskan(är select the best efter förutsättningar så får de väl bli en till såklart.
    Material? G10/kolfiber? Jag blev av muf rekomenderat deras slalom pro men de fenorna ligger utanför budget. Deras g10bslalom är istället ett alternativ, en begagnad zfin eller annat dyrare fabrikat funkar ju med om de är ok skick.
    Längd? Jag är inne på ca 34 och 36cm

    Hit me!

    rickard_nr1 svarade 3 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • canoya

    Medlem
    7 oktober, 2020 vid 08:44

    Jag råkar ha en Select SL7 33 cm till salu så jag talar kanske lite i egen sak 🙂

    Men, jag använde den på en Fanatic Falcon 113 (den svarta, 2012 tror jag) och tyckte att den funkade både med 6,2 och vid bra tryck i 7,0. Jag hade också en SL07 37 cm som jag använde till 7,0 i “normal” vind. Man märkte att det blev lite högre fart med den mindre fenan och jag vet att jag var förvånad över att den hade så bra bett med 7,0.

    Jag har dock inget annat att jämföra med i de storlekarna så det finns nog mer initierade slalomseglare som kan svara mer utförligt.

    Länk till min annons:
    https://www.surfzone.se/advert/fenor/

    /Håkan

    Fenor

  • d97jro

    Medlem
    7 oktober, 2020 vid 09:52

    Nu vet jag att prislappen blev väl hög när @Rickard_nr1 undersökte Maui Ultra Fins utbud för detta segment, men när jag var på jakt efter sjögräsfena för freeride/-race så pekade mycket på att Maui Ultra Fins var företaget för mig; tyska ingenjörer med bakgrund i flygindustrin, tydligen (?); därtill utmärkt kundservice och bra rykte. Jag kontaktade dem för deras standardsjögräsfena Weed var slutsåld i storleken jag sökte. Efter många turer och bollplankande blev det en X-Weed vilket jag trodde skulle vara alldeles för våg-orienterad men den är kanon. Fort går det och höjd tar man. Ja, och manövrerbarheten är som väntat god. Jag har ju JP:s standardfena (och de sägs ju vara bra) till min JP AllRide, men förutom det faktum att det sällan (aldrig) är läge för annat än sjögräsfena i Skåne så föredrar jag min X-Weed.

    Ja, jag är väl medveten om att det är annan sorts fena som söks i tråden, men rätt vad det är så söker någon på fentips och kanske kan ha nytta av detta. Men för egen del hade jag tveklöst vänt mig till Maui Ultra Fins för att köpa andra fenor.

  • rickard_nr1

    Medlem
    22 oktober, 2020 vid 21:14

    Noterar ditt erbjudande canoya, Jag har inte helt bestämt mig utan undersöker lite marknaden fortfarande (har inte så bråttom) . Jag har inte uteslutit muf men jag försöker få fram skillnaden mellan slalom och slalom-race. Jag har tokgooglat men inte direkt hittat någon bra förklaring så blir nog ett mail till dem för att få svar…
    Jag har knappt hunnit prova min zfin 39cm men de hade varit klart intressant att köra en session för att få en rättvis bild om man kan utesluta eller ta in dem efter vad jag upplevt. Begagnade premiumfenor verkar inte säljas ofta inte heller i bra skick alltid så jag inväntar om något intressant dyker upp. Då jag är inne på zulu till min lättvindsbräda skulle ett alternativ vara en zulu till min slalom med för att få ner frakten men som sagt de känns lite vanskligt att chansa på en fena för ett par tusen så stämmer de inte alls..

  • bollen

    Medlem
    24 oktober, 2020 vid 22:57

    Tjena
    Nu är jag ju en glad amatör, så de som kan får ju rätta mig…
    Men min erfarenhet är att det lättaste sättet att få sprutt på grejjorna är att använda en mindre bräda. Om du skall använda en 6.2 och få upp det i 35 när du väger in på 90pannor då får det blåsa. 6.2 och 35 då har jag kört 79 liter och en 26, kanske 28 fena, alt 5.2 och samma, men då blåste det 49knop… Nu väger jag 70kg så inte alls samma. Men om det skall gå fort så får du nog sikta på de större seglen samt liten bräda och fena. Eller om du har talang så funkar det nog ändå! 🙂

  • rickard_nr1

    Medlem
    26 oktober, 2020 vid 12:32

    Tjena

    Nu är jag ju en glad amatör, så de som kan får ju rätta mig…

    Men min erfarenhet är att det lättaste sättet att få sprutt på grejjorna är att använda en mindre bräda. Om du skall använda en 6.2 och få upp det i 35 när du väger in på 90pannor då får det blåsa. 6.2 och 35 då har jag kört 79 liter och en 26, kanske 28 fena, alt 5.2 och samma, men då blåste det 49knop… Nu väger jag 70kg så inte alls samma. Men om det skall gå fort så får du nog sikta på de större seglen samt liten bräda och fena. Eller om du har talang så funkar det nog ändå! 🙂

    Du har allt rätt i att en mindre bräda kommer ge mer fart men har ändå haft 32knop hitintills (bara topp) och visst går de trögt de sista knopen de har jag märkt.det jag tror är min största broms är chop och den skulle nog även kunna bromsa en mindre bräda med är jag rädd för blåser de mer blir de ju mer chop (va trevligt de h varit med en 500m lång pir någonstans😁). Därför tror jag att med 7.2, rätt fena och lite mindre chop borde gå med befintlig bräda. Nu är jag lika mycket glad amatör med så om jag är ute på fel sida fysikens lagar får jag väl helt enkelt inse mina begränsningar över misslyckade försök😁.
    Man ser ju dessutom att många större slalombrädor med nyare design och fenor verkar gå att pressa upp i otrolig fart bara de är lite chop och plats att falla i vind på.
    Jag är lite inne på att köpa en enklare 34cm för mitt 6.2 och en finare 36cm till mitt 7.1 med anledning att om jag byter bräda i framtiden kommer de nog bli en lite bredare runt 70cm istället för 66 och då kommer 34cm fenan bli överflödig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köpråd slalomfena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.