Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Köpt kitegrejer i Spanien! Komplettera?

  • Köpt kitegrejer i Spanien! Komplettera?

    Publicerad av supersimon97 på 3 mars, 2015 vid 12:13

    Tjabba, tjena! Simon är jag, en kille helt grön på kitesurf! Har åkt en hel del wakeboard och vattenskidor innan men vill ha ny utmaning och en sport där man kan själv avgöra hur fort man vill åka och var osv, en friare sport helt enkelt jämfört med wakeboard och vattenskidor! Min brors kompisar har kört kitesurf i många år och har därför länge velat testa på men inte haft pengarna till att själv skaffa utrustningen som krävs! Men fick nu lite inspiration under en resa till Spanien där jag nu hittade en kiteboard för 40€ som dom sa skulle vara en bra lite roligare bräda (trickbräda) om jag ville testa på sporten! Så tänkte lägga upp bilder på det jag fick och ni får sedan säga vad jag mer behöver för att få en bra utrustning, gärna för en rimlig slant! Instruktör har jag ju min brors polare till men dom är just nu bortresta under närmsta 2 månaderna så tänkte skaffa ihop prylarna tills dess! Here we go!
    Brädan en “Shape” bräda med “freestyle” Slingshot bindningar som dom sa!

    Fick med den här gratis, han ville blii av med den… Som jag har förstått så är det här “handtaget” inte till för surfning med bräda utan bara för att öva med kite på land? Am I right?

    Själva connect grejen är ju paj… Fick med den också gratis men vet inte om jag har nån användning av den ändå?

    Närbild på “handtaget” Naish står det och en fastsydd plastlapp där det står 12…

    Nu är det er tur att hjälpa mig! Hade det gott från ett soligt Spanien och 26+ grader!

    sailortrash svarade 9 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    3 mars, 2015 vid 16:43

    ang. brädan ser den ut att passa på ett museum…men den går nog att lära sig på den med. Men jag tror inte du ska börja med boots, se om du kan sätta på ett par vindsurfing stroppar åtminstone..

    med tanke på dina bilder, så om du kom över en drake “billigt” så använd den inte. försök inte lära dig på ngt äldre än 09, då både releasesystem och depower blev mkt bättre efter där ngnstans..

    försök få din brorsa att låna ut prylar till dig istället för att köra på antika potentiellt crazy farliga grejer..

  • maglu

    Medlem
    3 mars, 2015 vid 22:05

    “Connect-grejen” – Leash. Prova googla “Kitesurf leash” så kommer det upp otrevliga bilder på vad som kan hända med leash. Så, nej, den behöver du inte…

  • supersimon97

    Medlem
    5 mars, 2015 vid 10:08

    Så om jag förstår det rätt så är det i princip bara brädan jag har användning för? Leashen googlade jag på… Usch! Ska skrotas omgående! Bommen är lite väl stenålder varning på kanske och inte anpassad till skärmar för kitesurfning på vatten? Rent konkret vad behöver jag mer för att få en bra start? Ifall kite verkligen inte är nåt för mig vilket jag dock har väldigt svårt att tro så kan jag alltid sälja vidare prylarna, så vill veta vad ni tror jag behöver för att kunna testa på sporten! Hade! 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    5 mars, 2015 vid 10:29

    alltså, du behöver en kite och en bom. köp helst tillsammans även om det går att blanda märken oftast. hitta ngt beggat. Om du den är äldre än 3 år ska man se upp med linorna, är den normalt använd så borde de vara rätt slitna då. En 3 år gammal kite ink. bom borde gå att köpa för mellan 3-5000:- beroende på storlek och skick. Det blir inte billigare att leta separata köp. Om du ser ngn annons typ 3 kiter och bommar 1000:- från 2002 typ så köp inte, det är bililgt men kommer bara ge dig mer problem.

    sen behöver du en sele, sitt eller midja som passar till kite.

    våtdräkt kanske, beroende på vattentemp. I Sverige behöver du garanterat en.

    st. på kite beror på din vikt och jhur mkt det blåser..en st funkar i ett visst register. Har du 3 olika st. brukar man kan köra i 95% av alla förhållanden..typ

  • skye10

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 07:08

    Tja Simon,

    Kul att du är sugen på att testa sporten!

    Svaren du har fått här i tråden är bra.

    Stanna upp och ta ett steg tillbaka innan du lägger för mycket tid och pengar på att leta efter prylar utan att själv, på plats, kunna göra bedömningen om det är bra och funktionell utrustning.

    Risken kan vara rätt hög när din brorsa kommer tillbaka om 2 månader och säger att du inte kommer kunna använda prylarna.

    2 månader är dessutom lång tid, varje dag som blåser fram tills dess är en förlorad dag om du inte är ute på vattnet 🙂

    Kontakta en lokal instruktör, betala en kurs, få rätt instruktioner, använd fräsch och modern utrustning och sen ev hyr någon timme eller två. Då får du snabbt och effektivt testa på sporten och se om det är något för dig. Och så slipper du ha lagt pengar på prylar som du kanske inte kan sälja.

    Nice med 26 gradigt Spanien 🙂 här är det 3 grader i vattnet…men våren och surfet på vatten är igång.

  • sailortrash

    Medlem
    6 mars, 2015 vid 07:42

    gör som Skye10 säger, enklast och bäst. Billigast också, eftersom du inte vet om du kommer bli hooked eller inte.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Köpt kitegrejer i Spanien! Komplettera?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.