Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptankar starboard Kombat 107liter 2007

  • perrapops

    Medlem
    4 januari, 2008 vid 21:49

    Ja vacker är hon, kasnke gick för mycket på utseendet, men vafan, vi lever i en ytlig värld!

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 10:10

    Det är utsidan som ger insidan en chans men det är insidan som ger utsidans sin glans.

    Går och klämmer på min 98 liters freewave 2006 varje dag nu, grymt sugen!
    Ligger nog i samma fas som dig på vindsurfandet, men väger 75 kg bara, Så bra att du valde en 107 liters för då blir jag mer och mer övertygad om att 98 liters fsw blir bra för mig 🙂

  • perrapops

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 10:16

    Haha ja precis!

    Härligt, var lite sugen på freewawen jag med, men valde en större volym och sen fick jag starboarden till ett sjukt bra pris!
    Har du inte testat din ännu?

    Jag kommer att testa min så fort vinden blåser, även om det är kallt. fast det är klart är ju kanske is I Linköping nu.

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 januari, 2008 vid 11:10
    Perrapops;436888 wrote:
    Haha ja precis!

    Härligt, var lite sugen på freewawen jag med, men valde en större volym och sen fick jag starboarden till ett sjukt bra pris!
    Har du inte testat din ännu?

    Jag kommer att testa min så fort vinden blåser, även om det är kallt. fast det är klart är ju kanske is I Linköping nu.

    Nje, har inte testat den än tyvär.

    Har för mycket att göra nu, plugg… Åka snowboard etc. Sen så är det så j*vla kallt. Så jag avvaktar nog 🙂 Men i mars/april någon gång blir det premiär om det blir en snäll vinter. Har även ny våtdräkt att testa så är sjukt sugen 🙂

    OT.
    Bara jag som tycker 2006 freewave är snyggare än både 07 och 08?

    2006
    fanatic-freewave-98L-2006.jpg

    2007
    fanaticfreewave08.jpg

  • tiki

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 17:38

    Grattis Perrapops du får en toppen allroundbräda. Det är en riktigt trevlig både på kusten och i sjö och känns inte något “konstlagd” utan harmonisk i sitt format. En bra balans mellan bredd och längd. Skulle kunna skriva en del om den men den är kort och gott lättseglad, kvick framåt och gillar att svänga.

    Jag väger 90 pannor och har den som lättvindsbräda ner t.o.m 5.7 m segel. Går fint att köra 5.0 också men kan man segla mindre bräda är valet lätt. Har klockat min 06:a till 29 knop med ett ocambrat 7.0m freeridesegel i chop. Om det är bra eller dåligt vete tusan men upplevelsen är att brädan släpper iväg bra.

    Det följde även med en kortare vågaktig fena till 06:an och med den tyckte jag att brädan sög sig fast och ville inte riktigt upp på aktern. Den fenan var nog ämnad för hårdare vindar men då är det som sagt annan brädstorlek som känns bättre.

    Försöker annars själv motivera mig att snegla på en nyare Kombat i samma storlek men varför byta när man är helnöjd?

  • sode

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 17:54

    Har själv med mina ca 75kg kört K97 den här säsongen, och kan inte annat säga än att jag blir mer och mer vän med den… Låg i valet och kvalet mellan denna och 87:an, blev 97 för att få lite mera seglingstid i det bräckta vatten jag har att tillgå, även om den kanske ligger lite väl nära min gamla 115-liters i volym… Har främst kört 5.7/6.7 med den, och 5.7 sitter som en smäck, blir bara bättre ju mer det blåser, och faktum är att det verkar som om tekniken också följer med eftersom det numera känns som om jag kan ta mindre segel vid samma förhållanden än tidigare, och ändå ha lika lätt att börja plana…

  • schmitz

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 12:28

    Bumpar den här tråden lite eftersom jag är i precis samma sits som trådskaparen.

    Under senaste året har jag kämpat med att lära mig grunderna i vindsurfing på en Mistral Flow 96l, men det känns som en svår bräda att utvecklas på. Därför tänkte jag byta ut den mot en modernare bräda.

    Det jag lägger ner mest energi på just nu är att bli säker på gipparna. Passar Kombaten bra för detta? Jag väger 75 kg och funderar på Kombat -07 97l.

    Är brädan rolig att ha kvar även när man blir bättre, eller tror ni jag snabbt kommer vilja byta mot en Evo/Acid?

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 februari, 2008 vid 14:08

    @Schmitz 443946 wrote:

    Bumpar den här tråden lite eftersom jag är i precis samma sits som trådskaparen.

    Under senaste året har jag kämpat med att lära mig grunderna i vindsurfing på en Mistral Flow 96l, men det känns som en svår bräda att utvecklas på. Därför tänkte jag byta ut den mot en modernare bräda.

    Det jag lägger ner mest energi på just nu är att bli säker på gipparna. Passar Kombaten bra för detta? Jag väger 75 kg och funderar på Kombat -07 97l.

    Är brädan rolig att ha kvar även när man blir bättre, eller tror ni jag snabbt kommer vilja byta mot en Evo/Acid?

    Var surfar du? Jag väger 83 kg och har en kombat 97 -07 som storstorvågis, bumbandjump bräda och kör västkusten. Det passar den perfekt för tycker jag, kör 5,3 som minsta på den, mycket skön att glida runt på, lättgippad men absolut inget man tröttnar på. Det är svårt o säga vad som passar för dig, om du inte är helt grön kan den väl vara bra om du bara tänkt o ha en bräda. Om du känner dig osäker och vill speeda upp utvecklingskurvan något så skulle jag rekomendra att ha en något störrebräda en säsong.

  • schmitz

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 14:21

    Jag surfar i Habo/Klagshamn/Ribban så den kommer få uppleva allt från plattvatten till hyfsat höga vågor.

    Jag tänkte använda den med 4.7-7.0. Har en gammal vågis på 74 liter också som jag tänkte använda när det blåser mer.

    Antagligen är 97l ganska lagom när jag prioriterar gippträning och eventuellt lite freestyletrick. Större volym känns som det förstör känslan lite för mycket.

    Ungefär hur mycket skulle en begagnad -07a i bra skick utan lagningar kosta?

  • hampuss

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 14:38

    På Onwater i Lund finns många olika kombat modeller. Kanske kan vara värt att åka dit.

  • schmitz

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 15:50

    Jag var där och tittade i veckan. En ny -07a 96l går på 9 000:- där. Vad tror ni en begagnad skulle kosta?

  • jps

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 15:59

    Sisådär 5500-6500:- beroende på skick kanske.

  • meeru-robban

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 16:23

    Grattis Perrapops! Tror inte du kommer att bli besviken.
    Sitter med en -05:a, 105L. Den är lite mer vågorienterad, än de senare modellerna. Tar bra med höjd. Helt ok att leka lite med i större vågor. Klarar av lite stökigt vatten väldigt bra. Det som överaskat mig under tiden jag haft den, är det stora vindspannet den har. Kör min här på västkusten som störstabräda. Använder den från 7.0 – 5.5. När det blåser tillräckligt bra för 5.5 – 5.0:an byter jag till min RRD HCV 75Liters.
    Brädan är bra även för den mer ovana, men håller även att växa i som en del redan nämt. Det enda är väl att fenorna som kom med min 05:a inte är helt klockrena.
    Någon som provat 87liter versionen?

  • Oregistrerad

    Gäst
    10 februari, 2008 vid 16:51

    @Schmitz 443981 wrote:

    Jag var där och tittade i veckan. En ny -07a 96l går på 9 000:- där. Vad tror ni en begagnad skulle kosta?

    en beggad – 07 i bra skick går nog snarare på 7000 + ungefär.

  • hot

    Medlem
    10 februari, 2008 vid 19:05

    @Meeru-Robban 443987 wrote:

    Grattis Perrapops! Tror inte du kommer att bli besviken.
    Sitter med en -05:a, 105L. Den är lite mer vågorienterad, än de senare modellerna. Tar bra med höjd. Helt ok att leka lite med i större vågor. Klarar av lite stökigt vatten väldigt bra. Det som överaskat mig under tiden jag haft den, är det stora vindspannet den har. Kör min här på västkusten som störstabräda. Använder den från 7.0 – 5.5. När det blåser tillräckligt bra för 5.5 – 5.0:an byter jag till min RRD HCV 75Liters.
    Brädan är bra även för den mer ovana, men håller även att växa i som en del redan nämt. Det enda är väl att fenorna som kom med min 05:a inte är helt klockrena.
    Någon som provat 87liter versionen?

    Kanon den oxå!!!

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptankar starboard Kombat 107liter 2007

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.