Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpte blocket blåsning – vad ska jag byta ut?

  • Köpte blocket blåsning – vad ska jag byta ut?

    Publicerad av larsh på 3 september, 2017 vid 10:40

    Gjorde misstaget att helt opåläst köpa ett paket på blocket.
    En Mistral 150l (före 2010, då jag förstått att brädorna blev bredare).
    Kolfiber mast 460.
    Förlängare och fot (antar dom är ok).
    En risig aluminium Vario Bom.
    Efter det har jag köpt till ett NP-segel 7m2 och sele.

    Nu vill jag ha en ny eller beggad bräda, hur borde jag tänka då?
    Är det lika bra att köpa en komplett rigg samtidigt?
    Är nyare master mycket bättre än gamla och spelar bommen stor roll?

    Skulle säga att jag är förbi nybörjarstadiet och kan plana men kämpar med att lära mig vattenstarta dom få gånger jag kommer iväg.

    Tacksam för hjälp så jag inte köper ett problem till 🙂

    staffomania svarade 6 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    3 september, 2017 vid 20:13

    På vilket sätt har du blivit blåst?
    En 150 liters freeride låter som klippt och skuren för dina skills och att den är äldre än 2010 är inte ett problem. Såvida du inte köpt ett racesegel är NP 7.2 knappast heller fel. Bom och mast behöver vara skapta för seglet men åldern är (troligtvis) inget hinder.

    Lägg upp bilder på prylarna här, eller ta kontakt med någon rutinerad räv på orten innan du börjar handla nya grejer!

  • larsh

    Medlem
    3 september, 2017 vid 21:36

    Tack för svar Gustav.
    Jag fixar upp lite bilder under morgondagen.

    Mast och segel borde vara kompatibla eftersom jag köpte seglet på skidsport. Skönt om jag slipper skaffa ny.

    Är inte nyare bredare brädor mer lättplanande? Det är sällan jag har tillgång till mycket vind

  • fjant

    Medlem
    4 september, 2017 vid 12:54

    Hej,

    En freeride på 150 liter som är runt 10 år gammal är som regel en bra utgångspunkt tycker jag. Att den är lite smalare än dagens motsvarighet betyder inte per automatik att denplanar senare än nya brädor. En sak jag tycker man ofta missar är att de överdrivet korta brädorna snarare är svårare att få fart på än sina äldre (läs: längre) syskon. Den mer utdragna rockern på den äldre brädan är mer förlåtande, och kräver mindre teknik.
    Så brädan kan vara perfekt för dig att komma igång med planing, sele (och alla kastfall) gippar mm.
    (OBS: generaliserar grovt. Beror ju väldigt på modell, konstruktion, lämplig storlek mm)

    Lycka till!

    Mvh
    Mackan

  • malibu

    Medlem
    4 september, 2017 vid 13:14

    Det är ju bara en blåsning om du betalade typ 20 000 för grejerna. Annars ser det ut att vara ett klockrent kit!

    Lite nyfiken på varför du är missnöjd?

  • larsh

    Medlem
    4 september, 2017 vid 21:51

    Är kanske onödigt skeptisk.
    Men seglet jag fick med var mer av Cloetta kvalitet och föll sönder i trasor första sommaren. Bult till mastfoten fick jag svetsa ihop själv eftersom den inte fanns med och foten var för gammal för att använda med nya delar.

    Men om det visar sig att brädan är bättre än jag trott – tack för det svaret Mackan – så var nog priset bra, 8.000.- Tror den är 2,8m lång och lite djävlig att förvara och få med sig. Glömde ta kort idag men ska försöka fixa det imorn.

    Kan jag dessutom fortsätta ha bommen till mitt nya segel så får jag väl vara nöjd och helt enkelt träna mer 🙂

  • irieman

    Medlem
    5 september, 2017 vid 09:15

    Den egentliga widestyle-trenden på brädor började runt 2000 med brädor som Mistral Vision och Fanatic Bee. Så om din bräda är runt 2010 så borde den ha hyfsad bredd i alla fall. Sen har det ju blivit mer och mer förstås, min Firemove som är några år gammal är 236 cm lång, 110 liter och 75 cm bred. Min Fanatic Bee från typ 2000 var på runt 140 liter, 289 cm lång och 64 cm bred. Så det har ju hänt en del sedan de första generationerna av widestyle-brädor.

  • alltidxx

    Medlem
    5 september, 2017 vid 13:57

    Det här med breda, korta brädor alltså. Jag är inte så säker på att det är rätt väg alls längre. Allt man behöver är 1-2 m/s till och sen planar man även med de smala. Är det verkligen så viktigt att plana absolut först? Det man får på köpet med en gammal långsmal bräda är möjlighet att dra upp bommen på aktern av brädan vid vattenstarter, detta ska inte underskattas, plus att man får en bättre kontroll i högre farter och grövre sjö. Plus att man hittar brädor som inte går sönder så fort man slår emot något. Plus att man hittar jättebilliga brädor. Plus att man är retro! Man är nästan lika snabb med gamla grejer så länge man är powered up och brädan inte väger mer än 9-10 kg.

  • larsh

    Medlem
    5 september, 2017 vid 20:16

    Tack alla.
    Men 2,8m är det inte lite långt?
    Här kommer lite bilder på grejerna.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • billie

    Medlem
    5 september, 2017 vid 21:29

    Brädan kan du gott behålla. 7 noll seglet också. Mastfot och förlängare också .Men du behöver ny bom med snabbfäste annars blir det jobbigt att få den att sitta ordenligt fast på masten. Det är bara äldre Np segel som går med fiberspar master ,så provrigga och se om segel står rätt. Fast till 88 cm bred så skulle jag nog satsa på ett 9 .0 segel

  • robin

    Medlem
    5 september, 2017 vid 21:38

    Det står 68 bred, inte 88.
    Det syns inte så tydligt men jag tror att det är en mistral vision 150. Tidigt 2000-tal i så fall. Bra bräda, den kan du vara nöjd med.

    Fibersparmaster funkar inte bara till gamla prydesegel. Jag körde med Gaastra och fiberspar på den tiden. Jag skulle hävda (utan att ha provat) att masten kan funka bra med moderna segel.

    Om bommen ska knytas fast på masten så är det ingen höjdare. Köp nyare begagnad.

  • kris68

    Medlem
    6 september, 2017 vid 23:41

    Zoomar man på bilden av bommen så ser man att den har snabbkopling.

  • larsh

    Medlem
    6 september, 2017 vid 23:54

    Bra Öga Kris. Bic – tändare och pennor och bommar.

  • malibu

    Medlem
    7 september, 2017 vid 11:29

    Ska kanske påpekas att det nog var en blåsning ändå. Jag sålde precis en bräda från ca 04 med betydligt modernare rigg (från ca 2009) för en bråkdel av det priset. 8000 för en 15 år gammal bräda utan rigg är väldigt mycket. Det får du en bräda från 2015 för!

  • pedersen

    Medlem
    8 september, 2017 vid 08:06

    Det är nog bara inse att det var för dyrt, men va fan grejerna lär funka ändå och det är rätt storlek för dina skills. Bara att köra på och ha kul. Lycka till.
    (Nästa köp du gör är bara att posta annons innan om du är osäker, så lär du få tips och råd)

  • staffomania

    Medlem
    10 september, 2017 vid 22:56

    Har en precis likadan mast och har kört den med NP-segel (efter att min np-mast gick av) som iofs var från 2011 eller nåt sånt. Funkar helt ok även om böjkurvan inte är den rekomenderade. Ett tips kan också vara att kolla gummit i mastfoten så inte det spricker när du är ute och kör.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köpte blocket blåsning – vad ska jag byta ut?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.