Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köptips behövs.

  • Köptips behövs.

    Publicerad av oscar på 2 oktober, 2008 vid 08:09

    Hej, är återigen sugen på att speeda lite. Har varit utan speedriggar och övat shuvits och spocks.

    Funderar därför på ett par beggade riggar på ca 7.0 och 6.0. Av ideologiska skäl köper jag inte NP :tongue: . Funderar på North, Gaastra eller Naish. Har dock lite taskig koll på vad som hänt mellan de olika årsmodellerna. Tänkte om ni kunde hjälpa mig med lite uppdatering om problem/styrkor/svagheter på 2006-2008 års modeller av Warp/ Vapor/ Steath.

    glader svarade 15 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • p-malmkvist

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 08:51

    Alla segel du nämner är riktigt bra.. Fördelen med Naish tex 06-07 är att de förutom grym prestanda också har rdm mast, du kan ta naish, powerex, simmer som alla är samma rdmmaster och stoppa i seglet.. Har inte hört om kvalitetsproblem med dessa rdm och du kan säkerligen dra av en framåt utan att oroa dig för mastbrott..:wink:

    Gaastra/Naish 06-07 är plattare än North/Naish 08 och passar bättre om du inte är riktigt tung..

    Du kommer åka riktigt fort på alla segel du nämner om du trimmar de rätt..

  • oscar

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:07

    Hört att Naish haft problem med cambers som hoppar av?

  • jester

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:10

    North Warp 06: Sömmen längst bak som gåller fast lattorna släppte lite på mina. Annars väldigt sköna segel som gick bra. Bra och hållbara master dessutom.

    Har inte kört Naish och Gaastra, men Naish hade ju problem med cambers, ffa om du inte körde rätt mast (på dom större storlekarna som körde SDM).

    Gaastra 06 hade väl den där idiotiska minilattan längst ner som skrapade hål i däcket på brädorna?

    Men som sagt, så är alla bra segel som P Malmkvist säger.

  • p-malmkvist

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 09:28
    Oscar;504407 wrote:
    Hört att Naish haft problem med cambers som hoppar av?

    Det är ett problem om inte lattorna är spända ordentligt eller om det behövs en spacer eller två på lattan under bommen..

    Pratade en hel del med Panos på Karpathos och han tycker precis som jag att Naish 6.5 från 2007 är ett magiskt segel.. Du kan forma seglet väldigt mycket med lattspänning, du kan exempelvis förändra bukigheten, stabiliteten eller lyftet genom att spänna lattorna olika mycket samt att montera spacers.. Det är ett segel som kan användas i 10m/s-18m/s med olika trim..

    Om du köper Naish 06-07 så köp 5.5 och 6.5 inte 6.0 som behöver en 400 underdel samt en 430 överdel för att andas optimalt..

  • glader

    Medlem
    2 oktober, 2008 vid 12:07

    Jag hade problem med camber som hoppade av, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=59062, men efter att följt råden så ordnade det sig. (Tror jag, den hoppade bara av en gång innan dess och ingen gång efter så slumpen kan förstås också vara en faktor.)

    Tyckte Naish-seglet kändes väldigt gediget och välsytt.

    Enligt alla skall seglet ha extremt mycket nedhal. Det kändes bra i hårdvind, men jag tyckte det blev för platt i lättvind. Många seglar med extremt negativt uthal. Testade det också, men gillade aldrig riktigt den känslan. Då jag aldrig riktigt fick till trimmet i “lättvind” blev glappet till min RS6 7.8 för stort och jag bytte till RS6 6.7. Det seglet passar mig och min segellinje bättre. Upplever verkligen stor skillnad.

    Sedan är frågan platt eller bukigt. Många säger att platta segel passar bättre för lättare seglare. Tror dock snarare att det är en smaksak som med mycket annat i surfutrustningen och beroende på om man t.ex. fokuserar på toppspeed vs vara snabbast ur gippen. Jag är lätt (drygt 70kg), men håller hellre ett något mindre segel som är bukigt än ett plattare som är lite större.

    Detta är bara mina intryck och känslor. Tror att vilket av seglen man än tar av dem du nämner så finns det folk som älskar dem och andra som föredrar andra segel. Det är nog svårt att tala om “bättre” och “sämre”.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Köptips behövs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.