Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptips till vuxen och 9-årig nybörjare?

  • Köptips till vuxen och 9-årig nybörjare?

    Publicerad av d-a-n-i-e-l på 30 juli, 2017 vid 15:54

    Vad ska jag leta efter för brädor till mig respektive min 9-åring, båda nybörjare? Vilka parametrar tittar man efter, något mer än bredd, längd och volym? Var hittar jag begagnade brädor till vettiga pengar?

    staffomania svarade 6 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • rmz

    Medlem
    30 juli, 2017 vid 17:26

    Det finns olika vägar att gå när man väljer bräda som nybörjare, lite beroende på målet, var och hur man tänker segla sen, ett fel som många gör är att köpa för breda brädor, eftersom i flesta fall använder man brädor smalare >70 cm när man lärt sig, och grunden är att stå på mittlinjen på brädan när man inte har nåt tryck från riggen, alltså lär man sig direkt på en smalare bräda så har du mycket vunnit!
    Så för en nio-åring som vill lära sig så snabbt som möjligt att segla småbräda så duger en gammal freestylebräda på 100-115 lite men med en stor fena 30-35 cm, för lite stabilitet/avdrift, och med en så lätt rigg som möjligt ca 3 m3, för dig ca 130-40 l Freeride med så stor fena som möjligt 40-50cm, och en 6-6.5 m3 rigg!
    Det är en väg att gå för att komma snabbt till planing och småbrädor, obs att detta alt kräver vägledning från nån polare som är duktig vindsurfare!
    Nästa väg är faktiskt att du skaffar en Kona one, med två riggar en till dig och en till grabben, här kan du verkligen lära dig grunderna till all vindsurfing, konan är förhållandevis smal 69 cm men den har centerboard, så den blir stadig och riktningsstabil när du vill det, och är går att segla överallt som nybörjare, (småbrädor kräver långgrunda stränder typ Haga för att göra det lite lättare att kliva upp när man badat) konan kräver bara att man är lite påläst om vind och teknik för att komma igång, du är inte lika stor behov av hjälp, ett plus med kona one är att den kan bli en “keeper” även om du går vidare till mindre brädor senare, då den funkar bra att paddla sup med!
    /Per

  • d-a-n-i-e-l

    Medlem
    31 juli, 2017 vid 07:40

    Är det för att vindsurfing är väldigt hett eller väldigt svalt som begagnatutbudet här och på Blocket är så dåligt? Var ska jag leta?

  • rmz

    Medlem
    31 juli, 2017 vid 09:50

    Leta på surfzone och köp och sälj vindsurfing på Facebook, blocket är inget bra ställe för surfprylar, kona one prylar finns ibland på blocket!
    /Per

  • staffomania

    Medlem
    31 juli, 2017 vid 14:31

    Att utbudet är dåligt beror nog på att priserna på nya prylar gått upp rätt mycket de senaste åren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Köptips till vuxen och 9-årig nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.