Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kör north nu byta till "softare"?

  • Kör north nu byta till "softare"?

    Publicerad av mjunken på 26 juni, 2008 vid 08:17

    Har från början i stort sett bara kört med North, förutom några gamla sunkiga Gaastra som jag köpte billigt till förstabrädan men dom räknar jag inte, och i ärlighetens namn har jag inte testat något annat.
    Nu går jag i byta tankar och funderar på om man skulle testa något nytt märke eller fortsätta på den gamla banan.
    Jag tycker bra om mina North Superstar som jag kör med nu MEN jag har ju inte testat något annat så det jag funderar på är om jag “missar” något? Är det skönare och mer “avslappnat/soft” att köra med något annant? Får jag mer ur dagarna på vattnet om jag seglar på något annat? mm mm. Ni vet säkert hur tankarna går ni har nog varit där själva.

    Är det stor skillnad eller drar jag för stora växlar av det hela? Är det lika bra att fortsätta med north och inte fundera så mycke?

    Jag seglar mest på norra västkusten, våg och freestyle, väger 85kg, ganska “ny” i vågorna, kör idag Superstar 4,0 4,5 5,3 och Disco 6,4.

    Alla tankar och ideer uppskattas.

    dr-masse svarade 15 år, 10 månader sedan 15 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • ola-h

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 08:47

    Kolla me Oåxen här på konfen. Han har bytt från hårda North till världens mjukaste segel, Hot Superfreak.

    Det finns givetvis en del mindre extrema varianter däremellan. Mitt segelmärke (Hot) har vågsegel med väldigt olika känsla och jag seglar de flesta modellerna då och då. Visst är det så att det ibland är skönare med softare. Ibland är en mer direkt och hård känsla bra. Men överlag tycker jag det mest handlar om att vänja sig.

    I slutändan handlar det lite om hur du är som person. Om du är lite nyfiken och experimentell så är det helrätt att testa någont nytt, mjukare nästa gång du skall byta. Kanske upptäcker du att mjukare segel faktiskt passar dig bättre och gör att du kan segla mer avslappnat. Men om du vill spela lite mer safe så är det ju alltid så att du vet vad du har men inte vad du får.

    Man kan också argumentera för att man lär sig en del om riggning, trimmning och också om sin egen segling genom att byta. Men å andra sidan (igen) så är det också¨bra att hålla fast vid det man har för att verkligen segla in sig på de grejjorna.

    Mao, svårt att säga hur _du_ skall göra. Kanske kan några andra som bytt från mjukt till hårt eller vice versa lämna lite vittnesbörd. Själv gillar jag som sagt det mesta och kan egentligen inte säg att det ena är bättre än det andra.

    Det jag möjligen kan säga är att det är lätt att fastna för den känsla som att hårt segel ger. Det _känns_ liksom bra och efektivt direkt. Fördelarna med ett mjukare segel är ofta mer subtila. Kanske tycker man att det känns svampigt och ineffektivt först, men ofta upptäcker man sedan att det mer handlar om just känslan av effektivitet. Att man ofta orkar segla lite längre, får bättre brädkontroll etc med mjukare segel är exempel på subtila fördelar som man inte så lätt känner. Därför tror jag det är fler som “fastnat” i för hårda segel än vad det är som “fastnat” i för mjuka.

  • oscar

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:07

    North har ju själva gått över till mer softa segel i och med ICE. Helt annan design än DRX, style och superstar. Så du kommer känna enorm skillnad om du testar ett Ice.

    Men så kan det ju vara kul att testa andra märken också….

  • lars_k

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:33

    Har du fina north-master kan det ju va läge att fortsätta med North, pga mkt flextop jämfört med andra märken. Så slipper du köpa nya master också.
    Som jag fattat det är Voodoo softare än ICE…? ICE eller Voodoo kan ju vara lämpliga. Försök få till ett test innan köp!

  • rasmus_w

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:43

    Jag har för mig att representanter från North i intervjuer sagt att de tidigare förlitade sig väldigt mycket på Micah Buzianis testutlåtanden, vilket gjort att de producerat våg- och freeridesegel som passat perfekt för 110 kilos muskelberg. Som vanligt verkar det som att vanligaste sättet att upptäcka den typen av problem verkar vara att få med Nik Baker i teamet.

    Vad gäller känslan så tycker jag att både hårda och mjuka segel har sina fördelar. Framförallt påverkar det liksom “sinnesstämningen” när man seglar. Avspänd, tillbakalutad segling vs tuff, aggressiv segling, liksom.

  • emil_h

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 09:54

    NP Combat e väldigt soft och mjukt. Rekommenderas.

  • surfslusken

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 10:02

    @Emil_H 477880 wrote:

    NP Combat e väldigt soft och mjukt. Rekommenderas.

    Nu yrar du junior!! Blev du så efter att du sett mej “al fresco” så när som på en sombrero o lösmusche?? Mer mastböj än på Combat finns väl knappt? Så mkt spänningar i de segelt så man blir nervös!

  • emil_h

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 10:08

    ähh du snackar! 😀 Ja fy fan, det satte sina spår…haha. vilka mardrömmar man fick!

    Allvarligt, det e faktist jäkligt mjukt i handen tycker jag. 😉

  • dr-masse

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 10:12

    @Emil_H 477880 wrote:

    NP Combat e väldigt soft och mjukt. Rekommenderas.

    Ett väldigt bra segel är det, Combat. Men “soft och mjukt”, njäe. Men välbalanserat (väldigt), stabilt och väldigt följsamt med ett skönt tryck är det, helt klart. Jämför jag exempelvis med mina Simmer Icon så är de klart “softare och mjukare” än Combat.

    Som alla andra så talar man ju ofta i egen sak… Men faktum är att jag är väldigt nöjd med mina Icon 2008 som är just “softare” men, och för mig ett viktigt “men”, utan att tappa drag, balans och krispighet. Som tur är för mig så har minst två köpare till blivit väldigt nöjda med sina Icon efter att ha frågat om jag trodde de kunde va någe. Jag gillar verkligen att ha lite mjukare och följsammare segel i vågor och mer vind.

    Nu är jag nog en rättså normalbegåvad, men skapligt rutinerad, surfare, men jag har genom åren haft förmånen att testa rätt många segel och brädor i alla fall och lärt mig en del på prylfronten åtminstone. Ha, jag kan klart mer om prylar än om hur de skall seglas, f-n så illa egentligen, men så kan det bli när tiden inte räcker för timmar på vattnet utan blir lite för mycket “skrivbordssurfande”…. :blush:

    För övrigt skulle det vara j-igt kul att testa Superfreak någon gång. Mjukare än så lär det väl knappast kunna bli, men det känns som om det är segel som man antingen gillar järnet eller inte alls.

    Förresten – i denna tråd måste jag hålla med slusken, oah! 😀

  • surfmeister

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 11:27

    De senaste åren har jag enbart seglat på Simmer CrossOver och är supernöjd. De är hårda segel som har fett med bottendrag, är stabila och ger rejäl respons. Har varit perfekt för svensk vågsegling och för min Evo som mår bra av att ha lite x-tra tryck i seglet. Dock har jag ibland tyckt att det har varit lite väl mkt power och livlighet, framförallt i de mindre storlekarna och har känt ett behov av ett mjukare segel för de större dagarna. Därför har jag i år ett 4.1 Icon 2008 som mitt minsta segel och det har visat sig vara ett super komplement till mina 4.5/5.0/5.7 CO.

    Om man jmf Icon 4.1 med CO 4.2 är seglet mkt mjukare och mer följsamt vilket ger mindre ryckighet och därmed blir brädan (och jag…:)) betydligt lugnare på vattnet. Detta är perfekt då det blåser pung och skillnaden är överraskande stor mot tidigare. Även om det inte har samma bottendrag som CO räcker det som finns och då det blåser 4.1 är man inte i lika stort behov av det. Det jag blir mest imponerad av Icon är hur mkt vind de tål. Dock då det blåser lite mindre vill jag gärna ha mina CO då jag verkligen älskar det driv de ger i bottensvängen i våra onshore förhållanden. Ska åka till El Medano om en vecka och kommer testa olika segel/brädor på OTC centret. Det ska bli kul!

  • s66

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 12:38

    Combat: en solid, mjuk känsla med tillräckligt med kraft för vågsegling radikalt såsom lättvinds freestyle.
    Icon: Snarlikt ovanstående men har en ngt mer direkt känsla, ngt lättare i handen och lite styvare.

    Enligt mig så är Combat mjukare än Icon. Gillar när de är soft men ändå kraftfullt så de svarar i manövrar och vågridning. Inte som en påse dacron som bara fladdrar o lever jävel 😉 och inte ens har genomgående lattor…haha!
    Eller vad säger du slusken? Funkade bra i SA? Kanske skulle åka till Pozo nästan gång me hela Dacron-gänget?

  • snaffe

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 12:54

    @S66 477925 wrote:

    Combat: en solid, mjuk känsla med tillräckligt med kraft för vågsegling radikalt såsom lättvinds freestyle.
    Icon: Snarlikt ovanstående men har en ngt mer direkt känsla, ngt lättare i handen och lite styvare.

    Enligt mig så är Combat mjukare än Icon. Gillar när de är soft men ändå kraftfullt så de svarar i manövrar och vågridning. Inte som en påse dacron som bara fladdrar o lever jävel 😉 och inte ens har genomgående lattor…haha!
    Eller vad säger du slusken? Funkade bra i SA? Kanske skulle åka till Pozo nästan gång me hela Dacron-gänget?

    Men vilket gillar du bäst, Icon eller combat?

  • oscar

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 13:26

    @snaffe 477930 wrote:

    Men vilket gillar du bäst, Icon eller combat?

    Kanske det som han är sponsrad av? :santa:

  • mjunken

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 13:57

    @Rasmus_W 477875 wrote:

    . Framförallt påverkar det liksom “sinnesstämningen” när man seglar. Avspänd, tillbakalutad segling vs tuff, aggressiv segling, liksom.

    Exakt det jag funderar på, jag är ingen agressiv seglare utan skullle vilja ha ett “lugnare” segel när det brallar och man är i vågorna. Samtidigt vill jag inte tappa för mycke drag och tidig planing om man säger så.

  • lars_k

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:07

    Haha, mjukt eller styvt segel har inget att göra med om man seglar aggressivt eller inte. Det handlar mest om känsla, kraft och kontroll. Har du en rigg du känner full kontroll över och som känns rätt för dej kan du segla så aggressivt som du vill. Oavsett om seglet är styvt eller mjukt.

  • rasmus_w

    Medlem
    26 juni, 2008 vid 14:17

    @Lars_K 477950 wrote:

    Haha, mjukt eller styvt segel har inget att göra med om man seglar aggressivt eller inte. Det handlar mest om känsla, kraft och kontroll. Har du en rigg du känner full kontroll över och som känns rätt för dej kan du segla så aggressivt som du vill. Oavsett om seglet är styvt eller mjukt.

    Kom nu inte och förstör mitt flummande. Vad jag menar är att det seglet liksom talar till mig. Det mjuka seglet säger åt mig att luta mig bakåt och slappna av, det styva säger liksom “Kom igen då! Ta iii! Visa vad du kan!”.

    🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kör north nu byta till "softare"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.