Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Körde på en sten -Behöver hjälp

  • Körde på en sten -Behöver hjälp

    Publicerad av slor4ever på 4 oktober, 2009 vid 14:32

    Extremt lite vatten i hjälmaren i år gör att nya stenar börjar visar sitt elaka tryne.
    Fick denna skada när jag vattenstartade. Fenan klarade sig men stenen tryckte in ett 3*0,5 cm jack på undersidan.
    Hur fixar man bäst det här? Har genom åren haft oförtjänt god tur med skador så jag är lite rookie …
    Har haft brädan inne med luft skruven öppen och försökt torka ut skadan. Verkar torrt nu.

    Köpte ett reparationskit på bauhaus. Är det ok? Tar jag i för mycket? Skulle det räcka med doktor-ding?

    Skadan är alltså: 3*0,5 cm stor och c:a 1 cm som djupast. Runt skadan är även ytan inbucktad.

    Tanken var att använda PU fogmassan för att fylla upp, sedan glasfibern indränkt i expoxy och sist gelcoat:n

    Tacksam för alla tips.

    svenne svarade 14 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • svenne

    Medlem
    4 oktober, 2009 vid 19:46

    Slipa av färg cirka 1-2 cm runt skadan, utan att slipa bort fibrerna.
    Fyll upp med nåt, typ mammas kanelbullar eller PU:t.
    Slipa slätt när det har härdat.
    Lägg på två lagom stora fiberlappar som täcker det du har slipat.
    På med epoxi, släta ut med en gummi/stålspackel eller pensel. Spackel är oftast bättre för du kan pressa ut luftbubblor.
    Lägg på en plastfolie och massera ut sista bubblorna med fingret. Låt det härda minst ett dygn.
    Slipa slätt och släng på lite färg om det stör dig, men ge f*n i gelcoaten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Körde på en sten -Behöver hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.