• Publicerad av schnitzler på 15 juni, 2011 vid 23:14

    Såg precis korsikafilmen och kom med underfund att jag egentligen aldrig har varit i närheten att planera en korsikaresa som surfdestination. Det har aldrig varit ett alternativ eftersom jag inte har vetat om det.
    När man planerar kortare resor kommer Grekland, guincho, kanarieöarna mfl ofta på tal, men just Korsika verkar glömmas bort?!

    Så, hur är det? Såg ju närmast underbart ut på filmen!
    När ska man åka? När blåser det? Hur är swellen?
    /schnitzler

    challgren svarade 12 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • schnitzler

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 16:26

    Ingen som vet?

  • gifvars

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 06:27

    Hej Schnitzler.

    Jag skulle oxå vilja veta var på Korsika de är och seglar.

    Dock tar jag tillfället i akt och pushar en smula för Sardinien som kan vara värt ett besök om man ändå pallrat sig till Korsika.
    På Sardinien seglar man plattvatten i Norr, t e x Palau/Porto Pollo. Det brukar hållas en del freestyletävlingar (EFPT?) i den regionen. Blåser som bäst i Juli/Augusti. Det är en tämligen stabil vind som blåser den delen av året mellan i sundet mellan Korsika och Sardinien, från väst/nordväst. Är oxå då som mest ockuperat av du-vet-vad för landsmän. 🙂
    En gissning är att det är på södra delen av Korsika de är och seglar, vill minnas att jag såg många ta förjan över till Korsika (över dagen) när jag var på Sardinien.
    Du kanske kan fäjsbooka Thomas Traversa och fråga!? 🙂

    På västra sidan av Sardinien och en smula söderut ska det finnas en del schyssta vågspot, jag vet för lite om de och när de “går av”. Cesare Cantegalli har skrivit reportage om den sidan av Sardinien vat jag. Kanske går att googla om man orkar med en smula italienska.

    Simma lugnt…

    -JG

    Cesare hittas här…
    http://www.99customboards.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3&Itemid=12

  • challgren

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 08:03

    Santa Manza och Piantarella är två bra ställen nere vid Bonifacio. Inga vågor utan bara ren freestyle eller så.
    Tonnara kan annars få lite vågor.
    Har bara seglat södra Korsika men det är en grym ö att hänga på oavsett vind eller inte!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.