Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kort Mauirapport

  • Kort Mauirapport

    Publicerad av ola-h på 17 mars, 2004 vid 10:52

    Nu är jag, tyvärr, hemma från mitt korta Mauibesök. Det blev en del schysst segling, även om det liksom sist jag var det var väldigt lätt vind. Mycket guppande alltså, vilket kan vara rätt utmanande på t ex Hookipa. Vågmässigt var det inte så stort. Några dagar med strax under mast och en hel del med mindre vågor. Seglingsmässigt sitter några snabba down-the-line-vågor på Kuau bäst fast i minnet. Avslutningen blev en riktig “Varbergsdag” på Kanaha i x-on, gubbhögt och 5.3 som också var kul. Totalt seglade jag ca 8 dagar av de 12 jag var där.

    För övrigt blev jag uppvaktad av hajar en dag på Kanaha. Det var nästan ingen vind och jag hade guppat ut en bit utanför breaken i hopp om en liten vindby att gippa i. Till slut fick jag gippa utan vind och när jag därefter stog och balanserade dunkade det till rejält i brädan, så kraftigt att jag ramlade i. Jag tänkt först att jag seglat på något och såg också något stort svart i vattnet. Dock stog jag ju still och nästa ögonblick såg jag att det stora inte var någon fet trädbit eller nåt, utan en tämligen rejäl fiskliknande skapelse. Jag var rrätt snabb upp på brädan och drog åt mig tåna. Jag kan säga att det inte är helt lätt att krypa ihop mitt på en 70-liters vågbräda. När jag tittade mig runt såg jag tre stora fiskar i ca tvåmetersklassen simma runt ca två meter bredvid mig. Det var förstås en av dessa som simmat på mig. Jag har dålig koll på havszoologin, så jag var osäker på om det var haj eller delfin, hoppades på delfin, men befarade nog haj. Jag satt stilla på bräda ett tag och drev sakta från fiskarna, som som tur var i alla fall inte var aggressiva. När jag var 20m bort började jag närma mig bryten och tog det för säkrast att starta och dra iväg. En riggdragning i masten, fick det bli…

    Jag såg fiskarna (på samma ställe) två gånger till den dagen. Jag kollade senare med badvakten och han bad mig beskriva fiskarna. Det visade sig tveklöst vara haj det handlade om, och vakten var väldigt intresserad av om de varit agressiva. “You got quite a story to tell” sade han, och bad mig räkna tårna. Som en fotnot sade han också att de endast haft en hajattack på alla år han jobbat på Kanaha, så det är långt ifrån farligt att segla där. Ett lite skoj äventyr var det, trots allt.

    Annars har jag tillbringat en hel tid med att snacka med seglare och shapers om seglingstil och brädform inför en artikel jag tänker skriva. Kevin och Matt Pritchards, Nik Baker, Keith Teboul, Scott McKercher och Mark Nelson pratade jag mest med. Rätt intressant.

    Trendmässigt är konkaver rätt hett. Quatro kör och snackar om det mycket och även vissa andra märken kommer köra mer med det framöver. Starboard har kör konkaver (enkel -> dubbel) länge och AHD och JP kör det också. Själv gillar jag det skrapt. Quatros variant är dock enkelkonkav genom hela brädan, med en lätt dubbel inbyggr i bakre delen. Jag lånade brädor från Quatro, men fick tyvärr aldrig möjlighet att testa.

    Selgingsmässigt känns det som det hänt en del på Hookipa sedan 2002 då jag var där förra gången. Några seglare kör på korta breda brädor och detta påverkar delas stil en del. Rent allmänt känns det som det börjar dyka upp stilar som inte (bara) baserar sig på eller siktar mot den nu klassiska Polakowskolan (genomgående hög fart, mycket framfotscarve, rätt mycket down the line). En del av de som kör kortare brädor kör lite mer varierat, fort ibland, långsammare ibland en blandning av down the line och vertikalt mm. Kauli Seadi är kanske främsta exemplet, men Sean Ordonez och även Josh Angulo ligger åt detta hållet. En annan detalj i vågridningen som tillkommit är att några seglare börjat satsa mer på en lite roundhouseinsprirerad cutback som omväxling. Detta är något som Scot McKercher nästan varit ensam om tidigare. Istället för att alltid gå vertikalt och slasha läpp eller satsa på arials i olika former går de ut på ett plattare face och gör en grym cutback med hög utgångsfart som de sedan nyper av och avslutar med nosen upp i vind. Levi Siver gör denna grymt snyggt (se bild) och detta är definitivt en ny del av hans vågsegling som annars är mycket i Polakow stil. De konkava brädorna hänger ihop lite med denna manöver, och Keith Teboul sade t ex att Levi börjat utveckla denna manöver efter att ha provat de nya konkaverna.

    Det var skoj att hälsa på Maui ett tag i alla fall. Två veckor är alldeles för lite, men jämfört med två veckor hemma är det ju förstås helt OK…

    ola-h svarade 20 år, 1 månad sedan 18 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • poppo

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 12:24

    Mycket bra läsning, tack Ola! Synd att du är hemma redan, vi åker på måndag och blir borta fem veckor. Känns helt ok!Hoppas dock slippa lattja med de stora firrarna som du gjorde… Ha det!

    /Poppo

  • imported_borje

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 12:41

    Håller med, trevlig läsning. Du har inte fler härliga bilder att lägga upp?

  • ola_p

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 12:57

    Oj, nu blev man inte det minsta avis… blush.gif
    Trevlig läsning… Ser fram mot artikeln, blir det i vindsurfing eller?

  • ola-h

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 13:16

    Tidningen Vindsurfing verkar ha lagts ned. Det är svårt med ideellt arbete. Jag kommer försöka sälja det jag får ihop till någon av de internationella magasinen. Går inte det får vi se var det hamnar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 13:17

    Instämmer med tidigare och lyfter tråden!! Bra läsning.

  • ola-h

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 13:23

    Levi kan inte bara toppsvänga. Han kan bottensvänga också:

  • dr-masse

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 13:37

    Som alltid, bland den bästa läsningen som finns på konfen. Intressant och sådär lagom avundsjukeframkallande… 🙂

    Ser fram emot artikeln!

    Ja, jag har också fattat det som att Vindsurfing är nedlagd under 2004.

    Surfa På!

  • adde

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 14:02

    Redan när HotSailsBussen körde förbi mig i Sahlgrenskabacken i morse så visste jag att det kommer lite kul läsning under dagen.

    Kanon.

    Behöver du en korrekturläsare så…

    /adde

  • vinta_kestrel

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 14:17

    Grym bild Ola! Påminner mer om vattenskidåkningsbild än vindsurfing. Rått nerlägg!

  • ola-h

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 14:41

    Lite tilläggsinformation. Det verkar inte behövas vind för att utföra dessa manövrar. Både cutbacken och bottensvängen är gjorda i vind långt, långt under planingströskeln. Levi kör 5.0, men man hade inte planat med 6.0 heller, troligen inte ens med 7.0.

    Nedan Jesper Blomberg strax efter en schysst airial.

  • lars_k

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 14:59

    Kul läsning och att du är tillbaka Ola, hehe =)

    Hur funkade EVO 70 i dessa lätta vindar då? Hur stort segel kunde du guppa ut med?

  • vinta_kestrel

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 15:30

    Snuskigt snabba vågor alltså. btw, det ser ut i bakgrunden på bilden av Jesper att det är fler som satsar på Dacron?

  • matsb

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 17:04

    Mycket läsvärt helt enkelt en “tung” artikel som man kan läsa ett par ggr för att snappa upp allt det nya….:-)

    Hoppas att Kanahaa fortfarande en park som det var för 15 ++ år sen?? (så att dom inte smällt upp nåt annat stort..)

    Var ett najs ställe att få igång sina 360 & slamgybes….för ett par år se…he he

    hmms såg på din hemsida att du hade bilder och annat kul kan man förvänta sig nåt från din maui trip..;-)

    Kunde inte hålla mig…fyfan!!

    hadé
    mats

  • nordgren

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 17:28

    Härlig läsning! smile.gif

  • levieux

    Medlem
    17 mars, 2004 vid 20:03

    Vad betyder den röda nålen som har kommit upp på första sidan confused.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kort Mauirapport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.