Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kortare mast + mer förlängning = mer flextopp?

  • Kortare mast + mer förlängning = mer flextopp?

    Publicerad av kailua på 23 februari, 2015 vid 10:10

    … Eller materialteori från en dummie

    Nuvarande kombination
    Mast: simmer 430 60 % kol Constant Curve
    Segel : Simmer Crossover 4,7, luff 413, Variotopp, rek mast 400
    Segel : Neil Pryde Solo 5,5. Luff 432, Rek mast neilpryde 430 ( och borde såklart vara flextopp ) men denna kombo ingick i ett begagnatpaket…så kan det vara.

    4,7 endast provriggat och tycker variotopp var bökigt. I år ska seglet dock användas av min sambo så det blir det mycket riggande.
    5,5 har jag seglat några gånger. Får till hyfsat trim och det är seglingsbart men det skulle nog må bra av mjukare topp. Området runt övre lattorna känns lite för spänt när lattorna vid bommen ligger rätt (några cm överlapp mot mast) och buken känns OK.
    Det har inte samma, i mina ögon, finare trim som mitt North Natural 6,6 med tillhörande North mast 60 % som dessutom känns bättre balanserat på vattnet.
    Har köpt ett Simmer Spark 8,0 med tillhörande Simmer mast 60 % och även det som ser mycket bättre trimmat ut.

    Tänkte nog skaffa en simmer 400 mast SDM ( allt annat SDM, därför inte RDM) till 4,7an för att slippa variotoppsböket nu till säsongen. Eftersom även 5,5 kommer användas en hel del av min sambo så förtjänar det nog bättre trimning och jag har nu följande trimningsteori.
    Skulle 400 masten med 32 cm förlängning ge mjukare topp och därmed mer flexigare mastkombo till 5,5:an än nuvarande riggning med 430 mast och 2 cm förlängning.
    Teorin är att 32 cm i botten blir superstel eftersom aluminium rimligen inte flexar och att kombon därför blir mer flextopp? Alltså samma topp men stelare botten.

    Feltänkt ??

    alexasu svarade 9 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • alexasu

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 13:21

    Det blir mest bara mjukare över hela mastlängden när man kör kort med mer förlängning, som jag upplever det.

  • jesper-b

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 15:37

    Kan du inte skaffa en 400 mast i samma serie som 430. Om så kanske du kan köra 430 botten och 400 topp? Då får du mer flextopp. Dock bör du kolla om man kan göra så med de där simmer först.

    /JB

  • kailua

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 07:50

    Alex – tack för input. Låter som att det kanske då går att böja toppen mer så att det ser rätt riggat ut på land, men på vattnet tappar man istället känsla och prestanda då… Blir liksom svampigare. Kanske upplever jag inte så stor skillnad på min nuvarande nivå
    Samtidigt så säljs det ju 30 % kol och de är ju mjukare från början. Skulle en mjukare mast ge mer flextopp? Eller blir den också bara just mjukare? ngn som vet?

    Jesper – intressant. Har 460 och 430 i samma serie så jag gick just ut i garaget och testade. Passade inte med 430 topp på 460 botten. Jag kan bara anta att det inte går om det följer samma kurva på minskning i diameter till nästa längd.?
    Någon annan som vet och har testat?

  • kailua

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 08:01

    Osså kan man ju undra varför jag sonika inte bara köper en NP mast…
    Allt annat är Constant Curve, segel och master. Jag är snarare inne på att byta ut NP seglet mot ett Simmer eller North eftersom de andra är det.Men troligtvis inte nu..om jag inte springer på ett klipp. . Det är så mycket andra surfprylar som det måste pengar till.
    Sen kommer en tid när jag slipat bort alla nybörjarmisstag och då borde nuvarande segellinje nog vara sliten och smälld tillsammans med alla dessa misstag. Min tanke är då att lägga lite mer pengar och starta på en ny segellinje med lite modernare och säkerligen lite vassare segel som är mer anpassad till den inriktning av segling som jag kanske nischat in mig i. Vem vet. Det kanske blir en massa racesegel eller dom där fina halvcambrade seglen som det skrivs så mkt positivt om eller … Vem vet kanske massa vågsegel med en flytt från slätten till kusten…

  • kailua

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 08:21

    Eller om jag bor kvar här så slutar det väl med Formula… Kan tänka mig att det blir många planingstimmar då…

  • alexasu

    Medlem
    24 februari, 2015 vid 09:06

    Hur stor andel kol det är i masten påverkar inte styvheten, då övriga parametrar är justerade för att den ska få den styvhet som är standardiserad för den specifika längden. Det är detta som anges med imcs-nummret, som borde vara printat på masten.

    Använder du en kortare mast så är den mjukare, då det är standardiserat på det viset, men effekten från förläggningen på böjkurvan är ytterst minimal och helt orelevant i förhållande till styvheten.

    Om du däremot kombinerar en 400 botten med en 430 top bör du få en mast som både har en total styvhet mellan 400 och 430 och är mer hard-top.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kortare mast + mer förlängning = mer flextopp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.