Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kraftfullt vågsegel med bra drag men ändå hållbart?

  • Kraftfullt vågsegel med bra drag men ändå hållbart?

    Publicerad av tall-jonny på 13 juni, 2008 vid 08:24

    Tänker äntligen uppgradera min segelgarderob vad det gäller vågsegel. Jag är på jakt efter vågsegel som är hyfsat lätt och har bra drag typ NP Alpha, Gaastra Poison men som inte innehåller för mycket monofilm och därmed känsligare. Vad har ni för erfarenhet när det gäller segel som har exempelvis paneler i X-ply kontra tjockare monofilm? Har kört knä och armbåge genom två vågsegel tidigare (ja vet, tyder på dålig teknik:crazy: )

    Kan ni rekommendera andra segel än ovan nämnda eller håller dessa?

    Seglar vågbräda på 95 liter, väger ca 100 pannor så. Tar ibland med grejerna till riktiga vågor typ Sydafrika eller Danmark, seglar annars i Stockholmområdet.

    Har funderat på tre inköp; 4.7, 5.3 och 6.2. När jag seglar 4.7 seglar ni andra normalviktiga garanterat 3.7 till 4.2 och därmed känns en ny 4.2 ganska bortkastad. Vad är era erfarenheter om ett 6.2:a i riktiga vågor – frontsideridning – hur funkar det?

    vi ses på vattnet

    jopi svarade 15 år, 10 månader sedan 16 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • oscar

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 08:28

    Josh Angulo har lyckats övertyga Maui Sails att släppa ett Global 6.7 och Legend 6.0 så han verkar vara övertygad om att det funkar skitbra. I Sverige är ju knappast några vågor när det blåser så lite men jag har faktiskt fått en bra dag i Gislöv med 6.2. Dagen innan blåste det 4.7 så vågorna låg kvar. Hade skitkul.

    Tyvärr finns väl inga förutom Ezzy som bygger bulletproof i dom storlekarna.

  • jeppo_f

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 08:40

    Goyas vågsegel finns i 6.2 och 100% X-ply. De större storlekarna har lite buk än de mindre för att funka bättre som lättvindssegel.

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=37&pid=243

    Har dock aldrig kört 6.2 i vågor, så det kan jag inte uttala mig om. Däremot har jag ett 6.2:a -07 till salu…

    /jeppo

  • calle_b

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 08:43

    Sitter själv i samma sits som du och tänker på lätt och tåligt, och har blivit extremt Hot-frälst sen SO-linjen från 05 (som för min del och vikt har funkat fint)
    Nu vill jag ha mer bottendrag och kollar därför väääääldigt mycket på Hotsails Smack som har mer bottendrag än SO (fire) men ändå verkar hålla för mycket….

    Inte dumt.

  • andreas-f

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:08

    @Jeppo_F 474690 wrote:

    Goyas vågsegel finns i 6.2 och 100% X-ply. De större storlekarna har lite buk än de mindre för att funka bättre som lättvindssegel.

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=37&pid=243

    Har dock aldrig kört 6.2 i vågor, så det kan jag inte uttala mig om. Däremot har jag ett 6.2:a -07 till salu…

    /jeppo

    Fast Goya segeln kan väl för tusan ändå inte räknas som kraftfulla? Ok om det är mer buk i dom större storlekarna men i jämförelse med vad?

    Men supersköna segel annars, grymt lätthanterliga.

    Mauisails Legend har bra mycket mer drag än Goya men känns fortfarande väldigt mjuka. Men jämfört med Goya känns samma storlek större, på gott & ont… Till 2009 tror jag dom kör på all xply i Legend så det ska nog vara bulletprrof där iaf. Vet ej hur det är med xply i Global.

  • larry

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:23

    Jag tror du blir nöjd med både NP Alpha och Combat från Neil Pryde.
    Jag gillar själv segel med lite drag och har fallit för dessa.
    Simmer Crossover som annars skulle kunna vara ett alternativ tycker jag har mindre drag än både NP Alpha och Combat.

    Jämför man NP med Simmer tycker jag det verkar som om man kan köra ca 0.2 m2 mindre segel om man har NP. Sånt ändrar sig förståss från år till år och i gengäld är nog Simmer lite mer soft och förlåtande.

    Har inte så mycket erfarenhet av andra sgelmärken.

    //L

  • tall-jonny

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:37

    @LARRY 474706 wrote:

    Jag tror du blir nöjd med både NP Alpha och Combat från Neil Pryde.
    Jag gillar själv segel med lite drag och har fallit för dessa.
    Simmer Crossover som annars skulle kunna vara ett alternativ tycker jag har mindre drag än både NP Alpha och Combat.

    Jämför man NP med Simmer tycker jag det verkar som om man kan köra ca 0.2 m2 mindre segel om man har NP. Sånt ändrar sig förståss från år till år och i gengäld är nog Simmer lite mer soft och förlåtande.

    Har inte så mycket erfarenhet av andra sgelmärken.

    //L

    Ja, NP segel har jag alltid gillat men frågan är ju om Alpha håller och om Combat har tillräckligt med drag för en 100 kgs…

    En annan parameter som jag måste ta hänsyn till är möjligheten att sätta bommen högt (är 2 meter utan platåskor) NP är bra, hur är Gaastra, Goya, Severne, Gun med mera?

    Tackar och bugar för alla bra svar:smile:

  • oscar

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:39

    Du ska nog iallafall undvika Naish som ska ha riktigt låg cutout.

  • svennebanan

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 09:51

    Ett riktigt kraftfullt vågsegel för dig som vill ha bra drag i seglet…

    Är sloganen för Challenger Bash iaf. Nån som kan intyga?

    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=24&pid=286

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:08
    Oscar;474688 wrote:
    Tyvärr finns väl inga förutom Ezzy som bygger bulletproof i dom storlekarna.

    Superfreak? Finns väll upp till 8.0

  • donpedro

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:10

    Annars verkar ju EZZY vara det du söker kraftfullt vågseglel som håller för det mesta. Jag har kört NP searsh, zone, combat, alpha och goyas vågsegel och kan utefter mina erfarenheter säga att EZZY var de klart bästa både hålbarhetsmässigt och seglingsmässigt. Även om goya seglena är byggda med full xply så sviker masstrumpan ganska tidigt vilket jag inte upplevt med EZZY trots otaliga spolningar på stenar osv. Till 2009 kommer EZZY komma med ett freewave segel med något mindre drag som kanske kan vara något om du e rädd att det e för mycke drag i de andra.

    Men smaken är som baken så de bästa är nog om du kan prova några olika segel för att känna vilka som passar just dig.

  • jesper_b

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:16

    SMACK!

    2009orna kan beställas väldigt snart.

    Med dessa får du ännu mer power och en djädrans fart.

    Håller för allt och skönt som f-n så klart.

    /JB

  • larry

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 10:55
    Tall Jonny;474711 wrote:
    Ja, NP segel har jag alltid gillat men frågan är ju om Alpha håller och om Combat har tillräckligt med drag för en 100 kgs…

    En annan parameter som jag måste ta hänsyn till är möjligheten att sätta bommen högt (är 2 meter utan platåskor) NP är bra, hur är Gaastra, Goya, Severne, Gun med mera?

    Tackar och bugar för alla bra svar:smile:

    Jag tror inte de skiljer speciellt mycket i hållfasthet mellan olika märken och modeller. Tror det mest är snack och marknadsföringsgimmikar. HOT Sails Superfreak är väl det enda segel som skiljer sig avsevärt i materialval om det är mer hållbart är jag dock fel person att svara på.

    Jag tycker inte det skiljer så mycket i drag mellan Alpha och Combat. Alpha har bra bottendrag och känns lite softare än Combat men kanske lite sämre toppfart. Combat är lite snärtigare i känslan tycker jag. Jag tycker nog Combat är snäppet skönare, men jag tror faktiskt att jag seglar bättre med Alpha då det är lite softare.

    Lycka till.

    //L

  • gonadman

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 11:02

    Ezzy lägger jag min röst på. Till anledningarna hör en kanske oöverträffad hållbarhet, förhållandevis låg vikt(dock ej det lättaste seglet), bra drag och inte minst ett brett register.

    Ezzys vågsegel har oxå fått bäst i test vid många tilfällen!

  • lars_k

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 11:15

    Jag skulle också säja Ezzy, de ser extremt välbyggda ut. Har mkt drag så det verkar passa tyngre seglare. Dock har det en klart annorlunda känsla på vågen. Jag som är van vid mjuka sideshoresegel tyckte det kändes väl styvt när jag testade. Men det är väl en vanesak som allt annat…

  • tall-jonny

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 12:34

    Hmmmm, ja Ezzy kanske är ett alternativ. Vem säljer dem i Svedala, var inne på http://www.locs.se i Kungsbacka. Skulle vara kul och bra att testa eller ialla fall klämma lite på dem.

    Severne Blade då – vad finns att säga om detta segel med ovanstående resonemang?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kraftfullt vågsegel med bra drag men ändå hållbart?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.