Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kraftfullt vågsegel med bra drag men ändå hållbart?

  • ola-h

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 13:25

    Johnny: Hur högt har du bommen mätt t ex från mastfotens nederkant? Det behövs någon slags kvantifiering här.

    Annars är min uppfatting efter diverse segeldiskussioner med tungviktare genom åren att det finns två vägar att gå. Antingen segel med riktigt mycket drag eller att köra segel med väldigt stabil profil som man sedan väljer lite större. Det brukar också vara så att tungviktare väljer segelstorlekar lite annorlunda, dvs inte bara större utan också tätare mellan storlekarna i spannet 5-6 (el 5.3-6.3) än vad många lättviktare kör. Det lönar sig oftast att ha lite tätare mellan storlekarna i det register där man seglar mest och för en tungviktare ligger detta register högre upp.

    Ett exempel: Själv har jag inga som helst problem att köra 5.3-6.3. 5.3 räcker som största vågsegel och 6.3 är i praktiken ett plattvattenssegel och då kan man hålla det i mer vind utan direkt negativa konsekvenser.

    Många tungviktare jag pratat med tycker dock spannet 5.3-6.3 blir för stort. För lite möjlighet till finjustering i detta för dem viktiga spann.

    När du kör 5.2-6.3 är det nästan som att jag skulle köra 4.2-5.3, vilket är lite väl glest.

    Så jag skulle rekomendera att fundera på antingen spaca dina segel lite annorlunda (4.7-5.5-6.3, t ex) eller utvidga till 4 segel (6.3-5.8-5.0/5.3-4.5, eller liknande). Det hela beror lite på vilka brädor du komemr segla också.

    När det gäller tjockare mono eller xply så är det för det första skillnad på xply och xply. En del använder xply med trådmaterial som iofs är mycket starka men också har extremt dålig vidhäftning (typ spektra). Men annars tror jag den största skillnade är efter en tid i solen när dukarna blivit skörare. Då är min känsla att xply brukar klara sig lite längre (men Superfreak i Dacron är förstås helt i en egen liga här). Sedan spelar ofta detaljarbetet i praktiken minst lika stor roll som dukvalet – troligen större roll.

    När det gäller “mitt märke” Hot så är som Jesper skriver Smack det mest naturliga valet. Det är trimbart i den meningen att då både kan köra det med lite mer släpp i akterliket och ler mer “locked down”-känsla om du riggar stort. Samtidigt kan man trimma det för en lite mjukare känsla med mer bottendrag om man inte vill rigga lika stort. 09:orna som Jesper skriver går att beställa snart är ännu bättre när det gäller denna trimbarhet. Dessutom känns det lätt och fint på vågen och har ett driv i svängen som jag tror passar tyngre seglare bra.

  • dr-masse

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 13:48

    Av de segel jag kört/testat på senare år så har Ezzy rätt klart haft mest drag av riktiga vågsegel (av Simmer CO/Icon/Vision/XD/NP Combat/Alpha). Är dock lite annorlunda som segel och hur det skall trimmas, så testa före köp kan vara bra om möjligheten finns. Draget “sitter” mycket mer distinkt i ett NP segel än i ett Ezzy, som känns mycket flexigare till sin karaktär. Men välsytt, det är det.

    Att NP Alpha funkar för tungviktare är väl det inte särskilt mycket snack om. Hot Smack ser sköna ut när Jesper kört med de på Torö, måste jag säga.

  • safesurfer

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 14:26

    För mig känns Combat betydligt softare än Ezzy. Ezzy har för mig rejält med bottendrag men är stabilt till max. Jag uppfattar latterna som betydligt styvare på Ezzy. Hur mycket man har förlängt masten för de olika seglen påverkar givetvis väldigt mycket det med. Då jag körde 4.2 i tisdags körde jag med 5-10cm förlängning i masttoppen vilket kan vara en del av förklaringen.

  • tall-jonny

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 15:01

    @Ola H. 474777 wrote:

    Johnny: Hur högt har du bommen mätt t ex från mastfotens nederkant? Det behövs någon slags kvantifiering här.

    Annars är min uppfatting efter diverse segeldiskussioner med tungviktare genom åren att det finns två vägar att gå. Antingen segel med riktigt mycket drag eller att köra segel med väldigt stabil profil som man sedan väljer lite större. Det brukar också vara så att tungviktare väljer segelstorlekar lite annorlunda, dvs inte bara större utan också tätare mellan storlekarna i spannet 5-6 (el 5.3-6.3) än vad många lättviktare kör. Det lönar sig oftast att ha lite tätare mellan storlekarna i det register där man seglar mest och för en tungviktare ligger detta register högre upp.

    Ett exempel: Själv har jag inga som helst problem att köra 5.3-6.3. 5.3 räcker som största vågsegel och 6.3 är i praktiken ett plattvattenssegel och då kan man hålla det i mer vind utan direkt negativa konsekvenser.

    Många tungviktare jag pratat med tycker dock spannet 5.3-6.3 blir för stort. För lite möjlighet till finjustering i detta för dem viktiga spann.

    När du kör 5.2-6.3 är det nästan som att jag skulle köra 4.2-5.3, vilket är lite väl glest.

    Så jag skulle rekomendera att fundera på antingen spaca dina segel lite annorlunda (4.7-5.5-6.3, t ex) eller utvidga till 4 segel (6.3-5.8-5.0/5.3-4.5, eller liknande). Det hela beror lite på vilka brädor du komemr segla också.

    När det gäller tjockare mono eller xply så är det för det första skillnad på xply och xply. En del använder xply med trådmaterial som iofs är mycket starka men också har extremt dålig vidhäftning (typ spektra). Men annars tror jag den största skillnade är efter en tid i solen när dukarna blivit skörare. Då är min känsla att xply brukar klara sig lite längre (men Superfreak i Dacron är förstås helt i en egen liga här). Sedan spelar ofta detaljarbetet i praktiken minst lika stor roll som dukvalet – troligen större roll.

    När det gäller “mitt märke” Hot så är som Jesper skriver Smack det mest naturliga valet. Det är trimbart i den meningen att då både kan köra det med lite mer släpp i akterliket och ler mer “locked down”-känsla om du riggar stort. Samtidigt kan man trimma det för en lite mjukare känsla med mer bottendrag om man inte vill rigga lika stort. 09:orna som Jesper skriver går att beställa snart är ännu bättre när det gäller denna trimbarhet. Dessutom känns det lätt och fint på vågen och har ett driv i svängen som jag tror passar tyngre seglare bra.

    Att space storlekarna lite annorlunda och framförallt fokusera på den vindstyrka som man seglar i mest är en bra och intressant tanke – i så fall skulle man kunna tänka sig en serie typ : 4,7 5,3 5,8 och 6,2 – det blir ju naturligtvis en kostnadsfråga oxå (kan ju innebära en extra mast plus ett extra segel)

    Vad det gäller olika dukar och hållfastighet känns det ju som ett välsytt segel med X-ply är det bästa alternativet, och skall man konservativt gå på NP så försvinner ju därmed Alpha. (Jag vet ju att NP gör segel för stora seglare så utifrån det perspektivet är de ju säkra kort.)

    Men det finns ju som sagt många fler alternativ har jag ju insett nu. Det bästa vore ju om man fick testa nångång.:cool2:

  • jesper_b

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 15:12

    T Jonny,
    Bor du i Nacka? Kom förbi mig och kläm lite på ett Smack? Då kan vi prata både hållbarhet, storlekar mm. Eller kanske till och med för att ta ut det på en provtur!

    /JB
    0733-169000

  • jopi

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 17:59

    Kolla även med Petter (mail på http://www.locs.se/), så kanske du får klämma på ett Ezzy också.
    Lycka till i ditt val.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kraftfullt vågsegel med bra drag men ändå hållbart?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.