Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krossad häl/trampdyna?

  • imported_borje

    Medlem
    7 november, 2007 vid 08:15

    Du ska inte köpa “hästsko” inlägget, tror bestämt det är till för hälsporre, vilket är en helt annan typ av problem. Du ska, som ovannämnde sa ha något som liknar en kopp, alltså ett inlägg som omsluter hälen så att den stötdämpande fettkudden inte “flyter ut” på sidorna.

    /Lycka till – har själv opererat fotleden två gånger så jag vet hur tråkigt det är med fotskada (och alla andra skador för den delen).

  • reservdelsmannen

    Medlem
    7 november, 2007 vid 10:37
    Borje;427080 wrote:
    Du ska inte köpa “hästsko” inlägget, tror bestämt det är till för hälsporre, vilket är en helt annan typ av problem. Du ska, som ovannämnde sa ha något som liknar en kopp, alltså ett inlägg som omsluter hälen så att den stötdämpande fettkudden inte “flyter ut” på sidorna.

    /Lycka till – har själv opererat fotleden två gånger så jag vet hur tråkigt det är med fotskada (och alla andra skador för den delen).

    Det verkar som vi pratar om samma inlägg. Ett “hästskoformat inlägg är ett “koppformat” inlägg som pressar tillbaka hälkudden. Dessa inlägg skall inte förrväxla med de inlägg som vi använder till hälporre. Dessa har en mindre “urgröpning”

    Mvh
    Reservdelsmannen

  • svenne

    Medlem
    7 november, 2007 vid 11:22

    Härligt! Kirurg, sjukgymnast och ortis i samma debatt. Saknas bara en naprapat så kan vi få en härlig catfight som håller sig till islossningen! 😉

  • johanc

    Medlem
    9 november, 2007 vid 17:47

    @Borje 427080 wrote:

    Du ska inte köpa “hästsko” inlägget, tror bestämt det är till för hälsporre, vilket är en helt annan typ av problem. Du ska, som ovannämnde sa ha något som liknar en kopp, alltså ett inlägg som omsluter hälen så att den stötdämpande fettkudden inte “flyter ut” på sidorna.

    /Lycka till – har själv opererat fotleden två gånger så jag vet hur tråkigt det är med fotskada (och alla andra skador för den delen).

    Hmm, tanken med inlägget är ju att det skall möjliggöra belastning med mindre smärta. Kör således Hippietestet: If it feels good, do it.

    Vad sedan killen som gjorde det hade i åtanke är ju egentligen ointressant.

    MVH

    JohanC

  • jonas_p

    Medlem
    9 november, 2007 vid 22:20

    Jag tror att jag “krossade” min trampdyna en gång, efter hoppat ner från ett tak. Det gjorde ont som fan att gå, stödja sig på foten. Så jag haltade mig fram i två veckor. Men det läkte sig fint, och har inte känt av det sen dess. Trots en del rätt vilda landningar

  • pjoter

    Medlem
    10 november, 2007 vid 10:36

    har också lyckats med det där. lekt lite på fyllan å landat stenhårt på hälen efter hopp från perrong. Inget brutet men kunde inte stödja på hälen på en vecka. sen gick det att börja så försiktigt men tog flera månader innan det var ok. var 3 år sen men måste fortfarande använda bra stötdämpande skor till vardags för att kunna påfresta den lite mer vid ex surfing, skidåkning, tricking mm.

  • larry

    Medlem
    13 april, 2010 vid 20:48

    Plockar upp en gammal tråd.

    Har haft lite paj på hälarna i omgångar, men har varit hyfsat sista åren.

    Nu har jag dock dragit på mig punktering på vänster häl och pyspunka på höger igen.

    Någon som kan rekommendera bra fabrikat på ilägg eller bra butik/vårdinrättning att besöka i stockholmstrakten.
    Jag har inte tid eller lust att prova massa olika sorter eller ställen.
    Om det är någon som jobbar där får ni ursäkta, men jag uppskattar inte vårdcentralerernas service, så dit kommer jag inte vända mig. Jag har aldrig blivit tagen på allvar där. Där räddar dom säkert liv, men där jag varit skiter dom fullständigt i om man vill hålla en kropp i trim för olika sportändamål.

    Pallar inte att gå på tå längre. Vaderna krampar. :crazy: Måste få ordning på detta snabbt så man kan vindsurfa i sommar. Helst utan skor, men som det känns idag så får man vara glad om det funkar över huvud taget.

    Tacksam för tips.

    //Larry

  • doc

    Medlem
    13 april, 2010 vid 21:15

    Närmaste ortopedtekniska mottagning eller butik.

  • henric

    Medlem
    13 april, 2010 vid 21:34
    Arild;426960 wrote:
    Tja !
    jag hade samma skada föra hösten . Jag gick till ortopedtekniska där dom jöt ett häl skydd som höll ihop själva häl kudden detta kunde jag surfa med efter ca 3-4 veckor men jag hade nog känningar i foten i ett halvår.
    Det man sa till mig var att den läker av sig själv men det är lätt att slå upp skadan igen. en bra salva att köpa är Hirudoid som gör att cirkulationen blir bättre i foten och läker snabbare tror jag det var finns på apoteket.

    Lycka till tråkig skada.

    Efter att ha marschat sönder en tramdyna i hälen fick jag ett stöd och order att vila. Läkte ihop av sig själv med tiden. Gör grymt ont fram till dess dock.

  • jlaser

    Medlem
    14 april, 2010 vid 18:07

    Idrottskliniken i Råsunda tycker jag att jag kan att rekommendera. Dom kan lite mera än vårdcentralen.

    I butiken bredvid gör dom formgjutna inlägg som jag tycker är bra för att avlasta ömmande delar av foten. Om det är rätt för just dina fötter kan jag dock inte svara på (för mig har det handlat om hälsporre).

  • larry

    Medlem
    14 april, 2010 vid 20:02

    Tack för tips. Idrottskliniken i Råsunda fick jag tips om på jobbet idag också. Det får bli ett besök där. Köpte några slags silikoninlägg idag på intersport, men ska nog försöka skaffa mig några sjystare sulor också.

    Det sjuka är att det är så små skillnader i skouppbyggnad som påverkar. Jag har ett par jättesköna sneakers som jag gillar, men mina oskönaste skor är ett par sneakers från samma märke med exakt samma uppbyggnad. Visuellt är det bara färgen som skiljer.

  • calle

    Medlem
    15 april, 2010 vid 08:44

    @LARRY 606501 wrote:

    Tack för tips. Idrottskliniken i Råsunda fick jag tips om på jobbet idag också. QUOTE]
    På idrottskliniken har jag varit med mina knän, jag tyckte dom var bra, men det kan vara sjukt lång väntetid på att få en besökstid.
    Innanför löplabbet som ligger precis bredvid så finns det ett ställe som gör sulor oxå tror jag.

  • fantasten

    Medlem
    15 april, 2010 vid 10:32
    Jesper_B;426903 wrote:
    Vägra acceptera 6 månaders väntetid. Går att gå “förbi kön” genom att gå till en privatläkare, lämpligen en idrottsklinik/läkare. Oavsett om man tycker det är ideologiskt fel så har man bara en kropp. Det är dessutom alltid bra med en second opinion. Jag har blivit totalt felbehandlad av halvtaskiga oengagerade lägare för många gånger för att chansa. Visst – den läkare man kommer till kan vara hur bra som helst, men det är inte säkert.

    Höll på att bli stelopererad i handleden pga knäppgökläkare på Mora lassarett och på SÖS. Tack vara privat handkirurg ordnade det till sig någorlunda. Samma sak i andra handleden 6 år senare, efter en första idiotgipsning i Mora (igen) ringde jag direkt till “min” handkirurg (sedan dess har jag taggat ner snowboardhoppandet radikalt). Handkirurgen bara skakade på huvudet och slet upp gipset direkt. Blev en 4 timmars operation med 3 handkirurger som räddade upp vad som räddas kunde. Liknande historia med min ena fot som gick av rätt fult vindsurfande, mina andra fots stortå som trots två operationer läcker(?), mina knän som… och så vidare.

    Skulle kunna berätta ett par djädrigt “roliga” historier om mina knäckta ben i huvudet… det får bli en annan gång.

    Som sagt kolla alltid med en läkare till, vägra acceptera långa väntetider. Dessutom, det räcker ofta inte med en ortoped eller två, se till att också komma till en engagerad och duktig sjukgymnast. Många ortopeder tycker att man kan vila sig i form, eller göra någon liten enkel vardagsövning själv. Man kan ofta korta ner konvalisenstiden radikalt med ett riktigt individuellt utvecklat träningsprogram och besök med träning hos sjukgymnast flera ggr i veckan.

    Nu har jag ingen aning om vad som gäller för en söndertryckt häl, men generellt gäller att alltid vara på som f-n!

    Mina 2 cent om detta!

    /Jesper B

    Nu vet jag vad som krävs för att kalla sig veteran.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Krossad häl/trampdyna?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.