Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › kryss problem…
-
kryss problem…
Publicerad av anonym-anvandare på 16 maj, 2003 vid 09:43Hej på er. Jag undrar hur mycket höjd ni tar. Hur många grader mot vinden kan ni ta? Hur stor är avdriften på en distans generellt utan hänsyn till strömmar?
mvh
Björnsimpa svarade 17 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
De e ju ingen segelbåt vi talar om här precis, men beroende på vilken typ/klass av bräda man använder så kan man gå rätt högt mot vinden utan att ha speciellt stor avdrift så länge man använder en rätt djup fena >45 cm. Med formula bräda kan du gå väldigt högt mot vinden, (med 70 cm fena och 1 m bred bräda, kan du gå ca 30 grader mot vinden, kanske ännu brantare). Ström påverkar minimalt. Hoppas det är svar nog och infon bygger jag på egen erfarenhet./Olaf
-
Jag anser att ström påverkar i allra högsta grad!
Jag försökte runda en boj i 45 min i Sillvik innan jag lyckades, ett försök bestod i att simma runt h-vetet med prylarna, vilket inte heller lyckades på grund av, just det , strömmar….. Infon bygger jag på egna erfarenheter! För övrigt måste jag bara säga att min premiär i Svenska cupen var kanon kul, trots kriget mot bojen! Till alla som inte tävlar kan jag bara säga att ni missar något.Wille
-
30 grader mot vinden går inte ens en ACC-båt och knappast en Formula. Jag vet inte exakt hur högt en Formula går men min gissning är 50-60 grader och strömmar påverkar i högsta grad.
Avdriften är svår att mäta om man kan säga att vi har någon alls då vi viklar upp brädan mot vinden (för att få lyft i fenan) så att brädan faktiskt åker lite i sidled hela tiden.Jag återkommer med exakt info om hur högt vi går när jag varit ute med GPS:en…
//JIMMY
-
Mycket intressant ämne och lovord angående kryssegenskaperna
men verkar vara svårt i praktiken.
Lite mer praktiska tips för kryss i både lättvind o hårdvind vore önskvärt.
Skall brädan alltid luta typ Jollar/kölbåtar för att få bättre bett och höjd?
Mitt Gunsegel på 8.5 är förvånansvärt liten buk på. Skall det vara så eller är det jag som har trimmat fel?
Var skall jag stå på Lorch-brädan vid kryss i mycket lätt vind och i vilket läge skall mastfoten stå då?
Per-Arne -
Hej Per-Arne,
För något år hade brädorna en lite annurlunda design där “courseracebrädorna” hade den typiska boxkanten. Vissa brädor kan fortfarande kantställas något åt lä för att få “grepp”. Jag tror att denna teknik främst gäller för brädor med mer traditionell parallell outline. Mer “runda” brädor seglas med fenan och inte med kanten. Dock gäller både fensegling och kantsegling endast när brädan är i planing. Annars skall du istället kantställa brädan åt lovart.Snobben
-
Ok Snobben!
Har jag snappat det rätt:
I lätt vind skall alltså lovartkanten tryckas ned något för at få bättre höjd. Gör jag det genom att stå extra långt ut på brädan eller skall jag redan i mycket svaga vindar använda fotstroppar?
Var skall jag stå längsled i lätt vind och var skall mastfoten stå då?
Känner du till Gun 8.5? Stämmer det att buken skall vara relativt liten vid bomhöjden och bli större längre upp?Jag har seglat i lättvind både utanför Smedsuddsbadet i Stockholm och utanför Birka/Björkö i Mälaren. Där lyckades jag för övrigt köra rakt på en sten som låg ca 50 meter utanför gästbryggan! Rackarns tur att vi inte stötte på den med våran stora segelbåt!
Per-Arne -
Hej,
Strömmen påverkar endast kryssvinkeln indirekt: Kryss i ström som har samma riktning som vinden ger mindre tryck i seglet vilket oftast ger mindre höjdtagning.
Kryss i ström som har motsatt rikning som vinden ger mer tryck i seglet och därigenom bättre höjd.
I övrigt påverkas inte kryssvinkeln av strömmen, det bara upplevs så eftersom hela underlaget som man seglar på rör sig i förhållande till rundningsmärkena.
Mvh / Stefan -
Hej Per-Arne,
En formulabräda kan egentligen endast seglas i planing. När man inte planar seglar man i survivalmode och väntar på vind. Därför trimmas allt för planing. Det är svårt att säga var du skall ha masten. Vanligtvis när man seglar så små segel som 8,5 blåser det såpass mycket att man måste ha masten långt fram för att brädan inte skall lyfta. När allt trim är inställt på planing och man inte planar hamnar bommen när man seglar i survivalmode i pannhöjd. Likaså är det ömöjligt att stå i stropparna eller ens vara ikopplad i selen.Men! I helgens tävling i sillvik fick vi efter varje avslutad segling kryssa in i den lilla viken utan att plana. Då står man mellan stropparna och masten, lutar brädan lite åt lovart, medan man längtar efter en div 2 bräda med centerbord.
Vad gäller ditt segel har jag faktist aldrig sett någon lyckas med att få mer buk uppe i seglet än där nere. Uppe i seglet skall buken vara mycket liten, medans buken är som störst mellan bommen och mastfoten.
Kolla på segeltillverkarnas hemsidor och studera gallerierna.
Snobben
-
Hmmm….kanske är ute och trampar helt snett nu men jag började fundera lite men har egentligen ingen aning om hur det fungerar….
Om strömmen inte ska påverka höjdtagningen borde väl det innebära att både vind och ström måste komma från exakt samma håll???
Om man tänker sig att det stoppas ned en planka i strömmande vatten så genererar den ett visst motstånd, om jag sedan vinklar plankan minskar trycket. Enligt mitt tyckande (förvisso vare sig civilingenjör eller matematiker) borde det här bli skillnader på fenan om strömmningen runt den blir annorlunda, och alla vet vi ju att det måste vara bra lyft i fenan för att få till höjd. Så om man kryssar åt ett håll, och vattnet strömmar åt ett annat, borde inte då trycket på fenan bli lägre och lyftet uteblir mer eller mindre? Avdriften däremot är en annan historia.
Vet inte själv om detta stämmer, eftersom jag aldrig seglat pinkryssar i sådana förhållanden och inte är en teoretiker så det vore trevligt om någon kunde förklara. -
Kryssar man motstöms blir motvinden lägre = mindre vind = lägre höjd.
Men trycket mot fenan blir högre = högre höjdtagningVilken faktor beryder mest för höjdtagningen? Den lägre vinden eller det ökade fentrycket. Jimmy?
-
Håller med om att den upplevda vinden blir något lägre vid motström, men varför skulle trycket på fenan bli högre? Den sida på fenan som upplever ett tryck är ju läsida i förhållande till strömmen.
Exempel: Styrbords bog. Babords sida av fenan upplever ett tryck. Om strömmen och vinden har samma riktning är ju trycket på babordsidan av fenan lägre…eller är det jag som missat något? -
Om underlaget du seglar på (strömmande vatten) rör på sig är det väl självklart att den totala kryssvinkeln ändras?
Ta ett extremfall som exempel:
Om du kryssar i 15 knop med en relativ kryssvinkel på knappa 50 grader så landar du på ett VMG på ca 10 knop (högst teoretiskt, men ändå…). Om nu strömmen skulle vara just 10 knop i kryss-läns rikting så rör du dig inte en meter upp mot märket utan rakt i sidled (i detta fall med 11,1 knop). Relativt strömmen går du knappa 50 grader, men din totala kryssvinkel mot vinden blir 90 grader dvs den är i högsta grad beroende av strömmen. I och med att du dessutom går långsammare i detta exempel så tappar du fartvind och därmed kraft och tappar ytterligare kryssvinkel vilket summa summarum resulterar i kanske 95-100 grades kryssvinkel.
eller?
mvh
Per -
Jag börjar ana att 8.5 är en “blöj-storlek” i formula-kretsar. Men det får räcka tills jag blir både starkare i armar och kassa! Nu är ju jag lite av en utflyktssurfare med stort tålamod även i lätt vind och kommer att lära mig Lorch-brädan i hemmavatten å så sakteliga vidga surf-radien.
Så småning om kommer första rapporten från mellan o hårdvindsurfet när den stunden har komit.
Per-Arne -
Nu har jag varit ute och testat med GPS. Det blåste ca 5 m/s (bra tryck i 12.5:an) då hade jag en kryssvinkel på ca 55 grader och farten låg runt 14 knop. På undanvind (läns) låg farten runt 20 knop och vinkeln var ca 135 grader.
//JIMMY
Logga in för att svara.