• Publicerad av hanness på 12 maj, 2008 vid 17:15

    Idag när jag seglade för första gången på riktigt i år (förra gången blåste det knapt) så märkte jag en sak, hur tar jag höjd. Jag är nybörjare så jag får inte till planingen när jag vill kryssa utan bara halvind och slör. Jag har köpt en ny bräda nu (innan hyrde jag) så jag undrar kan man rigga så att det är lättare att kryssa och hur ska jag segla i kryss (om jag inte planar). Idag så fick jag simma med seglet på ryggen 200 meter för att komma hem. Det var lite segt.

    Kjello svarade 15 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2008 vid 17:39

    Du behöver inte plana för att kryssa, bara att låta hälkanten längs hela brädan gräva ner sej, kanta brädan hårt.
    Pressa upp så högt mot vinden du kan, funkar så länge det går framåt.
    men bra om du fixar en kort snäv gipp, gräv runt brädan, balanskonst, då kan du även vinna höjd på korta slag.

  • marden

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:03

    vet inte hur mycket det blåste för dig?
    men det går lättare att kryssa när det blåser så bra så man kan hålla planingen på kryss också.
    även om det alldrig blir så värst många grader mot vinden på en centerbords lös bräda
    men som sagt det går att kryssa lite fast man inte planar

  • hanness

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:03
    Kjello;464930 wrote:
    Du behöver inte plana för att kryssa, bara att låta hälkanten längs hela brädan gräva ner sej, kanta brädan hårt.
    Pressa upp så högt mot vinden du kan, funkar så länge det går framåt.
    men bra om du fixar en kort snäv gipp, gräv runt brädan, balanskonst, då kan du även vinna höjd på korta slag.

    Okej ska prova det. Ska prova att gipa imorgon också idag slog jag bara.

  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2008 vid 18:13

    Har du en så flytande bräda så du kan slå, då vinner du extra höjd på slagen, optimera det först.