• Publicerad av hanness på 12 maj, 2008 vid 17:15

    Idag när jag seglade för första gången på riktigt i år (förra gången blåste det knapt) så märkte jag en sak, hur tar jag höjd. Jag är nybörjare så jag får inte till planingen när jag vill kryssa utan bara halvind och slör. Jag har köpt en ny bräda nu (innan hyrde jag) så jag undrar kan man rigga så att det är lättare att kryssa och hur ska jag segla i kryss (om jag inte planar). Idag så fick jag simma med seglet på ryggen 200 meter för att komma hem. Det var lite segt.

    Kjello svarade 15 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2008 vid 17:39

    Du behöver inte plana för att kryssa, bara att låta hälkanten längs hela brädan gräva ner sej, kanta brädan hårt.
    Pressa upp så högt mot vinden du kan, funkar så länge det går framåt.
    men bra om du fixar en kort snäv gipp, gräv runt brädan, balanskonst, då kan du även vinna höjd på korta slag.

  • marden

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:03

    vet inte hur mycket det blåste för dig?
    men det går lättare att kryssa när det blåser så bra så man kan hålla planingen på kryss också.
    även om det alldrig blir så värst många grader mot vinden på en centerbords lös bräda
    men som sagt det går att kryssa lite fast man inte planar

  • hanness

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:03
    Kjello;464930 wrote:
    Du behöver inte plana för att kryssa, bara att låta hälkanten längs hela brädan gräva ner sej, kanta brädan hårt.
    Pressa upp så högt mot vinden du kan, funkar så länge det går framåt.
    men bra om du fixar en kort snäv gipp, gräv runt brädan, balanskonst, då kan du även vinna höjd på korta slag.

    Okej ska prova det. Ska prova att gipa imorgon också idag slog jag bara.

  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2008 vid 18:13

    Har du en så flytande bräda så du kan slå, då vinner du extra höjd på slagen, optimera det först.
    Men du kan ha extra problem att hålla ner hälkanten på den brädan, där får du träna.
    Brädan bör luta en hel del, kanten funkar som ett långt centerbord.

    Men som sagt om det blåser bättre, då kan du kryssa med i princip bara fenan i vattnet.

  • hanness

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 18:16
    Mården;464942 wrote:
    vet inte hur mycket det blåste för dig?
    men det går lättare att kryssa när det blåser så bra så man kan hålla planingen på kryss också.
    även om det alldrig blir så värst många grader mot vinden på en centerbords lös bräda
    men som sagt det går att kryssa lite fast man inte planar

    Det blåste (tror jag) ca 7 s/m. Jag kunde inte plana på kryssen. Det går antagligen bättre när jag börjar trycka ner kanten. Jag gjorde faktiskt det när jag planade och ville svänga upp i vind men sen slutade jag plana och då slutade jag trycka ner kanten.

  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2008 vid 18:37

    Den där snabba gippen jag menade, är nästan omöjlig att fixa på en så flytande bräda, stor risk att du förlorar mycket höjd i gipparna.
    Min bräda är nästan helt under vattnet när jag snabbgippar för att hålla höjd i svag vind, då trycker jag ner baken så bara nosen står nästan rakt upp, sen är det bara att skära över nosen åt andra hållet, känns som en sked som glider över åt andra sidan i smöret, förlorar knappt höjd alls.
    Jag använder den tekniken även i hård vind, när jag inte vill förlora höjd, eller trångt om plats.

  • hanness

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 19:04
    Kjello;464960 wrote:
    Den där snabba gippen jag menade, är nästan omöjlig att fixa på en så flytande bräda, stor risk att du förlorar mycket höjd i gipparna.
    Min bräda är nästan helt under vattnet när jag snabbgippar för att hålla höjd i svag vind, då trycker jag ner baken så bara nosen står nästan rakt upp, sen är det bara att skära över nosen åt andra hållet, känns som en sked som glider över åt andra sidan i smöret, förlorar knappt höjd alls.
    Jag använder den tekniken även i hård vind, när jag inte vill förlora höjd, eller trångt om plats.

    Kanse jag ska tänka på om nått år eller så. Jag har en bräda som jag kan stå på utan att den skunker. Fast så väger jag bara 50 kg.

  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2008 vid 19:09

    Väger 20 kg mer, brädan är nästan helt ubåt bara när det stannar, räcker att det går sakta framåt för att flyta upp.
    Men rakt läns är det öckså ubåt, behövs lite tryck i seglet för att flyta stadigt.
    Mest tryck vid kryss, Vind mojnat, jobbigt när det t,o,m, sjunker i slör hemåt, lång balansakt.

  • hanness

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 19:15
    Kjello;464974 wrote:
    jag väger 20 kg mer, brädan är nästan under ytan när det står still bara , räcker att det går sakta framåt för att flyta upp.

    det gör nog lite skilnad.

  • hanness

    Medlem
    12 maj, 2008 vid 19:18

    Nu har jag fått en del svar hur jag ska segla bättre när jag kryssar men hur ska jag rigga för att kunna ta mer höjd? Mastfot långt fram eller bak? Eller andra tips. Jag är nybörjare så det får ändå vara lite basik.

  • Kjello

    Gäst
    12 maj, 2008 vid 19:42

    Mast fram större segel, mast bak mindre segel.

    Vid samma segel;
    Mast fram, längre våtyta mer kryss, tidigare planing, svagare vind.
    Mast bak, mindre våtyta mer fart, senare planing, mer vind.
    Men det är lite smaksak. beror mer på var man står eller vilken fot tyngden vill va på, åkstil mm.

    Mer buk, snabbare axelleration, lägre toppfart, bra fart i brant slör, och byvindar, och det enda raka vid svag vind.
    Mindre buk, brantare höjdtagning. högst toppfart nära halvvind, om man får upp farten, bra vid stadig vind.
    Minimal buk om man vill vågsurfa stora vågor, där vågen ger fart.

    Inga rynkor tvärs masten, ok om någon rynka uppstår tillfälligt vid plötslig belstning, kolla upp det när du är ute och surfar, sträck nedhalet annars.
    På land obelastat kan det va rynkor längs masten, det trycks ut av vinden där ute, men kan visas ibland när man sufar i för svag vind, då är det godkänt ändå för man vill inte sträcka bort buken bakåt, släpp hellre då lite på nedhalet.
    inga rynkor tvärs lattfickorna.

    Såg en länk till många pdf-filer som beskriver allt Vindsurf lite mer.
    http://www.windsurfevolution.co.uk/articles.php

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.