Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kulingvarning – Hjälp! Redigeringfrågor och tips

  • oaxen

    Medlem
    14 februari, 2010 vid 16:43
    poppo;598500 wrote:
    alright, jag har ingen koll – märker bara att det är en hel del meck att komma igång med hd:andet! verkar tyvärr dessutom vara sju resor värre med pc än mac…

    Word! I want plug’n’play – NU!

  • kenmac

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 12:41

    Hej Anders BQ mfl

    Jag kör en hyfsat kraftfull iMac (24 tum 3,06 GHz 4 GB-ram ATI Radeon HD 4850) och gjort film via iMovie 09 men slutresultatet blir ryckigt vid panoreringar. Först trodde jag att jag hade för dålig kvalitet på kameran (Sony TX1) men när jag tittar på kamerans råfil i datorn så är den ju riktigt bra (mp4 720 30b/sek). Även när jag spelar råfilen i PS3 an på min Pioneer 50 plasma så är den betydligt bättre än slutresultatet när filmen renderats via iMovie 09.

    Jag vet inte om det är mig det är fel på eller om det är iMovie men när jag ska exportera filen för att se den på PS3an (som fil, ej DVD) så blir resultatet marginellt grynigare och betydligt ryckigare än filen från kameran). Kvalitetsförlusten i grynighet är ungefär i samma nivå som en generations kopiering på videobandstiden. Det är synd men det jag stör mig mest på är att bilden känns ryckig, något som inte finns i filen från kameran.

    Gör jag något fel?

    Inställningen i iMovie är att exportera som mp4 h.264 med 25 eller 60 bilder/sek och 6700 kb/sek (best quality). Jag har provat med olika inställningar för bilder per sekund och 30 är absolut ryckgast och sämst (trots att kameran kör 30 bilder per sekund). Bäst blir det med 25 eller 60 – men inte tillräckligt bra. Det blir samma bildresultat om inställningen är 720 eller 1080. Inte heller stolreken på exportfilen skiljer mellan dessa format. Är nyckelbilder per sekund avgörande på något sätt?

    Jag har provat Final Cut Express men den ger samma resultat som imovie och känns trög-arbetad.

    Jag har funderat på att skippa Apples program och göra Bootcamp, Windows 7 och Pinnacle studio 14. Jag körde Pinnacle för flera år sedan innan jag gick över till Mac och det var snabbare och lättare att arbeta med än iMovie. Det känns delvis fel att lämna Mac-miljön för att redigera amatörfilmer för det är ju det som Apple ska vara bra på! Stoppa in Windows 7 känns inte helt rätt men om inte iMove kan göra en film som inte hackar vid panoreringar så ser jag ingen annan utväg.

    Någon som vet hur jag ska göra?

    …eller ska jag ge upp Macen och satsa på något PC program istället?

  • philippos

    Medlem
    13 mars, 2010 vid 15:37

    Testa att exportera genom Share>Export>HD. Det alternativet borde ge dig högsta möjliga kvalitet. Om resultatet fortfarande blir sämre än råfilen föreslår jag att du testar med följande:

    Share>Export using QuickTime.
    – Använd H.264.
    – Frame rate: 30 (alt. 29.97 beroende på kameran).
    – Key Frames: Every 30 (alt. 29.97, ska vara samma som ovan).
    – Quality: Best.
    – Data Rate: Automatic.
    – Size: 1280×720 HD.

    / Filip

  • kenmac

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 16:37

    Tack för svar Philippos!

    Jag har provat det du föreslår i iMovie 09:

    Att exportera via HD (ditt första förslag) fungerar inte eftersom det ger ett .mov format vilket inte kan spelas upp i PlayStation3.

    Jag har provat ditt andra förslag – men tyvärr. Kameran spelar in på 30 bilder per sekund och just den inställningen ger den ryckigaste bilden märkligt nog. Mist ryckigt blir det med 25 bilder per sekund och därefter 60b/sek.

    Att välja samma antal nyckelbild har jag provat. Men är inte det samma som auto-läget? Det ger i alla fall ingen skillnad. Däremot blir det mindre ryckigt om jag väljer nyckelbild varje bild (dvs 1).

    Datarate: Automatic föreslår du. Det valet finns inte i iMovie 09 när man väljer mp4 h.264. Det är märkligt. iMovie föreslår 254 kbit/sekund men märkte att det var på tok för lite, minst 4000 måste man ju ha. Jag förstår inte varför programmet föreslår något sådant när det är så uppåt väggarna fel?

  • fastlandsguten

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 17:02

    användet det här för att strömma matrial från imac till ps3, .mov står med som supported format.

    http://www.nullriver.com/products/medialink

    funkar bra för mig.

    Peter

  • philippos

    Medlem
    14 mars, 2010 vid 20:51

    Ålrajt, missade att du ville ha den färdiga filen i mp4-format. Jag har ingen erfarenhet av uppspelning på spelmojänger men om kameran fångar 30 fps så är det din maximala frame rate. Är du osäker på vilken du ska använda så väljer du current.

    Hursomhelst låter det som att du väljer mp4-format direkt i export-menyn. Testa istället att välja Share>Export using QuickTime>Export: Movie to QuickTime Movie>Option>Settings>Compression Type: MPEG-4 Video. Där hittar du Data Rate: Automatic. Glöm inte att välja bästa kvalitet.

    / Filip

  • oaxen

    Medlem
    24 juni, 2010 vid 13:17

    Allt är Kulingvarnings(FJ:s) fel. Det blev en iMac och Final Cut Express 4.0.
    Nu gäller det bara att tränga igenom några tutorials så man vet vad/hur man gör.

  • swingout

    Medlem
    25 juni, 2010 vid 15:19

    Jag känner mej modig!

    Jag har nu fixat min GoPro HD Wide och har redan filmat första surfresan till Prassonissi. Filmade i lägsta upplösningen (848×480 pixel) med hopp om att min gamla 2Ghz laptop från 05 skulle klara av det. Jajamensan, VLC spelar upp filerna smidigt utan problem. Nu vill jag kunna klippa ihop en trevlig film, och här börjar utmaningen….

    Jag kör Ubuntu Mint på burken 🙂
    Prövade först PiTiVi http://www.pitivi.org/
    Det var väldigt lätt att använda. Lyckades klippa ihop en liten film och lägga musik i bakgrunden. Problemet är att den inte pallar att importera filer större än 1 Gb, dvs. jag kunde inte använda de flesta klippen jag hade filmat. Gissar att det är burken som sätter stopp här. Vidare nackdel med detta program är att det inte bjuder på några snygga övergångar eller annat godis. Det är bara klipp och tonsätt och exportera.

    Har nu installerat Kdenlive http://www.kdenlive.org/ (verkar oxå finnas för OSX)
    Här sätter burken stopp tidigare. Den ger upp bara man drar den första filmsnutten till timeline.

    Sitter nu och suktar efter en ny dator. Efter 6 år kan det ju vara befogat att pensionera den gamla. Tänker dock köra vidare med Linux och de åvan nämda programmen. Det fina är ju att det kostar gratis, så det är bara att testa sig fram tills man hittar vad man gillar. Men lite mera pill än med en Mac blir det ju…

  • oaxen

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 11:15

    @ KV.nu

    Kan ni rekommendera något bra MAC-forum där man kan få hjälp med smått och stort?

  • philippos

    Medlem
    26 juni, 2010 vid 11:40

    Google.com har funkat bra mig 😉

    …annars kan http://www.99.se och http://www.fcpug.se vara värda ett besök.

    / Filip

  • emil_h

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 16:36

    Ser inget fel med PC.

    Kör just nu Adobe Premiere Elements och filmar med Canon HG 20. En Dell Studio XPS stationär gör jobbet.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kulingvarning – Hjälp! Redigeringfrågor och tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.