Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kurs i snön, funkar i vatten och sommar?

  • Kurs i snön, funkar i vatten och sommar?

    Publicerad av krixa på 14 januari, 2009 vid 22:05

    Jag fick av olika orsaker inte rummen ur r*ven och kom iväg på någon kitesurf-kurs i somras även fast jag var så jädra sugen. :frown: Glöden sitter fortfarande i och nånting kommer bli av.

    Det jag undrar nu. Jag har en resa till Åre inbokad i början på mars och är väldigt sugen på att försöka hitta någon kurs där uppe på snön med snowboarden. (enklare att få till nånting när man väl har en resa spikad liksom, grr..)

    Hur mycket av en kurs där uppe kan jag “tillgodogöra” mig när jag vill hoppa på nånting med surfning på vatten till sommaren? Förstår att teorin om vind och sådär lär vara densamma, men jag har ingen aning om ifall utrustningen skiljer sig märkbart vad gäller sele och säkerhetsordningar osv.

    Om ni inte anser att det är värt det så kanske man spar de pengarna till sommaren istället, eller kanske kollar på att testa kitewing där uppe eller så.

    Tack på förhand guys!

    arild svarade 15 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • langens_kite

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 22:34

    Skulle nog säga att det är bättre att börja på snö även om du sedan bara ska köra på vatten.
    Tekniken med draken är densamma, men snön är betydligt stadigare då du inte sjunker!!!!
    Snacka med Robert på http://www.mountainkite.com så lovar jag att han fixar något bra som du kommer att ha stor nytta av även på vatten.(om han har tid)

  • krixa

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 22:57

    Det låter ju kanon! Tänkte om det var någon väsentlig skillnad eftersom drakarna ser väldigt olika ut. De till vattnet är fyllda med luft och formade som en båge mer och snödrakarna ser “lösare” ut.

    Jag ska kolla in sidan. Tack för snabbt svar!

  • norrman

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 23:08
    krixa;525607 wrote:
    Det låter ju kanon! Tänkte om det var någon väsentlig skillnad eftersom drakarna ser väldigt olika ut. De till vattnet är fyllda med luft och formade som en båge mer och snödrakarna ser “lösare” ut.

    Jag ska kolla in sidan. Tack för snabbt svar!

    Nu vet jag inte vad han har för drakar där uppe. Men du kan snowkita med samma drake som du kitesurfar med. Draken som används till snowkite är en foildrake och den pumpas helt riktigt inte upp.

    Lycka till!

  • thorn

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 23:10

    Jag skulle säga att det är lättare och gå från vatten till snö men det är lättare att lära sig på snö då du inte behöver ha planingsfart för och köra.

    Om du bara skall gå en 1dagars kurs uppe i Åre så kommerdu inte och kunna det du behöver kunna för och ge dig ut på vattnet och kita. Men har man provat på snökite så är det bara positivt om du vill fortsätta och prova på vatten.

    Men vad vet jag, ja har ju inte snökitat så mkt.

    //Lycka till

  • norrman

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 23:14

    nejnjust de thörn, vad vet du egentligen??? 😉

  • haze

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 07:13

    Kolla med Arild. Kolla på surfskolan.nu så får de en grym lärare. Kan säkert komplettera upp med 2 timmar på vatten så lär du dig allt om vatten du behöver för att köra på vatten. Men kolla med Arild då han har skola både på sommaren och vintern.

    Thörn: Din teroi stämmer inte riktigt där. Men som Norrmannen sade. Vad vet du 😉

  • krixa

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 08:07
    Thörn;525610 wrote:
    Om du bara skall gå en 1dagars kurs uppe i Åre så kommerdu inte och kunna det du behöver kunna för och ge dig ut på vattnet och kita. Men har man provat på snökite så är det bara positivt om du vill fortsätta och prova på vatten.

    Nej det trodde jag inte heller, men kanske att en nybörjardag i snön skulle kunna ersätta en nybörjardag på stranden och att man kan hoppa på fortsättningsdagen direkt, eller så. Något åt det hållet tänkte jag.

    Haze, tackar för tipset där också. Låter lovande 🙂

  • cortex

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 10:03

    Som andra redan varit inne på; kör en snowkitekurs i vinter och försök sedan sticka ut och snowkitea ett par gånger efter du gått kursen. Då kommer du att vara väldigt bra förbered inför vattensäsongen när den börjar.
    För att få koll på kiting som nybörjare så handlar det till 85% om kitekontroll och de sista 15% om att kontrollera det du har på fötterna. Med andra ord är snowkiting nog det effektivaste sättet att snabbt lära sig få koll på kiten. Dessutom är det sketakul!
    När det gäller vilka olika kites man kör med på vatten och land så finns det en del olika typer, men bry dig inte om det så mycket; det är inte stor skillnad att köra ex vis en modern foil jämfört med en modern SLE (dvs en sådan man pumpar upp). Så kör på det som skolan har så blir det säkert fint.

    /Kaj

  • cortex

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 10:05

    BTW, såg nu att du bor i Stockholm. Hoppa in på http://www.kitenation.se, där finns de flesta Mälardalskitarna. Gå dessutom med i Stockholm Kiteboard och häng med på sköna pubkvällar, få schyssta rabatter hos kitekrängare (bl.a hos mig) och åk med på halv-uppstyrda klubbresor till goa spots (både för snowkite och kitesurf).

    Syns på nästa kitepub! 😀

    /Kaj

  • hektor

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 10:19

    nu har jag inte snowkitat, men har en känsla att self rescue-tekniker kan missas när man lär sig på snö. börja gärna på snö men se till att lära dig lite sånt när det är dags att lira vatten

  • gurra_g

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 10:31

    Håller med de som skrivits innan av Cortex och hektor… Mycket lättare att lära sig på snö än vatten… Kommer säkert ta lite tid att vänja dig vid vatten sen men kommer ändå fått mycket tack vara att du kört på snö.

    http://www.kiteakademin.se finns flera skolor runt om Åre…

  • arild

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 10:57

    Tjena !
    Vi kör kurser i Åre och använder oss av tube kites (för vatten med) under kursen då blir det en lätt övergång ifrån snö till vatten. Vill du kan vi fixa en lösning så kan du komma till Varberg i sommar och få lite extra hjälp på vattnet någon timme med så kommer du igång fint.

    kolla in http://www.årekitecenter.se
    eller ring 0707-986522

    Mvh

    Arild

    Surfskolan/Årekitecenter

    @krixa 525596 wrote:

    Jag fick av olika orsaker inte rummen ur r*ven och kom iväg på någon kitesurf-kurs i somras även fast jag var så jädra sugen. :frown: Glöden sitter fortfarande i och nånting kommer bli av.

    Det jag undrar nu. Jag har en resa till Åre inbokad i början på mars och är väldigt sugen på att försöka hitta någon kurs där uppe på snön med snowboarden. (enklare att få till nånting när man väl har en resa spikad liksom, grr..)

    Hur mycket av en kurs där uppe kan jag “tillgodogöra” mig när jag vill hoppa på nånting med surfning på vatten till sommaren? Förstår att teorin om vind och sådär lär vara densamma, men jag har ingen aning om ifall utrustningen skiljer sig märkbart vad gäller sele och säkerhetsordningar osv.

    Om ni inte anser att det är värt det så kanske man spar de pengarna till sommaren istället, eller kanske kollar på att testa kitewing där uppe eller så.

    Tack på förhand guys!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Kurs i snön, funkar i vatten och sommar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.