Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kvalitet på gopro

  • kvalitet på gopro

    Publicerad av bohm på 21 september, 2011 vid 22:43

    En fråga till er som har gopro;

    Jag har precis köpt en Gopro HD och provfilmade lite hemma i går kväll. Kvaliten på filmen blev ju så otroligt kass. Bilden är väldigt grynig (typ pixlig), särskilt på vita bakgrunder. Jag kan inte så mycket om kameror, men det ser ut ungefär som när man ställer upp ISO-talet väldigt högt på en vanlig systemkamera.

    Idag filmade jag när jag cyklade till jobbet och då blev kvaliten hyfsad, men ändå rätt kass om man jämför med filmer som finns på youtube. (det var lite halvljust ute)

    Kan det vara nåt fel på min kamera, eller är det så att den kräver mycket ljus? och isåfall, hur funkar det att filma en molnig, regnig dag?

    danne_an svarade 12 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • emilvikingstrand

    Medlem
    22 september, 2011 vid 05:33

    den kräver dagsljus, minst. Börjar det skymma så försvinner kvalitén direkt. kolla så att den är inställd på 16:9, annars blir bilden lite knasig när VLC eller motsvarande skalar om.

  • styret

    Medlem
    22 september, 2011 vid 05:48
    bohm;670654 wrote:
    det ser ut ungefär som när man ställer upp ISO-talet väldigt högt på en vanlig systemkamera.

    Det är precis det som händer, kameran har ju auto ISO-inställning så när det blir lite mörkare så skickar den upp iso högre än vad som är okej.

  • douglas-l

    Medlem
    22 september, 2011 vid 06:22

    Håller med….är det här verkligen GoPro:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=yo3M6EB8kmk”]GoPro 2010 Highlights: You in HD – YouTube[/ame]

  • oaxen

    Medlem
    22 september, 2011 vid 06:55

    Hur man importerar och sedan exporterar gör stor skillnad på kvalitén. Jag är övertygad om att GoPro-rullen är äkta. Sen är den såklart hanterad av proffs.

  • jr555se

    Medlem
    22 september, 2011 vid 06:59

    Som de andra skrivit, vanlig inomhusbelysning funkar inte. Gå igenom inställningarna och sätt 16:9, 720p räcker, blir väldigt stor film annars och tungediterat om man inte kör i7 baserat eller Mac.
    Den vill gärna vara i sitt hus med linsen framför.
    Redigeringsprogram skiljer det en del på med hur de presenterar och mixtrar om utan att man vill ibland, filmerna på youtube är ju proffsbehandlade med typ sony vegas eller värre grejer(och kunniga editerare) och det gör mer än man tror.
    Men det låter bara som du behöver mer ljus =)
    Vinter och sol presterar den riktigt bra.

    -johan

  • tall-jonny

    Medlem
    22 september, 2011 vid 07:36

    Ja, det är nog bara att ställa in sig på att filma när det är fint väder – provsköt min Gopro en regnig surfdag och det blev okej kvalité – däremot hade dottern på sig kameran när hon spelade fotboll under strålande blå himmel och resultatet blev naturligtvis något helt annat! För en helt novis – om man har gjort inställningarna som ovan beskrivs, kan man helt enkelt använda Windows Movie Maker (jag har inga ambitioner att bli Oscarsnominerad :smirk:) eller finns det andra enkla genvägar?

  • oaxen

    Medlem
    22 september, 2011 vid 08:18

    Förvänta dig lite sämre kvalité med MMaker.

  • bohm

    Medlem
    22 september, 2011 vid 09:21

    Blir det nån skillnad om man importerar filmen till tex iMovie, istället för att bara kopiera filen från SDkortet till datorn?

  • oaxen

    Medlem
    22 september, 2011 vid 09:43

    När det gäller redigering så ändrar en del såna program orginalmaterialet medan andra bara gör ändringarna i själva programmet.
    Om du kör Mac skulle jag rekommendera att importera mha gratisprogrammet “Mpeg Streamclip”. Det tycker jag funkar bra.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    23 september, 2011 vid 09:58
    Douglas L;670662 wrote:
    Håller med….är det här verkligen GoPro:
    GoPro 2010 Highlights: You in HD – YouTube

    jag har motsvarande kvalité på mina klipp. så ja det är det nog.

  • nachoman

    Medlem
    23 september, 2011 vid 14:03

    Såg en MUVI actioncam med fullHD på Heathrow för bara 1800SEK. Nån som provat den och vet hur den står sig mot GoPro? Den var ju ganska mycket billigare än GoPro och såldes komplett med alla nödvändiga tillbehör.

  • danne_an

    Medlem
    24 september, 2011 vid 12:41

    Tycker inte alls de brukar vara så känsliga för dåligt ljus.. Själv valde jag fel upplösning i redigeringsprogrammet i början o då blev allt kasst.. Kanske bror mer på mer sånt? Tycker alla tv program nu för tiden kör med go pro när man ska “följa med nån” och det funkar ju kalas både i lätt mörker och dagsljus. Där emot ser man ju skillnad direkt när bilden kommer från en go pro än deras 100.000 kronors kameror.
    Min kompis gjorde en wakeboard rulle i skymning o i mina ögon är kvaliten helt okej.
    [ame=”http://vimeo.com/29152485″]wakeboard on Vimeo[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing kvalitet på gopro

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.