Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvalitet på segel?

  • dr-masse

    Medlem
    22 april, 2003 vid 12:33

    En sån där fråga är ju rysligt vansklig att svara på… Många segel tillverkas i samma fabriker och dessutom byter man material och teknik från år till år. Ena året satsas det på hållbarhet, nästa år är det låg vikt som gäller.

    Generellt sett så tycker väl i alla fall jag att de flesta etablerade tillverkare har bra kvalitet idag. Visst, det går fortfarande sönder grejor då och då, men oftast finns det skäl till det.

    Hållbarhet handlar dessutom om vilken segelmodell det är fråga om, segel för räjsing är ju mindre hållbara (låg vikt eftersträvas) än exempelvis freeridegrejor.

    Nåja, för att sticka ut hakan lite och peka ut några stackare så tycker i alla fall jag att exempelvis Ezzy och Naish är några av de tillverkare som satsat mest på långlivade segel de senaste åren, Ezzy kanske mest konsekvent. Men de flesta tillverkare har en eller ett par vågsegelsmodeller som håller för det mesta bland sina produkter.

    Ett stort problem kring vindsurfing är att den vanligast förekommande segelduken, monofilm, inte tål UV-strålning särskilt bra. Så oavsett hur mycket man lägger ner på olika former av förstärkningar och andra material så håller inget segel för massvis med soljus i flera år så länge monofilm finns i seglet. Kombindera gärna med sand och saltvatten så har du faktorer som inget segel gillar alls särskilt bra.

    Faktiskt en fördel med att surfa i Svea, UV-problemet är liksom lite mindre här… 🙂

    Surfa På!

  • Johan!!

    Gäst
    22 april, 2003 vid 22:07

    Jag måste hålla med doktorn i den här frågan. Ezzy verkar göra segel med en ruggig kvalite.
    Jag hade Ezzy segel ett tag och efter 2 år såg seglet fortfande ut att vara i nästintill nyskick.

    Annars verkar tyvärr inte vindsurfingbranschen satsa på särskilt långlivade produkter. Det finns ju många matriell som man skulle kunna användas i vindsurfingsegel istället för monofilm som ju är extremt UV känsligt.

    //Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 april, 2003 vid 12:15

    Dacron!! Det nya hotsails seglet i glada färger rocka ju

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 april, 2003 vid 13:46

    Har inga problem med mina Simmer Onshore förutom vanligt
    wear and tear slitage! laugh.gif

    Testa vet ja!

  • levieux

    Medlem
    23 april, 2003 vid 13:57

    Svar till:


    Det finns ju många matriell som man skulle kunna användas i vindsurfingsegel istället för monofilm som ju är extremt UV känsligt.

    [/ QUOTE ]

    Det låter väldigt intressant.
    Kan du förklara lite mer?

  • zehlertz

    Medlem
    23 april, 2003 vid 23:34

    har kört både på naish o andra segel…
    dom absolut mest välgjorda seglen tycker helt klart är Arrows segel… gärna tomahawkena.
    Dom har så många bra starka rubusta lösningar på allt….

  • adde

    Medlem
    24 april, 2003 vid 07:11

    Jag har/har haft Naish 2000, 2001 och 2002

    2000 och 2001 har varit otroligt hållbara, tjock film, X-ply och välsydda. 2002 bytte de designer och seglen blev lite lättare och “krispigare” dock så är det lite tunnare film så det medför att hållbarheten automatiskt bli lite sämre. Har dock inte seglat dem så mycket än så det är lite tidigt att dömma dem ännu…

    /adde

  • jonthe100

    Medlem
    24 april, 2003 vid 07:56

    Måste säga att även om monofilm är uvkänsligt osv… så tycker jag att det håller rätt bra. Hade äldre NP segel från -91 med massor av monofilm och de höll bra. Jag menar vem vill ha sina segel i 12år? Slitage blir det ju ändå om man seglar ofta.

    Vad det gäller segel så har jag fått smak för Sailworks. Deras vågsegel Revolution med ripstop i monofilmen kanske gör att man slipper byta en hel ruta för att man fick en reva. Har inte hunnit testa deras fjolårssegel Bongo eller nya Winduro. Men de skall vara bra för freestyle.

    Det verkar dock som att de flesta tillverkare gör bra grejjor. Det är väl prislappen som avgör i slutändan skulle jag tro.

    //Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvalitet på segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.