Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvaliteten på Neil Prydes bommar??????

  • ubbe

    Medlem
    23 juni, 2007 vid 21:00

    @Kamaaina 391713 wrote:

    Är det värt pengarna att ha en kolbom för segel mellan 3.7-5.3?

    Kol är kol, är kol, är kol, är kol, är kol….

    /Honken

  • mawione

    Medlem
    25 juni, 2007 vid 14:40

    jag sover med min gamla slitna HPL kolbom.

    Köpte den begagnad i Klittmöller för många år sedan för 2-papp.
    En av mina bättre surf-investeringar.

  • davo

    Medlem
    1 juli, 2007 vid 23:46

    Japp, min x3 bom gick oxå sönder i frontbeslaget i torsdags. Denna kommer jag lämna till SP å kräva reklamation. Vid riggningen, när jag skulle passa in bommen o böjde den en aning höjdled knakade det till…surt som fan. Trodde det skulle vara ngt bättre kvalitet/bättre tänkt.

  • jlhp

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 18:19

    Har faktiskt aldrig upplevt mina alubommar som för mjuka under segling, inte ens till 6,9:an trots att X3 bommen är så mjuk att rören böjer sig!
    Så jag har för egen del inga planer på att skaffa kolbom till småseglen, för egen del tror jag det krävs bomlängder runt 220-230 och uppåt för att kol ska bli ett måste av styvhetsskäl. Men visst kol är kol och det korroderar ju inte som aluminiumet gör, men å andra sidan har jag också hört åsikten att alu har fördelar framför kol till vågsegel eftersom kol kan ha en tendens att gå av istället för att ge efter vid extrembelastningar. En kompis till mig hade en gång en Arrows kolbom där två förlängningar gick av på kort tid så helt klart tror jag inte att kol i alla lägen är enda vägen till himlen. Tycker att Ola P:s synpunkter verkar vettiga, har man i övrigt riktigt bra grejor och fortfarande pengar över så visst, gärna…
    Skall dock i sanningens namn tillägga att jag aldrig har fått prova att segla med kolbom….

    John

  • jlhp

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 18:21

    @Lars_K 391712 wrote:

    De senaste Tecnolimitsbommarna har ledat frontbeslag.
    http://www.tecnolimits.de

    Tack för upplysningen
    John

  • poppo

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 19:46

    @jlhp 397695 wrote:

    Skall dock i sanningens namn tillägga att jag aldrig har fått prova att segla med kolbom….
    John

    Gör inte det om du inte har budgeten att köpa en. När man väl provat finns det ingen väg tillbaka. Testade med en hybrid nyligen, men den kommer bytas mot fullkol så fort jag orkar hitta en vettig… Någon som har en kort X7:a till salu? 🙂

  • snaffe

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 20:39

    När vi snackar böjda förlängarrör så råkade jag ut för detta på min Chinook alubom. Skickade en bild på skadan till surfbutiken och berättade att det böjt sig under vanlig segling. Inget snack om saken och någon vecka senare kom ett nytt förlängarrör på posten utan extra kostnad och detta har hållt bra. Detta gör ju att jag vet vilket märke och var jag kommer att köpa min nästa bom.
    Hoppas du blir nöjd med nästa bom du köper vad det nu blir.

  • jesper_b

    Medlem
    16 juli, 2007 vid 23:34

    Poppo,
    Låna en Aeron Continous Alloy av mig så ska du se att det visst finns en väg tillbaka. Yes, jag var lika skeptisk som du innan jag provade!

    /Jesper “smygreklam” B

  • poppo

    Medlem
    17 juli, 2007 vid 11:05

    @Jesper_B 397789 wrote:

    Poppo,
    Låna en Aeron Continous Alloy av mig så ska du se att det visst finns en väg tillbaka. Yes, jag var lika skeptisk som du innan jag provade!

    /Jesper “smygreklam” B

    Jag har aldrig vart sen på att ändra mig om det är så Jesper, men varför chansa? 😉 Hoppas vi får segla lite torö/väddö ihop snart – det var alltför länge sedan! Har tyvärr inte möjlighet till Torö imorgon, men det går ju fler tåg..

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvaliteten på Neil Prydes bommar??????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.