Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvällssurf sthlm tisdag?

  • zurfman

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:57

    Förutom att det inte ökade mot kvällen som det skulle…. (helt rätt Phillipos!!)

    Bäst var det mellan kl 15 o 16 då det garanterat blåste 5,0 en halvtimme (körde en kvart med 7,2 med minsta möjliga nedhal som fungerade bra i början,…gick då upp o drog mer nedhal…vips dog vinden..men det skulle ju öka så jag fortsatte….fick bara plana emellanåt sen o satte väl i alla fall 25 helitack av 40 försök….nåt måste man ju göra tills den riktiga vinden kommer)

    Men bra vind för att vara Stockholm, hade ej prognosen varit så kass hade jag nog planat minst 2/3 av kvällen med 7,2. Nu blev det 1/3 av hela tiden (inräknat em då det blåste bäst).

  • nagelfar

    Medlem
    1 september, 2009 vid 22:14

    Seglade ut med kameran till ön och balanserade på en mycket lömsk fenmördarsten en bit ut i vattnet. Bilderna blev därefter men visar hur det var. Annars så var det bra 5.0 segling hela dan ända till kl 9 då vi gick upp.
    /johan

  • stefanlindmark

    Medlem
    1 september, 2009 vid 22:18
    Zurfman;572269 wrote:
    Men bra vind för att vara Stockholm, hade ej prognosen varit så kass hade jag nog planat minst 2/3 av kvällen med 7,2. Nu blev det 1/3 av hela tiden (inräknat em då det blåste bäst).

    Äh, skaffa riktigt stora segel och få ut mer åkning på innervattnen! Du har ju bra fysik för att orka hålla i.

    Låna en bom som klarar 254 cm så kan du prova mitt 9.5 nästa gång och se om brädan din sjunker eller inte. Min bräda gick ju bra att köra på 1.2 kvm större segel än övre specad storleksgräns.

  • electric

    Medlem
    2 september, 2009 vid 00:21
    Nagelfar;572288 wrote:
    Seglade ut med kameran till ön och balanserade på en mycket lömsk fenmördarsten en bit ut i vattnet. Bilderna blev därefter men visar hur det var. Annars så var det bra 5.0 segling hela dan ända till kl 9 då vi gick upp.
    /johan

    Värst vad ambitiös du blivit med fotandet som till och med seglat ut till ön för att plåta! Kul!

    För den som inte vet: Fotona är tagna vid Fituna.

    Vilken höjdardag det blev! Jag körde själv 5.0 nonstop kl 16-19. Det var ju till och med riktiga svall på vissa ställen, vilket man inte är bortskämd med.

    /Lars

  • diil

    Medlem
    2 september, 2009 vid 08:08
    Nagelfar;572288 wrote:
    Seglade ut med kameran till ön och balanserade på en mycket lömsk fenmördarsten en bit ut i vattnet. Bilderna blev därefter men visar hur det var. Annars så var det bra 5.0 segling hela dan ända till kl 9 då vi gick upp.
    /johan

    Sista bilden är ju episk! Vackert!

  • wavejump

    Medlem
    2 september, 2009 vid 09:18

    Så jäkla glad att jag lyckades packa mig iväg från jobbet i rimlig tid igår, 5,4kvm segling i 4timmar en av de absolut bästa dagarna på Fituna i år för min del.

  • philippos

    Medlem
    2 september, 2009 vid 17:56

    Ja det blev ju långt över förväntan. Fina bilder Johan! Se nedanstående länk för fler bilder från dagen.

  • mzf5n8

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:21

    Hmmm, med facit i hand var det en felsatsning att åka till Dalarö alltså. Byig 7,4 vind, i all fall från 18.30 och framåt.

    Hur mycket längre är det att köra till Fituna än till Dalarö?

  • marden

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:37
    mzf5n8;572569 wrote:
    Hmmm

    Hur mycket längre är det att köra till Fituna än till Dalarö?

    hur långt är ett snöre?

    beror på vart man är men ca +-5mil

  • nagelfar

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:55
    Electric;572313 wrote:
    Värst vad ambitiös du blivit med fotandet som till och med seglat ut till ön för att plåta! Kul!

    För den som inte vet: Fotona är tagna vid Fituna.

    Vilken höjdardag det blev! Jag körde själv 5.0 nonstop kl 16-19. Det var ju till och med riktiga svall på vissa ställen, vilket man inte är bortskämd med.

    /Lars

    Nästa gång tar jag med en bättre kamera ut till ön. Fördelen med att fota ute vid ön är ju att man slipper det mördande motljuset. /johan

  • nagelfar

    Medlem
    2 september, 2009 vid 19:59
    philippos;572537 wrote:
    Ja det blev ju långt över förväntan. Fina bilder Johan! Se nedanstående länk för fler bilder från dagen.

    Man tackar. Alltid kul med några bilder från dagens surf. /johan

  • mzf5n8

    Medlem
    2 september, 2009 vid 21:02
    Mården;572589 wrote:
    hur långt är ett snöre?

    beror på vart man är men ca +-5mil

    glömde att berätta att jag kör från Stockholm.

  • zurfman

    Medlem
    2 september, 2009 vid 21:29

    Hade jag behållt min första riggnng hade det blivit mycket mer planing….

    Hade nästan ingen buk i 7,2:an efter jag ändrade riggningen….tror inte jag skall strypa seglet så mycket någon mer gång även om det blåser 10 m/s… Var skönt att köra med i byarna men dog ju helt emellan. Någon som har erfarenhet av att rigga ett NP Zen 7,2???

    Men du har rätt!!!, ett 8,5 med cambers skulle nog ge betydligt bättre drag vid ca 6 m/s (nu får jag snåla med nedhalet för att behålla buk i seglet, men tror att det går att få till det ännu bättre med 1 cm mer nedhal)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kvällssurf sthlm tisdag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.