Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Läckande tak?

  • Läckande tak?

    Publicerad av basse på 20 juni, 2006 vid 07:23

    Vi har lite problem med ett det droppar in vatten i bussen. Närmare bestämt vid rutan bakom föraren kommer det in. Händing som jag är (eller inte) plockade jag rskt bort kåpan som sitter mellan fönster och innertak och tänkte att det är nog bara att dra en silikonlinje där så skall det vara fixat. La en remsa precis där fönstret är fäst för där var det lite fuktigt. Klart!! inte riktigt.
    Senare under ett riktigt skyfall stack jag ut och kollade om jag träffat rätt, hade inte satt tillbaka kåpan för att kunna kontrollera. Njae.. det var inte ens i närheten visade det sig. Vattnet kommer in i de springor som kåpans fästflänsar trycks in i. Det verkar vara så att det är 2 plåtar som är svetsade mot varandra här och vattnet kommer alltså in mellan dessa och rinner ner genom springorna.

    Var kommer det ifrån? Är det Railsen som läcker? Några tips på hur jag fixar det själv? Är det bökigt? Vad bör jag tänka på?

    Som kompletterande information kan jag berätta att det kommer in ganska mycket när bilen står still men bara lite när man kör.

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

    basse svarade 17 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mattap

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 11:06

    ööö, rätt lurigt att fatta vart problemet är, kan du ta en bild? Jag fattade först det som det var vi sidorutan, men lägger du en silikonsträng där blir det väl lurigt att få ner rutan? Vilken kåpa?`pratar du om skiljeväggen?

    Har haft problem 2 ggr med att det kommit in vatten vid sidorutan på min förra bil, ena gången var det för dörren var sned, tätade inte riktigt mot listen. Andra gången var det för att rutan hade fel kurvatur, tätade inte heller riktigt mot listen, men det låter inte som det är nåt av detta du har problem med!?

  • basse

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 11:16

    Detta är på en buss och den rutan går inte öppna så det är inte samma sak som du haft tidigare.

    Med kåpan menar jag den plastbit som sitter som innertaket gör. Alltså förlängningen på innertaket som viker ner mot rutan.

    Skall ta lite bilder så fort jag får tid. Kan ju vara skönt att tänka på något annat innan kl 21 ikväll!

  • langens_kite

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 18:28

    Du ska alldrig täta med silikon utan karosserikitt, silikon gör att det rostar snabbare.
    Peter

  • basse

    Medlem
    21 juni, 2006 vid 05:42

    Okej, tack för tipset. Det hittar man på biltema el dyl. eller ….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Läckande tak?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.