Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen läcker fett från drivaxeln!

  • läcker fett från drivaxeln!

    Publicerad av alexullared på 15 november, 2006 vid 19:58

    Hej

    Bytte en drivaxeldamask på min vw T4 för några veckor sedan. Nu häromdagen såg jag att den läckte något på golvet. kom fram till att det var fett från drivaxelknutan som rinner ut. Tror att det rinner ut i ett litet ventilationshål typ. trucker man på damasken kommer det ut fett där.

    känns inte så lyckat?

    Köpte en original från vw, fett och slangklämma fick man med i paketet. La i allt fettet som följde med och satte ihop det som den gamla satt.

    Är det bara överflödigt fett som kommer ut eller varför fan gör den så?

    alexullared svarade 17 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • kinetic

    Medlem
    15 november, 2006 vid 20:03

    Hm….Om fettet läcker ut lär vattnet kunna läcka in hyfsat lätt..inte bra…Kan inte minnas att det skall finnas “ventilationshål” på drivknutsdamasker…

  • svenne

    Medlem
    15 november, 2006 vid 20:38

    Nope, de ska vara täta.

  • alexullared

    Medlem
    15 november, 2006 vid 20:50

    inte denna. Först går den ihop tight intill drivaxeln. sedan är det en liten utbuktning igen och sen går den ihop igen. I den utbuktningen är det ett litet hål. var så på den gamla också. ska va så tydligen.
    Skulle köppt nån billig biltema skit så kanske den vart tät;)

  • svenne

    Medlem
    16 november, 2006 vid 07:03

    De senaste damaskerna jag har bytt har definitivt varit täta.

    Jag hoppas att du la på fettet på knuten, och inte bara fyllde damasken med det…
    Har du känt på leden? Om fettet blir så mjukt att det “rinner” ut så lär det bli rätt varmt. Det blir övertryck innanför gummit om leden blir varm och då kan det pressas ut fett, och då håller drivknuten på att säcka ihop. Ser den svullen ut när du har kört med bussen, låter den mycket?

  • getwet

    Medlem
    16 november, 2006 vid 08:38

    Damaskens uppgift är väl att vara tät och se till att damm och smuts inte kommer in……men o andra sidan så är det en Folka, och då vet man aldrig hur det är tänkt:smile:

  • alexullared

    Medlem
    16 november, 2006 vid 17:28

    folka är fina.. om man inte har råd med 2 liter milen!

    Men denna damask är inte fan tät iaf. Men hålet som är där ska va där.
    Tryckte in fettet i knuten såklart. Men får väl ta en slangklämma o sätta dit kanske om det inte slutar.. Men blir inte varm vad jag har känt. men mest pillat på den när bilen vart kall.. får kolla upp det. och inte hört några konstiga ljud.

    Ingen mer som bytt på sin t4?

  • surfridern

    Medlem
    25 november, 2006 vid 23:37

    har bara bytt på min T3a. vet inte hur storkillnad det är. har bytt drivaxelknut på saab 900 oxå. har du haft i masadont mycket fett och dragit ihop alltsammans? hur känns drivknuten? är den glapp?

  • alexullared

    Medlem
    28 november, 2006 vid 20:14

    tog i fettet som följde med. skall man göra sa dem.. Hur kollar man lättast om det är glapp i den?

    Fettet som kommer ut är ganska löst. Finns det någon som helst möjlighet att växellådsolja kan läcka ut och genom drivknuten? för bytte den packboxen som sitter på den utgående axeln från lådan. men det kan la fan inte gå ut genom en solid axel o genom splines o fan o hans moster..

    Hoppas det blir kallt så fettet stelnar så kanske det inte rinner ut;)

    Drar till alperna om 3 veckor;) utan bilen den får stå hemma och läcka best fan den vill i vinter;)

  • bresky

    Medlem
    5 december, 2006 vid 19:48

    nu vet jag inte hur det ser ut på just den bilen, men inte sjutton ska växellådsolja kunna rinna ut på det viset. det är nog fett som blivit varmt när du kört som runnit ut, och det är ju inte bra det heller…

  • alexullared

    Medlem
    7 december, 2006 vid 19:30

    nope.

    i förrgår pajade den helt drivaxeln. låste sig nästan o bilen börja hoppa fram o dra åt höger. Men stanna en liten stund o sen gick det fint o köra igen. Har gjort så några ggr nu så ska byta den!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen läcker fett från drivaxeln!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.