Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Läcker som fan!

  • Läcker som fan!

    Publicerad av adamzki på 30 december, 2006 vid 15:44

    Haloj!! jag är ägare av en oljejäckande vw buss från 75! Jag har under flera försök att lokalisera felet brutalt mislyckat varje gång. Jag märkte läckaget fösta gången under resan frän Skåne till Gävle. På den sträckan gick det säkert 1l olja! Varje gång jag stanade för att fylla på olja hadde locket till olje påfyllningen hoppat av och trodde det var där oljan försvan. jag bytte ett igensmetat luftfilter i tron om att det var nåt fel med trycket!? Nu stannar locket kvar,men den fortsatte att läcka som satan! Jag gjorde en motortvätt och försökte hitta felet men man ser inte var det kommer ifrån. jag trodde först det var någonstans under motor(oljepluggen) eller dyligt men det verkar osanoligt når hela motorn blir som en insmord tysk!

    Har läst om packbox, vevhusventiler och packningar här och där! Är det någon som varit med om liknande(troligt om man har vwbuss) som vet vad det kan vara! klasiska fel och sånt?

    yterst tacksam för svar!

    adamzki svarade 17 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • the_novice

    Medlem
    30 december, 2006 vid 15:54

    Känner inte till VW särskilt bra men om locket ramlar av så kan det vara slitna ventil säten och/eller tätningar. Kan även vara fel på lyftarna/kammen.

    Du kan ju också kolla oljetrycksmätaren tex, dom är ofta gjorda av plast och kan börja läcka.

  • nenne

    Medlem
    30 december, 2006 vid 16:47

    Ett bra tips när man letar efter varifrån det läcker olja på en bil är att ta sig en tur på en dammig grusväg. Där man hittar färsk olja utan damm – därifrån läcker det. Men det kan ju bli lite svårt att hitta en torr grusväg så här års…

    Men det finns ju bara ett ställe där ALLA gamla folkamotorer läcker olja och det är tätningarna till stötstångsrören (eller rören själva). Tätningarna (o-ringar) är inte dyra och eftersom du har en -75:a så bör du klara av att byta dem utan att lyfta topparna.

  • adamzki

    Medlem
    30 december, 2006 vid 22:57

    Jag har har försökt lokalisera det med hjälp av oljedroppar på marken då felet uppstod i höstas (var torrt då)!men det gick inte, det droppar liksom från blocket (långt in)eller nåt liknande man ser det mesta komma ur på höger sida 3-5dm in från bakhjulet. Men det kommer även på vänster sida.
    jag är rätt så ny på bilar så jag vet inte vad allt är! Men jag snackade med en snubbe som sa att jag skulle göra ett komprisonstest för att se hur trycket är! Är det en bra början eller?. Innan man börjar riva motorn. Eller behövar man inte riva motorn för att byta stötstångsrören,packningarn?om det nu skulle vara det felet.
    Vad tror du om att det skulle var packboxen?

  • nenne

    Medlem
    31 december, 2006 vid 11:55

    Det låter allt mer som om det är stötstångsrörspackningarna som läcker. Ifall det är packboxen så bör du se olja i fläkten bak på motorn, samt att du bör känna oljelukt inne i bussen (om du har värmekamrarna kvar)

    Ett kompressiontest gör man ifall man misstänker att bilen drar olja, men i ditt fall verkar det ju mest handla om att oljan läcker ut.

    Ifall du har tvålitersmotorn (som borde vara fallet på en -75:a), och inte en 1800-motor, så kan du byta rör och packningar utan att ta bort motor. Har du en 1800 måste du lyfta av topparna (något som går att göra med motorn på plats men det är smidigare att lyfta ur den). Alternativt får du köpa stötstångsrör som är kompressibla (fjäderbelastade)

  • adamzki

    Medlem
    31 december, 2006 vid 15:40

    Trodde det var 1600motorn (taski koll man har). Värmekamrarna är kvar på bussen och beträfande doften så luktar det olja i bussen. Om det är stötstångs rören som läcker, är det då möjligt att hela motorn kan bli ner stänkt för så är fallet med min buss. jag trodde luktade olja i bussen för att det var hål nån stans på värmekamrarna där bränd olje doft sipprade in.kan det vara så!

    sedan vad har stötstångsrören för uppgigt? är det dom man ser på var sida om motorn som går ner i blocket?! båda har en stor packning mitt på.

    Låter iaf som om det är antingen packboxen eller stötstångsrören. I värsta fall båda!
    Man kanske ska göra ett fint bål till ikv på skiten!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Läcker som fan!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.