Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga bladder Malmö/Lund

  • Laga bladder Malmö/Lund

    Publicerad av daffyduck på 17 oktober, 2012 vid 09:50

    Hej!

    Köpte ett begagnat kite-set. Tyvärr läcker en av kitarna. Eftersom jag är nybörjare och inte så insatt skulle jag uppskatta om någon skulle vilja laga min bladder till min 11m^2 slingshot kite (2007). Tacksam för en offert =)

    Om ni vet någon som lagar i södra skåne så tar jag gärna emot tips.

    Mvh
    Daniel

    southsurf svarade 11 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jojjp

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 13:21

    edmans sail i malmø lagade min nær det sprack.
    jag fick en ny bladder på garantin men de satte in den och sydde ihop kiten før 1200 kr

    http://www.edmansails.com

  • daffyduck

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 13:47

    Tja!

    Jo jag ringde honom tidigare idag men han ville inte göra det. Han sa att det kommer att kosta ungefär 1200-1500kr precis som du sa.

    Jag kan tänka mig att lägga ut ungeför 500-700kr beroende på omfattning av skada…

  • t_h_s

    Medlem
    17 oktober, 2012 vid 14:27

    Det är väl bara bladdern och inte leading edge som är sönder? I så fall; beställ en ny bladder (hör med LASURF hur du gör med en så gammal kite) och byt själv om du inte orkar laga befintlig bladder. Det är väl ingen onepump heller (?) så det borde gå extremt lätt.
    Finns flera förklarande klipp på nätet: Bladder Repair – YouTube

    Jag har dock inte haft någon sådan kite själv så jag vet inte om det är några speciella konstigheter med just den.

  • daffyduck

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 07:36

    Dum fråga men vad är skillnaden på bladder och LE? Hur menar du att LE kan vara sönder om inte bladdern är det?

    Det är faktiskt en one-pump-system.

    Jag ska lämna in den på Southsurf i Malmö. Killen där verkade riktigt trevlig och ville ta en titt på den.

    Tack

  • t_h_s

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 07:57
    DaffyDuck;701328 wrote:
    Dum fråga men vad är skillnaden på bladder och LE? Hur menar du att LE kan vara sönder om inte bladdern är det?

    Det är faktiskt en one-pump-system.

    Jag ska lämna in den på Southsurf i Malmö. Killen där verkade riktigt trevlig och ville ta en titt på den.

    Tack

    LE är själva tuben av segelduk medan bladdern är plastpåsen som är innuti. Om LE har brustit i tex en söm så måste den såklart lagas genom att sy ihop den medans bladdern kan man laga själv eller byta mot en ny. Det är förresten inte svårt även med one-pump. Såvida vi inte pratar om Naish men det var det ju inte här.

  • blizzy

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 09:38
    DaffyDuck;701328 wrote:
    Dum fråga men vad är skillnaden på bladder och LE? Hur menar du att LE kan vara sönder om inte bladdern är det?

    T_H_S svarade bra på den frågan.

    Värt att notera dock är att om kiten läcker, dvs tappar luft, så är det fel på en/flera bladder(s). Om du har stängt ventilerna mellan leading edge och struttar (sitter oftast små clips på själva slangen som går mellan dessa) och din leading edge tappar luft, så är det med största sannolikhet leading edge bladder som läcker.

    Läckande bladder är precis som en läckande slang på en cykel.
    Antingen tar du ut den och lagar den, om det är ett litet hål. Fungerar i princip som i cykelanalogin, man sätter på en lagningspatch (som är specifik för kite bladders).
    Eller så beställer du en ny och byter ut den helt.

    På en gammal kite kan det dock vara svårt att få tag på gamla bladders (och det kan vara dyrt), så går den att laga med patch så är det att föredra.

    Men precis som i cykelscenariot så kan det ju även vara fel på ytterhöljet (på cykel är det själva däcket), dvs själva leading edge, alltså segeltyget.
    Detta gör dock inte att kiten läcker, för bladdern kan fortfarande vara intakt. Men har man hål i tyget så bör man låta en segelmakare laga det. Annars riskerar man att även bladdern går sönder, då den är oskyddad.

    Så summerat.
    Läcker kiten luft trots att allt är stängt – laga/byt bladder.
    Ser du revor/hål/skador på själva tyget – lämna in kiten för reparation.

    Byta/laga bladder kan du dock göra själv! No need att lämna in…

  • jkm75

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 13:50

    North sails i lomma lagar kites

    http://www.se.northsails.com/Loft/Kontaktaoss/Malm%C3%B6/tabid/8242/language/en-US/Default.aspx

    Martin som driver loftet kitar själv så de vet vad som gäller.

  • tolvsbo

    Medlem
    18 oktober, 2012 vid 13:59

    Tips!

    att kolla om och var kiten läcker e kanske det enklaste att göra själv.

    pumpa upp den,ta en sprayflaska med vatten och ett par droppar diskmedel i. Spraya all strutar och LE med kopplingar och ventiler. Du ser omedelbart vart det läcker, draken blåser såpbubblor…

  • davids

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 06:26
    T_H_S;701329 wrote:
    LE är själva tuben av segelduk medan bladdern är plastpåsen som är innuti. Om LE har brustit i tex en söm så måste den såklart lagas genom att sy ihop den medans bladdern kan man laga själv eller byta mot en ny. Det är förresten inte svårt även med one-pump. Såvida vi inte pratar om Naish men det var det ju inte här.

    Fel fel fel.. LE = Leading Edge dvs kanten mot vinden (motsatsen är trailing edge). Inte specifikt om det är innertuben eller yttertuben. Det är som att säga fram och bak på en bil. Bladder = “påse/blåsa” dvs inte specifikt var den sitter. LE betyder absolut inte automatiskt att det är duken som gått sönder, det är bara som att säga att den är sönder fram. Gör det inte mer komplicerat än det är.

  • grodanboll

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 13:25

    Jag kan laga läckan för 500:-. Har lagat läckande kites ett antal ggr förut så anser mig ha en viss erfarenhet inom ämnet 🙂

  • southsurf

    Medlem
    19 oktober, 2012 vid 14:29

    Jag fixar det gratis:wink:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga bladder Malmö/Lund

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.