Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga bräda igen – synpunkter på goda råd

  • laga bräda igen – synpunkter på goda råd

    Publicerad av tsss på 2 september, 2007 vid 20:18

    I våras sålde jag en Pro Tech 140 liters slalombräda. Mats som köpte den har mailat mig litet om hur säsongen varit och reparation som han funderar på.
    Har du synpunkter, goda råd och andra tips så kommentera vad jag skrivit, please.

    Håller på att laga den, har dingat den lite ut mot sidorna. Sånt som händer i stridens hetta. Annars har det gått bra, jäkligt kul när den sätter fart, bara att kroka i och hålla i sig. Enda problemet är väl att den verkar börjar mjukna mellan stropparna på höger sida, vad jag har läst mig till så handlar det om “delaminering”. Så jag ska väl försöka ta tag i det i vinter.

    Jag har köpt på mig väv och epoxy redan – vore det kanon om du ville ge mig lite feedback:
    Det jag funderar på är hur jag ska angripa delamineringen, det har ju trots allt inte gått hål i laminatet, utan det sviktar bara. Ska jag klippa bort det mjuka området och bara lägga nytt (tre lager glas) eller måste man grunda med lite microballonger och epoxy innan man lägger på. Eller.. ska man bara lägga på mer väv? Blir ju väldigt ojämt och fult, lär ju hursom inte bli snyggt, men man belastar ju den delan av brädan rätt mycket så det måste ju hålla.

    Mitt svar: Det låter som overkill att skära bort det gamla laminatet och sen lägga nytt. Om det är buckligt på ytan (?) så kan du ju spackla ytan jämn för att sen lägga 3 nya lager som laminat. Om du spacklar med mikroballonger o epoxi så får du inte göra tjocka lager (högst några millimeter är ok). Fyller man med en massa sån här blandning så blir det värmeutveckling som bränner sönder runt omkring.
    Så jag skulle slipa ned till området till laminatet, spackla det hela, slipa jämnt samt lägga 3 lager väv i så litet epoxi som möjligt. Vävbitarna skall förstås gå omlott ut på det friska laminatet. Klipp biterna olika stora med den största biten överst och den minsta underst.
    Fattigmans modellen är följande: Tejpa med vanlig masktape utanför arbetsområdet (för där kommer det att pressas ut överskott med epoxi) Lägg på epoxi på arbetsytan, lägg på väven, pressa för hand (du har förstås plasthandskar samt minst 3 liter aceton att tvätta dina handskförsedda händer i) på väven så att den väts igenom. Tejpa en remsa brun packtejp tvärs över arbetsorådet. Pressa ovanpå den bruna tejpen så att överskott kommer ut vid sidan. Klistra mer brun tape, pressa ytterligare osv så att överskottet kommer ut utanför arbetssytan – på det skyddsmaskade området.
    Det nya laminatet skall helst innehålla så lite epoxi som möjligt.
    Slipa försiktigt på det färdiga laminatet, lägg på en passande lack, helst två-
    komponents båtlack (dyrt) och strö över rikligt med socker-jämnt fördelat.
    Som sen blir bortsköljt när du sjösätter första gången efter reparationen.
    Jag har prövat med hobbyafförernas småburkar med enkomponents lack för plastmodeller. Funkar sådär med socker, men vet ej hur det slits (Testade på en bräda men den har seglats mycket sällan, så jag vet inte hur nötningen är på såna där lacker)

    (Bästa metoden är förstås en plastsäck runt brädan, pumpa ut luften så att lufttrycket minskar varvid pressjobbet utförs av det högre tycket utanför bagen – läs boardladys hemsida – Eva Holmann)

    svenne svarade 16 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • tsss

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:31

    Som du skrev var det ju bara ett ganska litet område, bara 3 x 10 cm stort. Och det var inga deformationer av ytan heller. Då skulle jag nog prova att bara lägga två lager glasfiberväv ovanpå det befintliga laminatet, det borde räcka.

    Troligen är litet av skumkärnan under det mjuka laminatet ihoptryckt. Ofta finns ett centimetertjockt lager av divinycel mellan laminatet och skumkärnan.

    Synpunkter efterfrågas!!
    Någon som anser att Mats, som funderar över detta vinterjobb, ska borra hål i laminatet för att spruta in någon “gocka” i stil med Sikaflex eller byggskum? Eller ska han bara låta det vara som det är.

    Svenne vad säger Du?

  • svenne

    Medlem
    6 september, 2007 vid 08:43

    Är fibrerlagren ok? I sånt fall är det onödigt att byta ut laminatet. Vanligt byggskum är syrehärdande så det kommer aldrig att härda ordentligt. Det finns 2-komponents pur-skum, men det är svårt att få tag på och ofta är det stora förpackningar.
    Är det lite svikt räcker det nog med att borra ett litet hål eller två och trycka in epoxi.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga bräda igen – synpunkter på goda råd

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.