Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda med Carbon X konstruktion

  • dr-masse

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 15:28

    @Nachoman 710741 wrote:

    OK, den här brädan har inte köpts från Surfers utan från annat håll. Reklamation är inte aktuellt utan det blir till att göra det bästa av situationen.

    Vad blir då bäst? Slita bort plastfolien som för närvarande skyddar mot vattengenomträngning och laminera om undersidan eller bara att tillsvidare låta det vara?

    Hur mjuk skall undersidan på dessa brädor vara?

    Är det någon som har gjort större lagningar på dessa?

    Min Simmer FlyWave 85 är något mjukare (relativt, inte så att det är mjukost precis) i botten än andra brädor jag har och har haft, det blir något lättare ‘inbuktningar’. I gengäld har det inte gått hål och jag har helt sluppit smådingar/sprickor som jag helt garanterat hade fått med många andra brädor. I Portugal seglade jag på en sten riktigt rejält, kanske min värsta grundkänning någonsin. Två skador på railen och en delvis intryckt botten blev resultatet. Lagades på plats med solarez och är nu ordentligt fixat.

    Jag är rätt övertygad om att knappt någon av mina andra standarbrädor hade klarat den smällen lika bra, när det hände trodde jag att brädan skulle vara mer eller mindre helt körd. Jag hade möjligtvis sluppit det intryckta området på botten (ca 2-3 mm över ett område stort som en handflata) men är rätt säker på att brädan hade tagit in vatten vilket i min bok är typ det sämsta som kan hända. Det intryckta området har jag låtit vara och inget har hänt snart ett år och en 10-12 dagar till på vattnet.

    Jag tror inte att ‘plastfolien’ skyddar för vattengenomträngning, det gör laminatet. Folien är nog endast där för färg å utseende.

    Tycker fortfarande att du skall kontakta Simmer (även om Ola närmast garanterat lär plocka upp den här tråden) för att höra vad som gäller, även om du köpt brädan ‘från annat håll’.

  • ola-h

    Medlem
    21 maj, 2013 vid 20:09

    Nachoman, du köpte din bräda av mig, eller hur? Fw95? Jag tycker inte du skall göra något åt botten generellt, slipa eller så. Det är en tidig bräda du har och dessutom en extra lättviktsvariant. Vi har sedan dess bytt till hårdare skum. Som Masse skriver var det lite väl mjukt på de tidiga och på din som dessutom är lättare byggd blir det antagligen känsligare. Men såtillvida inte något “helt nytt” fel dykt upp så är det bättre att segla vidare.

    Boxen däremot… det felet har jag aldrig sett live. Jag blir alltid lite nervös av boxar…. Å ena sidan är det nog som Masse säger att det skall mycket till innan det suger in vatten här. Å andra sidan är det svårt att veta hur det blir när det flexar under körning. Är du inte allt för rädd för lite jobb eller att brädan blir lite fulare så skulle jag slipa bort färgen runt boxen och kolla. Verkar väven som går ned runt boxen torr krävs en större reparation. Är det bara torrt “över” boxen kan du lägga på ett rektangel med 80g väv över boxen, spackla och slipa snyggt, lacka lila och sedan skära upp för boxen och fasa kanterna lite. Då är du säker. Ingen svår grej, egentligen. En rätt bra grej att träna på om man inte har tidigare lamineringsvana. I dylika fall väter jag alltid först igenom fibern på ett separat bord och lyfter sedan över på brädan. Då blir det oftast ingen slabb som rinner ned i boxen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda med Carbon X konstruktion

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.