Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga brädan efter kastfall

  • Laga brädan efter kastfall

    Publicerad av freewave på 30 augusti, 2005 vid 16:38

    Efter ett lite lättare kastfall idag sprack brädans nos..

    Det är en glasfiberbräda med frigolit inuti. Fick tipset att laga den genom att limma ihop med polyuretanlim och sedan epoxi + glasfiberväv, vad tror ni om det?

    Här kommer en bild på skadan också.

    wavesurfer77 svarade 18 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • freewave

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 16:39

    En bild till..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 16:51

    Hej
    Ja Det är rätt grejor du anger att laga med. Blir dock aldrig lika starkt som innan

    Av det som syns verkar din bräda ha några år på nacken. Har du övervägt att skaffa dig något nyare. Dy hittar nog en shysst bräda från 00 eller så för 2-3tkr

    /C

  • wavesurfer77

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 17:09

    Jag lagat brädor som har sprukigt i nosen förr.
    Se till att torka brädan ordentligt ca 5-7 dagar inne i värme och putsa sedan ordentilgt med sandpapper runt skadan så plasten fäster bra.
    Jag har gjort två olika lagningar dels den klassiska med bara plast och glasfiber. Det håller fint. Och sedan en liknande variant där vi la in en liten bockad plåt vikelrät mot sprickan för att plasten och glasfibern skulle få ett litet väck mitt på, det stärker kostruktionen ännu mer.
    Sedan när detta har torkat lade jag på ett par lager med plastic paddings gelcoatfiller för att skydda mot vatten. För att göra det enklare att lägga på gelcoaten, blanda ut den med enheldel acceton. Då går det att pensla på det skyddande lagret.

    lycka till

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 17:58

    hej
    jag lagade min mistral av liknande årsmodell genom att helt enkelt såga av nosen strax framför M:et runda av och bygga nya kanter av glasfiber och epoxi.blev kanon.

  • freewave

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 18:03

    Tack för alla tips

    Hur många lager väv behövs tror ni?

  • wavesurfer77

    Medlem
    30 augusti, 2005 vid 18:28

    Tre lager med väv och du är hemma

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga brädan efter kastfall

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.