• Laga fena

    Publicerad av jps på 1 maj, 2006 vid 18:01

    Beachstartade på fel ställe idag… Stod på vad jag trodde var den sista undervattensstenen men… det fanns en till en halv meter längre fram.

    Foten upp på brädan sedan kras…

    Fenan blev lite kluven längst uppe. Är det någon som vet om det är bäst att slipa/kapa ner den tills det kluvna försvinner eller om det är bättre att fylla skadan med epoxy eller något ännu bättre?

    + gärna en GIUD om hur man i så fall gör 😉

    jps svarade 18 år sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • swe-496

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 18:23

    Jag skulle kapa ner fenan lite och fila till den igen. Kapa bort det ljusa området på bilden och fila till en fin profil igen.

  • jps

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 19:22

    OK. Kapa med bågfil då eller? Ingen risk att det bara splittar fenan mer fast längre ner?

  • swe-496

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 20:12

    Japp kapa med bågfil.

  • jonaish

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 20:20

    Om du kapar så kan du va säker på att inte köra på samma sten….:D

    Ja tror att epoxy lr något annat blir gutt.. Men då kanske du kör på stenen igen…..hmmm……aa…. 😀

    yepp…

    Du får göra så här… kapa halva sen andra halvan trycker du på lite epoxy..

    Doo kommer du inte gå å fundera på varför du kapa den om du nu hade gjort så lr varför du tog epoxy om du gjorde så..heheheee 😀

    Duu för göra som du vill men aldrig ta sönder den…………

    😀

  • Knatte

    Gäst
    1 maj, 2006 vid 20:41
    JPS wrote:
    Beachstartade på fel ställe idag… Stod på vad jag trodde var den sista undervattensstenen men… det fanns en till en halv meter längre fram.

    Foten upp på brädan sedan kras…

    Fenan blev lite kluven längst uppe. Är det någon som vet om det är bäst att slipa/kapa ner den tills det kluvna försvinner eller om det är bättre att fylla skadan med epoxy eller något ännu bättre?

    + gärna en GIUD om hur man i så fall gör 😉

    Jag går emot strömmen och säger laga/fylla upp fenan igen.
    Rensa/slipa bort lösa rester på brottkanten och bygg upp det skadade området med plasting paddings “glasfiber spackel” Den gröna sorten med inbyggda fibrer.
    Fyll på i omgångar, tills du har byggt upp fenan igen. Har funkat på mina fenor i alla fall.
    Du har absolut inget att förlora, på att försöka. Blir det inte bra, så slipa ner det skadade området med våtslippapper eller en fin fil.

  • swe-496

    Medlem
    1 maj, 2006 vid 23:04

    Jo det funkar alldeles super med Plastic Padding´s gröna klet. Kapa och slipa går ju lite snabbare bara, men man sumpar lite längd på fenan. Har man tiden och orken så skulle jag också ha byggt upp fenan med gröna kletet. Är iofs inte så jobbigt att fixa det. Har lagat några fenor själv med det gröna kletet.

  • johanc

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 08:54

    Äh.. Kom till Haga en helg så slipar den ner sig själv…..

    😉

    JohanC

  • jps

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 09:04
    JohanC wrote:
    Äh.. Kom till Haga en helg så slipar den ner sig själv…..

    😉

    JohanC

    Det låter ju som en ypperlig lösning för en lat en 🙂

  • jps

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 09:58

    Bågfilen har talat! Numera 37 cm racefena.

    Denna shape vinner nog varken design eller performance pris…

    Väldigt tråkigt att slipa dock. Lät som en betydligt bättre idé att sköta finslipningen på Haga.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.