Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga fena efter att ha kört på sten?

  • Laga fena efter att ha kört på sten?

    Publicerad av ben_go på 9 augusti, 2018 vid 11:05

    Körde på en sten igår som lämnade ett mindre område med hack i fenan. Den är liksom uppskrapad och något spretig i mitten och har tappat sin fina “attack-yta”. Hur lagar man detta? Silvertejp över den hackade biten?

    ben_go svarade 5 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • erland

    Medlem
    9 augusti, 2018 vid 13:05

    är den av glasfiber?

    Jag brukar vid mindre hack slipa ner med grovt å sen fint sandpapper så det blir jämt och fint. Fenan blir visserligen mindre men det funkar bättre än med hack.

    Om det är nåt stort har jag fyllt ut med en epoxispackel (mikroballonger plus epoxi) jag sedan slipat till en bra form.
    Jag brukar få bättra på det ibland om jag kör mycket på sandbotten…

    Plastfenor vet jag inte hur man lagar, tror inte epoxi fäster så bra på dem.

  • ozzie

    Medlem
    10 augusti, 2018 vid 00:45

    Fyll ut med plastic paddings epoxi spackel (finns hos claes olsson) sedan vattenslipa. Avsluta med 400-papper.

  • ben_go

    Medlem
    10 augusti, 2018 vid 08:26

    Tack för tipsen! Vet inte vilket material det är, det är en sån här fena: http://jp-australia.com/2017/products/fins/ride/

  • erland

    Medlem
    10 augusti, 2018 vid 09:44

    Det står att det är G10 = glasfiber

    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  erland.
  • jseeberg

    Medlem
    11 augusti, 2018 vid 13:57
  • ben_go

    Medlem
    15 augusti, 2018 vid 13:51

    Fick följande svar av JP:

    Hello

    There are 2 versions of Ride fins and both are made of different versions of glass.
    So, for repair use epoxy resin (and glass – though mostly impossible).

    Small dents and edges can be filled up (over-filled) and then sanded down to proper fin shape.
    But mostly you just sand down the fin to a nice form:
    http://howtowindsurf101.com/repair-damaged-fin/

    all the best
    andy
    AP/JP

    • Detta svar ändrades 5 år, 8 månader sedan av  ben_go.
  • ben_go

    Medlem
    16 augusti, 2018 vid 08:30

    Gav mig själv lite kvällsgöra igår och “lagade” fenan. Det tog sin tid och nybörjarmisstagen var flera, men det blev väl helt OK till slut i alla fall. Notering till en själv är väl att inte vara över-generös med smet, om man inte vill slipa en hel kväll.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga fena efter att ha kört på sten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.