• Laga fenan?

    Publicerad av jibedude på 24 januari, 2011 vid 20:21

    Tjenare, tänkte se om det är någon som har gjort samma misstag som jag och inte pallat att alltid gå så långt och råkat grunda fenan lite för många gånger… går detta att fixa på något vänster? Kam man måla på detta sen också?
    Jag har också en fena som har blivit lite knaggigt efter någon spolning av klitmöllers beach break, det är denna fenan som jag tycker är viktigast.. funkar det att bara spruta på epoxi och slipa lite eller?

    Aquario svarade 11 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • el_duderino

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 20:31

    Sälj fenan till någon dum dansk!

  • jojjo

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 20:47

    Beror på hur illa det är . Har haft en fena som jag kortade typ 1cm genom att slipa om den, funkade kanon och blev lite av en favvo. Om det är jack i framkanten så har jag testat med glasfiberspackel, blev hur bra som helst kräver dock att det är lite tjocklek i fenan så att spacklet får fäste. Kan inte säga att jag kände någon skillnad, (blev dock en hel del slipande för att få till det…). Strunta i lackningen, kör med fint vattenslippapper och det kommer bli som nytt. Lägg in bilder annars så är det lättare att kommentera.

    Lycka till

  • andersbq

    Medlem
    24 januari, 2011 vid 20:47

    Plastic Padding Glasfiberspackel

  • swe-496

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 14:41

    Röstar för ett bättre spackel än PP´s glasfiberspackel. WC Watertight, finare yta och lika hårt, mer lättarbetat. Har lagat ett antal fenor med det och det håller kanon fortfarande

  • jibedude

    Medlem
    25 januari, 2011 vid 15:31

    Kay, det låter ju hur sweet som helst, jag trode att man var tvungen att använda väv ock sånt, men då är det chill.. sk kolla vilka som har spakel, antagligen ad-center eller mekonomen. 🙂
    Annars var ju det danska förslaget helt ok också 😉

  • jelu

    Medlem
    11 april, 2011 vid 20:29

    Jag vrål kraschade min fena i full planing mot ett grund eller sten som inte syntes där det annars var djupt vatten. Som tur var höll fenboxen men fenan var totalt förstörd. Jag har köpt ny fena nu men tänkte ändå försöka laga den gamla i ren nyfikenhet. Jag har slipat ner fenan 1 cm med fil men vet inte hur jag ska fortsätta?

    Den ser ut så här nu.

    IMG035.jpg

  • tim-eriksson

    Medlem
    12 april, 2011 vid 07:26

    Är det där en trasig fena?! Ser ju ny ut… Fram med dremeln/sandpapper och putsa till den bara…

  • fiskmat

    Medlem
    12 april, 2011 vid 08:34

    Prolimit-fenor kan delaminera om dom fått sig en rejäl sketing. Gäller kanske inte alla deras fenor men i i alla fall. Kolla om det liksom har uppstått glipor i skadan, peta i så fall i lite expoxi (funkar med vilken fulepoxi som helst, inte så jäkla noga…) och sen på en med skruvtving. I annat fall är det som redan sagt bara att slipa till lite granna och sen på med smajlet och ut och åka igen.

  • jelu

    Medlem
    17 april, 2011 vid 20:16

    Tack för svaren;) Då slipar jag bara lite med ett fint sandpapper för jag har filat ner all delaminering så de borde funka. Får testa den i sommar, det blir spännande.

    Så här såg fenan ut direkt efter haveriet.
    fenhaveri.jpg

  • planing

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 19:58
    SWE 496;645122 wrote:
    Röstar för ett bättre spackel än PP´s glasfiberspackel. WC Watertight, finare yta och lika hårt, mer lättarbetat. Har lagat ett antal fenor med det och det håller kanon fortfarande

    Jag googlade WC Watertight, men fick inte nån bra träff. Heter det så? Var köper man det?

  • Aquario

    Medlem
    24 juni, 2012 vid 20:53

    Jag använder en ganska grov och styv slipskiva/smärjelduk för vinkelslip för att med handkraft avverka det skadade partiet och få till en bra form på fenan igen.
    Behöver det fyllas i material kan man peta på lite vanlig genomskinlig epoxy och hänga upp fenan så att droppbildningen sker där det krävs mest ifyllnad.
    Vill man finlira och nästan osynliggöra skadan fungerar någon decimeter fin smärjelduk utmärkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.