Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga fete spricka…

  • Laga fete spricka…

    Publicerad av bollen på 21 juni, 2009 vid 19:31

    Fått en riktigt go spricka i missilen. Bilder med och utan striping och gelcoat… Planen är att lägga på tre lager kol i olika storlekar, samt mittlagret 45deg vridet, med epoxi. Utan att gå djupare än gelcoaten. Brädan är förutom sprickan hård överallt. Vad tros om denna variant?

    Mvh P

    bollen svarade 14 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jon-ass

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 08:25

    hur fick du den sprickan !?

  • svenne

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 08:59

    Vad har du för väv? Det blir rätt tjockt med tre lager 450 grams till exempel, så du behöver vara mer detaljerad i vad du har material. Jag tror inte på en smacka-på-så-mycket-det-går-lagningar, laga rätt istället.

    Under sprickan är skummet komprimerat och måste stagas upp igen annars kommer det att vika sig på samma ställe igen. Skummet är indirekt ett stöd för sandwichen och sätter du foten just där några gånger eller tar några hårda chop så har snart sprickan återuppstått. Du måste alltså se till att du har ett bra stöd under, antingen trycker du i skum, skär upp och byter skummet eller injicerar epoxi i skummet. Om det mycket som är mjukt så är inte det sista alternativet bra eftersom det går åt en hel del för att fylla ut sprickor. Det går ibland att göra en mix med epoxi, mikroballonger och fiberväv. Men din spricka ser alldeles för stor ut för en sån lagning. Hursom så måste du bygga upp skumkärnan i SW:n igen. Du kan ju alltid chansa och injicera den med epoxi, fast en seriös lagning känns bra mycket bättre på en så fin bräda.

    Hade jag lagat brädan hade jag slipat djupare ju närmare sprickan jag kommer för att få en avfasning och för att få bort all färg. Färgen ska bort helt, den försämrar lagningen till en tiondels styrka. Längs sprickan hade jag slipat ner ända ner till understa lagret av sandwichen. Jag hade tryckt i 2K-skum både i sprickan och i småhål runtom. En väv i botten som bygger upp undre lagret, låt det härda klart. Slipa bottenväven, slipa SW-kärnan slät och bygg upp den igen. Faktum är att det går att bygga upp kärnan med lättviktspackel, det blir bra mycket tyngre, men det går (du får slarva hur mycket du vill, det är ju din bräda… 😉 ). En lite smalare väv först, ungefär 10 centimeter plus den nya sandwichens bredd. Över det en väv som täcker hela området, kaaanske två men då två tunna vävar (125-160 gr). Alla topplagren hade jag laminerat samtidigt. Eventuellt hade jag snedställt det övre lagret, men troligen inte.

  • bollen

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 11:13

    Några feta krascher i dryga 30 kan göra underverk med kolfiber… :tongue:

    Svenne: Tack för bra svar!
    Det känns som sagt hårt runt hela sprickan ingen “skumgunni känsla” men jag tror inte att det är så mycket annat än kolfiber i den och det är ju hårt eller inte… Den väger ju in på 4.5kg eller något sådant, jag har sett en sprängskiss av en och det var en del olika lager men inte speciellt tjocka…
    Väven är en 193g/m2 kolfiber väv isotrop.
    All gelcoat skall bort? Blir ju en del ner i kolfibern men det kanske inte gör ngt när jag ändå skall på med ny.

    Jag börjar med att slipa ner vid sprickan för att se hur det ser ut under- vad tror du om den planen?

    MVh P

    Ps 2K skum är vad?

  • svenne

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 11:26

    Är väven isotrop så behöver du inte lägga korsvis, å andra sidan, hur många riktningar är det i väven? Det där med isotropi i en kolväv kan du ta med en nypa salt. 193 gram är i de här sammanhangen en tjock väv, jag skulle inte lägga på något annat sätt än som jag skrev tidigare. Lägg en “remsa” över sprickan och sen två lager ovanpå (fast jag skulle nog bara lagt ett).

    Slipa ner och kolla hur det ser ut. Låter bra.

  • bollen

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 11:51
    Svenne;554683 wrote:
    Är väven isotrop så behöver du inte lägga korsvis, å andra sidan, hur många riktningar är det i väven? Det där med isotropi i en kolväv kan du ta med en nypa salt. 193 gram är i de här sammanhangen en tjock väv, jag skulle inte lägga på något annat sätt än som jag skrev tidigare. Lägg en “remsa” över sprickan och sen två lager ovanpå (fast jag skulle nog bara lagt ett).

    Slipa ner och kolla hur det ser ut. Låter bra.

    Isotrop var min tolkning, den ser likadan ut i två riktningar… Det var därför jag funderade på en 45deg variant också på ett lager. Vad är 2K skum för något?

  • svenne

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 14:28

    Du har säkert en vanlig twill-väv, inget isotrop där inte. Faktum är att en glasfiberväv är mycket mer isotrop än en kolväv. Men det låter ju bra med kol, och då säljer det…
    2-komponentskum härdar utan syre, som byggskum måste ha. Trycker du i byggskum är det inte säkert att det blir hårt över huvudtaget.

    Och för som undrar vad vi yrar om: Ett material som är isotrop har samma styrka i alla riktningar. Till exempel en tunnplåt är isotrop, eller en glasfiberväv. En träbit är det inte, drar man i längsled på en balsabit så håller den för rätt mycket, på tvärsen går det nästan att dela den med händerna. Kolfiber är precis som balsa – starkt i längsled och extremt sprött på tvärsen.

  • bollen

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 20:10

    Så här såg det ut under… Slipade och skar bort själva spricken. Inte konstigt att den sprack- var ju rena äggskalet :smirk: Ett tunt lager kolfiber, divinycell+ tunt lager kevlar? Sedan kärna av mjukaste frigolit.

    Tanken var om man kund fylla upp med en blandning av mikroballonger och epoxi. Isåfall hur mycket ballonger skall man ha för att få samma styvhet som divinycell? Kommer epoxin att smälta den mjuka frigoliten eller är det lungt?

    Kolfibern var ju knappast isotrop, woven precis som du sa- kanske skall ta ett mellanlager med 45deg också?

    Eller skall jag göra på annat sätt? 2k skum?

    Mvh Per

  • svenne

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 21:01

    Nu har du ju slipat upp sprickan så mitt tips är:
    fyll “frigolitdiket” med en liten sträng byggskum. Det sväller ordentligt, så punktera strängen ibland så att den inte blir tokstor och bara är full med jättebubblor. Var inte orolig om den sjunker ihop för mycket, den sväller upp igen eller så väntar du tills dagen efter och slipar till och fyller på där det behövs (hav tålamod!).
    Slipa skummet jämnt med bottenväven och slipa fram mer av den (bottenväven alltså), du måste ha minst två centimeter väv frilagd. Det ska se ut så här:
    ______________________________
    ####__________________/####

    Det röda är sandwichen, det svarta är fiber och det gula är byggskummet. Fast kanten (som i min otroligt fina skiss är och / ska vara MYCKET flacka typ 1:10 eller mer).
    Lägg ny väv på bottenlagret, låt det härda till nästa kväll.
    Slip ytan på bottenväven, bygg upp nytt SW-skum med antingen divinycell eller superporöst lättspackel (divinycell är inte starkt). Du kan också skaffa en Core-mat på till exempel SeaSea eller annan båthandel och lägga på den samtidigt som bottenlagret. Den blir något tyngre än exempelvis Divinycell, men är mycket mycket starkare. Det är en matta som bara fylls till 50 % med epoxi och när det väl har härdat är det jäkligt starkt som mellanmaterial. I sånt fall lägger du bottenväven och mattan samtidigt, pressa ner den med plastfolie.
    Vilken väg du än väljer, när SW-lagret är klart kan du slipa slätt och lägga på kolet ovanpå.

    EDIT: Och så pillar du ingenstans med fingrarna, varken på väven eller där du har slipat. Fettet på fingrarna räcker för att epoxin inte ska bita ordentligt. har du pillat, torka av med papper och aceton.

  • aronh

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 22:21

    Går det inte att skruva av stropparna eller är du bara lat? De ser lite solkiga ut.

  • bollen

    Medlem
    25 juni, 2009 vid 15:32
    Aronh;555238 wrote:
    Går det inte att skruva av stropparna eller är du bara lat? De ser lite solkiga ut.

    Det är bara slipdamm… tanken är ju att använda den i vattnet efter lagning… 😀

  • aronh

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 13:35

    Nämen då så…

  • bollen

    Medlem
    12 juli, 2009 vid 11:32

    Hmm, ja det var inte gjort på en kafferast.
    -Bild med utfylld kärna (byggskum, om man som Svenne sa punkterar skummet medan det torkar så kan man få det ganska fast)
    -Nytt undre lager
    -Lättspackel
    -Två lager kol ovanpå det
    -Tänkte lägga ett gelcoat lager i gränsen, så inte övergången skulle bli vass och ful mellan kol och original. Yeah det blev ju bra- såg helt tajkon ut eftersom det inte vara samma färgton… Visst kanske går att måla eller nåt, men det fick bli några delar av originalstriping som gick att rädda istället.
    -Återstår att se hur det funkar när det brallar i men den känns solid och “krispig” och den är fortfarande < 4.5kg ... :-) MVh P

  • enlight

    Medlem
    5 augusti, 2009 vid 08:01

    Bra lagning!
    Bra tips!
    Har delat min nos i två, så jag ska försöka ge mig på något liknande.
    Hur håller lagningen?
    Du skulle inte kunna dela med dig av din “inköpslista”?
    Vad som är inhandlat vart.

  • bollen

    Medlem
    11 september, 2009 vid 11:22

    Hej,

    Funkar hur bra som helst, har nog seglat den en 5-10ggr och haft +35 knop och fett kastfall i +30 och den är fortfarande som ny.

    Kolfiber – Biltema ~500 spänn för en kvadrat
    Epoxy – Äffären vi järntorget … (funkar nog med vilken båthandel som helst , jag köpte ett snabb kitt som innehåll lite blande prylar för ~300 spänn)
    Lättspackel – “Plastic padding” hade sedan tidigare … finns nog överallt
    Gelcoat “plastic padding” hade sedan tidigare, båtaffär…

    Var noga som fn när du blandar epoxyn- det är inget roligt att göra om …
    Använde kanske 25% av epoxyn och 20% av kolet …

    Mvh Per

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga fete spricka…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.