Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga hål i en bräda bra & snyggt!

  • Laga hål i en bräda bra & snyggt!

    Publicerad av dude på 12 mars, 2003 vid 11:41

    Hej!

    Okay, så inlägget har mer gått över till att få koll på vad man kan använda och göra för att laga en bräda. Men här fortsätter i alla fall mitt ursprungliga inlägg.

    Jag har ett enkrona-stort hål på botten av en bräda som jag skulle vilja ha lagat snyggt och fint. Färgen är vit.

    Vad jag vet så finns:
    Johan Girlander (gör snabba o bra lagningar men inte så mycket färgjobb)
    Kille som har med RBSS att göra (vet jag inget om)
    Varberg-Uffe (är lite långt bort)

    Är det någon som har nåt tips eller om det är någon som kan göra det så blir jag glad.

    Tack på förhand!

    Mvh,
    Niklas
    niklas@durietz.com
    070-730 28 01
    08-644 00 57

    dude svarade 21 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jeppe

    Medlem
    12 mars, 2003 vid 20:22

    Hoj!

    Jonas Landmark lagade min bräda en gång, snyggare lagning får man leta efter. Nosen hade gått av i ett brutalt kastfall, men det fixade sig bra.

    Har försökt att få tag i honom för lite fix av en vågbräda med utan framgång, så han kan ha lagt av?

    Nummer får du leta efter själv, vill inte plita ner det här.

  • gurra1978

    Medlem
    12 mars, 2003 vid 21:11

    Jag har svaret på vem som billigaste och enklast kan laga din bräda: Du själv!

    Om skadan är så liten och på undersidan är det verkligen lätt. Om brädan är vit dessutom kan lackningen knappast vara ett problem.

    Bifogar lösningen på problemet.

  • boman

    Medlem
    13 mars, 2003 vid 06:31

    Kontakta Cristian i Roslagensbrädseglare, mycket duktig !
    christian.gidlöf@opil.mil.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 mars, 2003 vid 14:32

    Hej

    Christian ar just nu pa brollopsreas i vastindien och kommer hem den 25 mars. Efter det ar det inga problem att laga din brada. Vitt ar bra, det gar i princip att fa osynligt. Du kan maila mig har nere om du vill
    christiangidloef@hotmail.com

    /christian

  • dude

    Medlem
    13 mars, 2003 vid 15:02

    Tack så mycket för infon! Jag ska se efter vad jag kan göra själv som jag fick bra tips om.

    Vad jag undrar över är hur mycket jag ska ta bort av det material som har skadats. Hålet är ju faktiskt bara en spricka på ett par centimeter och inbuktningen har tryckt tillbaka sig och är nu bara ett par mm innåt.

    Alltså, ska jag skrapa bort all målafärg där jag ska laga eller ska jag bara fylla i hålet med lagningsmassa av något slag? Eller ska jag även ta bort material som har böjt sig lite grann? Grejen är ju den att om ifyllnadsglasfiber ska användas och jag även ska måla ovanpå så vill jag ju ändå inte att lagningen står ut.

    Tack så mycket för alla svar i alla fall!

    /Niklas

  • dr-masse

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 09:15

    Det där skulle jag, om jag uppfattat skadan rätt, lätt laga själv. Knalla in på Skidsport och snacka med Johan så hjälper han dig säkert med några tips. Själv har jag lagat liknande med lagningsatser från Skidsport (blev riktigt bra), men Plastic Padding går oxå utmärkt.

    Är man petig, det var jag, så kan man köpa hobby-spray färg (ej vattenlöslig…) och måla över skadan med. Köpte min på Hobbex i Gallerian. Funkar!

    Surfa På!

  • dude

    Medlem
    16 mars, 2003 vid 15:04

    Är Plastic Paddings glasfiberspackel epoxybaserat eller polyesterbaserat?! På förpackningen står det att den innehåller styren men ingenting om epoxy. Det är ju liksom en viktigt grej så jag tänkte höra om ngn visste hur det ligger till.

    /Niklas

  • oscar

    Medlem
    16 mars, 2003 vid 15:10

    Kör med deras marin epoxy istället, den är som ett spackel och därför lätt att applicera, STENHÅRD men grå så lite färg behövs.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 15:59

    hej niklas

    när det innehåller styren är det oftast polyester i. Epoxi är oftast fritt från lösningsmedel

    Tomas

  • dude

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 20:16

    Tack för svaren!

    Speciellt det där om styrenet har klargjort det bra. Polyester verkar vara det bästa att göra ytfinnishen med och jag antar att går bra med det som jag redan köpt nu – Plastic Paddings Glasfiberspackel (som är polyesterbaserat). Däremot så är det för riskabelt att använda polyester längst in i själva lagningen och vad jag hört så verkar det bara vara rent flytande epoxy som är bäst att använda där. Om det är någon annan som har något bättre tips så lyssnar jag gärna.

    /Niklas

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga hål i en bräda bra & snyggt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.