Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga knäckt bräda

  • Laga knäckt bräda

    Publicerad av sinclair på 8 april, 2007 vid 14:16

    Hade inget speciellt att göra över påsken, så jag började slipa på min knäckta evo. Den hade en spricka som gick över hela undersidan och upp ca 5 cm på däcket.

    Jag funderar på att att fräsa ner 4 stringers i brädan för att avlasta lagningen, är det någon som testat att laga en knäcktbräda som kan komma med lite tips så vore jag tacksam.

    jesper_b svarade 17 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • janne_b

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:40

    Mycke pill med hoppveck, men här e etter värre…=)
    http://www.boardlady.com/snap.htm
    Finns ett å annat bra tips där.
    /J

  • jonatan

    Medlem
    8 april, 2007 vid 19:14

    @Sinclair 375130 wrote:

    Hade inget speciellt att göra över påsken, så jag började slipa på min knäckta evo. Den hade en spricka som gick över hela undersidan och upp ca 5 cm på däcket.

    Jag funderar på att att fräsa ner 4 stringers i brädan för att avlasta lagningen, är det någon som testat att laga en knäcktbräda som kan komma med lite tips så vore jag tacksam.

    Det verkar vara en ganska identisk skada som jag har på min drops. Har inte orkat ta tag i det där än, men det blir nog ett bra projekt nu till våren/sommaren. Posta gärna hur det går för dig..

  • oldschool

    Medlem
    8 april, 2007 vid 22:10

    Hysta eländet!!! Du kommer antagligen knäcka den igen brevid det lagade området. Mycket jobb för ingenting är min erfarenhet. Har du tur kanske du får ut ett par sessions, men en go platt landning kommer nog räcka!

    Men om man har tid och prylar…så är det ju rätt kul å fixa brädor. Så länge man inte lägger ner pengar i projektet!

  • svenne

    Medlem
    9 april, 2007 vid 07:27

    Du har tagit bort för mycket. Det bästa hade varit om du hade lämnat kvar fibrerna hela vägen fram till sprickan, slipat ner till översta fiberlagret och lagt på en ny väv ovanpå. Om brädan har ett “inre” fiberlager (dvs sandwich) hade det räckt med att slipa ner några centimeter åt varje håll för att laga det.

  • jesper_b

    Medlem
    9 april, 2007 vid 22:22

    Har lagat ett gäng helknäckta brädor och det her blivit helt ok. Har precis som du tänkt göra fräst ner ett antal stringers. Jag har använt träfaner taget från appelsinträlådor (habaschiträ tror jag). Precis som Svenne skriver ovanför ska man inte ta bort för mycket av de gamla vävlagern. Jag tog i princip inte bort någonting – slipade jag ner till första vävlagret. Dock viktigt att förska få ner epoxy (med lite balonger) ordentligt ner i sprickan för att limma ihop eventuell sprucken frigolit och sandwish. På nån bräda fräste jag ett smalt spår för att få ner epxoyn med lite ballonger i (väven var helt av, liksom sandwishen). Sedan la jag tre lager 200gr S-glas ovanpå alltihopa. Det översta/yttersta laminatet ca 1 dm bred, mellanlaminatet 3 dm, tillräckligt för att nå ut över stringersarna, och det understa/innersta laminatet (närmast brädan) ytterligare någon dm.

    Brädorna höll bra, men pga att stringerserna är styvare än brädan börjar man se dem “trycka ut” lite ur laminatet efter ett tag. Jag snackade med en professionell brädlagare om det som sa att man istället för som jag gjorde med 4 stycken ca 3 dm långa stringers ska ta fler och mycket kortare. Dessa har endast funktionen att limma ihop frigoblocket och sandvischen och ska inte styva upp hela brädan. Ett annat sätt sa han var att limma i glasfiberlattor som stringers. De böjer sig bättre med brädan än trästringers på högkant. Jag kan tänka mig att en kombination av korta-djupa (5×5 cm) och långa-grunda (30x1cm) trästringers kan vara något?

    Jag har använt vaccumpump och hela faderitten och tycker defintivt det har varit värt besvären! Ska faktiskt göra en ny tokig reparation i en av dessa gamla knäckta favobrädor!

    /Jesper B

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga knäckt bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.