Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Laga knäckt SUP-paddel

  • tomw

    Medlem
    3 april, 2013 vid 20:50

    200g twill. Check out easycomposites in UK för material- dem säljer små kvantiteter.

    min approach skulle var att tar en längre bit som är klippt i kilform och veva runt den 3-4ggr- varje varv tar ungefär 100mm väv. så tar 400mm som är 25cm bredd i botten, 10cm i toppen.
    slippa skaftet.
    städa upp det
    väger CFn. blanda 50% av CF vikt i epoxy- lägga ut CFn på ett bord med plastfilm tejpad när ( wetout table)
    stryck ut epoxy på CF så det blötas- careful med kanterna- dem kan fransas upp. stryck ut precis det epoxy som vägs ut.

    rulla upp den blöta CF på en cylinder. smala sidan först
    rulla ut CFn från rullen på skaftet-
    Tejpa den på plats.
    Slippa när den härdat- brukar hjälpa att värma upp hela till 50c för 12-20 timmar( beroende på epoxy) annars can cure tiden tar flera veckor.
    slippa inte gegig/seg epoxy
    slippa lite på knaterna och ge den en hotcoat av epoxy- cure och slippa den fint.
    make sure alla fiber är förseglad under en lager färg/epoxy- annar får du CF spink in händerna och det kan vara super farlig att få i kroppen.

  • tomw

    Medlem
    3 april, 2013 vid 20:54

    Om du vill ha barn i framtiden- låt igen epoxy komma på din hud eller anda in det. Epoxy i ohärdat stadiet har hormon härmande kemikalier (estrogen) som påverkar din hormon balans. det luktar nästan inte alls- men det påverkar din kropp. Att slippa ohärdat epoxy och få det dammet i kroppen är ännu farligare.

  • svenne

    Medlem
    3 april, 2013 vid 22:52

    Tom, om du inte kan hänvisa till ett dokument som påvisar att epoxi innehåller “hormonhärmande” kemikalier så kan du ta bort det inlägget (ie. don’t make shit). Inga av mina dokument påvisar något liknande, och då har jag några pärmar med datablad bakom mig.

    Dilbert, kör på den reparationen. Det kommer att bli kanon. Det räcker gott med en 160-väv, plain eller twill. Det är den vanligaste lättvävsdensiteten och är också billigast. Om du skickar ett PM eller mailar mig så kan jag fixa det du behöver.

  • mobbe6

    Medlem
    5 april, 2013 vid 08:31

    Tom kanske menar det här. http://en.wikipedia.org/wiki/Bisphenol_A

  • svenne

    Medlem
    5 april, 2013 vid 09:16

    Just det, och tänkte han då dricka epoxin eller? Bisphenol är inte farlig vid hudkontakt. Så jag väntar fortfarande på en referens som påvisar det Tom hävdar. Epoxi är inte ofarligt, det är beroende på typ mer eller mindre allergiframkallande och ska inte hanteras utan handskar oavsett. Men Toms ballar lär nog leverera trots eventuella lagningar i framtiden.

    Phenoler i komponenterna är bundna, och binds än mer under härdningen.
    I termopapper är bisphenoler fria (vilket också står långt ner i din länk), så ta aldrig mer i ett kvitto helt enkelt. Ja, om man nu är rädd för bisphenolen i epoxi så att säga, eftersom kvittopapprets phenoler de facto fastnar på huden.

  • svenne

    Medlem
    5 april, 2013 vid 09:18

    Det vore ännu bättre om man kan rätta inlägg snart…
    EDIT (på ovanstående inlägg): …de facto fastnar på huden och sedan förs över till munnen. Skulle det vara.

  • tomw

    Medlem
    5 april, 2013 vid 19:54

    Svenne – i dont have any scientific evidence- i´m not a scientist. just trying to communicate that this stuff is dangerous. there seems to a general thinking that epoxy is not dangerous because it had only small amounts of VOC and it does not smell bad.

    i dont have the knowledge to argue about whether bisphenol can get into your bloodstream thru skin contact or whether it is free not-but the stuff is there, so be careful.

    Ive had some bad reactions – its totally anecdotal- but the reactions i had seemed to be hormonal. I´m past my child bearing years, so no worries- but if you are not- take care.

  • doc

    Medlem
    10 april, 2013 vid 21:49

    Don’t wrap carbon fibre and epoxy around the wrong pole and you’ll be just fine 😉

  • stene

    Medlem
    15 april, 2013 vid 09:38

    Har oxå knäckt mitt paddelrör som jag är på gång att laga.
    Paddeln trycktes mellan mitt knä och brädan så den gick inte av utan blev en 3 dm spricka.

    Hade tänkta att köpa kolfiberremsa och linda runt istället för att klippa väv.
    Dels för att slippa alla lösa fibrer som fastnar och klibbar både här och där men dels för att kunna dra lite tightare och trycka ut så mycket epoxy som möjligt. Tänkte linda som man gör med tex tennisracket. Vad tror ni?

    Väl i affären ändrades beslutet från kolfiber till glasfiber pga priset; 500 resp 100 kr.
    Tror ni att det blir stor skillnad i vikt/styrka jämfört med kol?

  • svenne

    Medlem
    15 april, 2013 vid 11:27

    Linda några varv extra. Du kommer inte att lida av det.

  • dilbert

    Medlem
    25 april, 2013 vid 20:26

    Paddeln är fixad och jag tackar för tipsen!
    Har inte provat den i vattnet men känns riktigt stabil på land.
    Inköp:
    Biltema: Kolfiber, Lamineringsepoxi, Penslar, Blå Maskeringstejp
    Clas Ohlsson: Aluminiumprofil (se bild)
    Steps to reproduce:
    1. Jag kapade en 10 cm bit av aluminiumprofilen och fyllde på med epoxi inne i paddeln som i första filmen.
    2. Klippte till en konisk bit av kolfibern. 20 cm bred i basen och 10 cm i toppen som räckte 3 varv runt paddeln.
    3. I stället för krymptejp så använde jag maskeringstejpen. Funkade bra förutom att jag fick skära bort tejpen med kniv efteråt.
    4. Slipade paddeln jämn och la på ett lager ren epoxi.

    Slutsats: Det tog sin tid men var värt besväret. Man känner att paddeln blivit lite tyngre men inte så det stör. Det som väger mest av lagningen inne i paddeln. Ska jag laga fler paddlar så kommer jag försöka minimera vikten inne i paddeln och satsa på ett varv kolfiber till i stället.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Stand Up Paddleboard Laga knäckt SUP-paddel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.