• Publicerad av bjornen på 16 augusti, 2014 vid 16:44

    Jag har knäckt 2st lattor till mina NP evo4. Det är lattan som är precis ovanför bommen. Jag har glasfiber stav som passar precis i lattan. Räcker det med den inuti eller bör jag linda något på utsidan också? I så fall vad? Hur lång bör glasfiberstaven vara på varje sida om brottet? Mvh Björn

    kinetic svarade 9 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • swe-496

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 17:20

    Skulle nog ha ca 15 – 20 cm in på vardera sida i tuben. Har tuben gått tvärt av eller är ändarna splittrade? Försök limma staven i tuben och kanske lägga ett lager glasväv runt tuben över brottet.
    Det är rätt stort tryck på lattan, det kan bli så att tuben trycks ihop vid brottet annars om du inte har något runt tuben.

  • marden

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 17:31

    Räcker väl med max 5cm åt varje håll, blir det inte för styft annars?

  • kinetic

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 18:23

    Jag har (dessvärre…) en hel del erfarenhet av att laga lattor på mitt Point-7 AC1 9.3, aka (Batten)Terminator….Har knäckt alla camberlattor utom den översta, totalt 5 knäckta lattor… Berodde till en början på en kass förlängare som kollapsade. Iaf nu har jag fått rätt på det, o seglet slår om numera om man “rycker som vanligt i bommen”, tidigare gick det inte, men det berodde på en halvtrasig latta…

    Iaf, lattorna består av tre olika dimensioner. Första delen är en solid glasfiberlatta, del två är ett 12mm(?) “kolfiberrör” o sista delen är ett 16mm(?) “kolfiberrör” följt av en 8mm stump som lattspännaren passar på. Beroende på var lattan sitter så går/gick de olika dimensionerna olika mycket/långt in i varandra. I mitt fall har jag funnit att det är till fördel att låta 8mm delen gå in lååååångt (minst 40cm!) i tuben, o sedan går den tuben i sin tur ca 40cm in i den grövsta tuben. Jag säkrar ihop de olika delarna genom att borra igenom på två ställen (ca 5-7cm mellanrum!) o sedan slå i en 2-3mm tjock avklippt/trubbad spik, tejpa kring skarven med stark tejp…Håller som sagt bra…Behöver du “kolfiberrör” så har jag nog passande du kan få, Neil Pryde original från ett RX2….

    När det gäller mit 9.3 så kommer jag byta ut två lattor (ovan + under bom) till äkta kolfiberlattor detta för att det är tydligt att styvare lattor får seglet att rotera bättre…Kommer beställa kolrör o “övriga lattdelar” i höst, vad de kostar vet jag inte men de finns i 14,16,18,20 och 22 mm (eller ända upp till 110 mm men det är väl inte riktigt aktuellt 😀 ). Är det nån som vill hänga på så är det bara att hojta. 14-16 mm finns i upp till 1.2m längd, 18 i 2m och 20-22 i 3m…

    7_tekercselt1_487_365_90.jpg

  • swe-496

    Medlem
    17 augusti, 2014 vid 18:24

    20-22 låter lite i grövsta laget,likaså 110.;-)
    Vart beställer du ifrån?

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 04:59

    SWE496: Via en bekants (ägaren till Pirate) bekant som driver ett företag som tillverkar “massor” i kolfiber, bland annat diverse olika “hängställningar till båtar”, liggcykel i kolfiber, certifirade optimstjollar o precis allt man kan komma på :). De har mängder med lattdelar, både i kol och glasfiber, dessutom kan de tillverka “one-off”, men det lär kosta…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.