Taggad: ,

  • Laga linor

    Publicerad av ursuspolaris på 27 november, 2010 vid 23:59

    Hej alla,

    Efter en olycka involverande ett klantarsle och en kitekniv skulle jag behöva laga 5 linan. Jag har hört att detta skulle möjligtvis gå att fixa mha en “strumpa”, men var får man tag på en sådan och hur gör man?

    ursuspolaris svarade 13 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • acemattias

    Medlem
    28 november, 2010 vid 01:18

    Var det en singelolycka?:wink:

    Som strumpa kan du anvanda holjet fran nagon lagon tjock nylon/dyneema lina som saljs lite har o var.
    Lagningen gors tror jag lattast genom att sy tva oglor lika dana orginal och sedan knyta ihop linorna.
    Linan blir kortare efter lagningen sa den behover forlangas lite, du kan gora det med pigtails eller en ny linstump.
    Eftersom det ar 5te linan sa ar det inte jatte noga att det blir proffsigt gjort, du kan sy sjalv med en stark nylonlina, ar du osaker kan en segelmakare fixa det, men isafall ar det mycket battre och knappast dyrare att bestalla en ny custom lina fran tex Jenselias.

  • ursuspolaris

    Medlem
    30 november, 2010 vid 21:55

    Tack för tipset!

    Nej det var ingen singel olycka men trädt klarade sig oskadat :crazy:. Linorna börjar ändå bli lite slitna så jag ska ta och höra med linsnubben!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.