Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga mastskada?

  • Laga mastskada?

    Publicerad av blast på 30 april, 2010 vid 16:18

    Tabbade mig rejält vid riggningen senast o överdelen av masten var inte riktigt i underdelen när jag drog i nedhalet. Som man förhoppningsvis ser på bilen har det blivit en genomgående spricka på ca 5cm.
    Eftersom masten inte är direkt billig är min ide är att försöka med ett antal varv epoxi o glasfiber väv utanför skadan längs med en ganska lång sträcka och hoppas att det håller. Vad tror ni?
    Böjkurvan kommer att ändras när man lägger material utanför. Påverkar?

    Om det skulle vara någon som sitter på en överdel till en North 370 RDM så är jag också intreseserad av att köpa.

    blast svarade 14 år sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    30 april, 2010 vid 16:23

    Dra dit en slangklämma eller 2 från Biltema så e den som ny.
    Vill du saefa så kostar du på rostfritt.

  • p-malmkvist

    Medlem
    30 april, 2010 vid 17:03

    1) Slipa först ca 15 cm upp på mastdelen, 2)sedan så tar du aceton och rengör som gör att epoxi fäster bättre.. 3)Pensla epoxi av bra kvalité(inte snabb epoxi). 4) linda ca 3-4 varv med kolfiber(har inte provat glasfiber så vet ej vad den håller för).. 5) Lägg på fryspåse-plast runt kolfibern och linda därefter tejp utanför plasten längsmed hela lagningen.. 6) Sätt på värmefläkt på lagningen(mät temp med digital ugntermometer ca 50 grader).. Låt stå tills det härdat och ta bort tejp och plast.. Jämna till lite med slippapper och avsluta med lite billack.. Som ny:cool2:

  • svenne

    Medlem
    30 april, 2010 vid 17:55

    Om du ska fullaga enligt Malmkvists modell så kan du skita i plastpåsen eftersom eltejpen inte fastnar. Spänn hårt och tryck sen hål med en nål eller knivspets så epoxiöverskott kan pressas ut.
    Sen ska du faktiskt inte gå på 50 grader på en gång. Ligg på 30 grader i 10 timmar först, sen kan du gå på 60 grader i 10 timmar. Då snackar vi hårt å bra.
    Eller så kör du med sluskens tips, det är både enklare och billigare. 😉

  • bollen

    Medlem
    30 april, 2010 vid 21:49

    Tjena!

    Jag gjorde såhär:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=64779″]Förstärka kolmast… – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    Men min spricka var långt ifrån din i size – men detta har funkat kanon,

    Mvh Per

  • blast

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 14:38

    Tack för svaren, särskillt rådet att köpa rostfria slangklämmor:smirk:
    Jag antar, av svaren att dömma, att det är viktigt att man har bra epoxi men hur stor är skillnaden mellan kol o glasfiber? Jag har nämligen glasfiberväv hemma. Skall man ta den grova eller fina väven?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga mastskada?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.