Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga Naish, octopus

  • Laga Naish, octopus

    Publicerad av roggan på 19 september, 2012 vid 20:24

    Min kite gick tyvärr sönder idag.
    Det är en Naish Cult 2009 med octopus.
    En söm på Le som spruckit ca 3cm så man ser lite av bladern. Blev även punka.
    Tänkte ta ut alla bladers och sen lämna den till segelmakare. Sen tänkte jag själv försöka få ihop allt igen för att slippa lägga massa pengar på den.
    Hur bökigt blir det? Nått att tänka på? Finns det nån bra film eller text som beskriver hur man gör?

    milkman svarade 11 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • surfbasse

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:34

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=d2dBNbWt6-I”]Kite Bladder Repair: How to Video – YouTube[/ame]

    google e ett bra hjälpmedel :shocked:

  • roggan

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:46
    surfbasse;699170 wrote:
    Kite Bladder Repair: How to Video – YouTube

    google e ett bra hjälpmedel :shocked:

    Haha. Ja jag vet men surfzone är bra det med.
    Å se så lätt det gick.
    Nu ska jag kolla om filmen du skickade är bra.
    Tackar tackar.

  • roggan

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:57

    Den var toppen bra:) Tack igen.
    Då vet jag vad jag ska göra i helgen.

  • nolcap

    Medlem
    20 september, 2012 vid 21:42

    Sömmar syr man lätt ihop själv. Lika bra att lära sig det mesta om hur man reparerar kites för om man vill kita t.ex när man reser så händer det alltid en massa grejer och man måste kunna laga det mesta själv för att inte missa värdefull surftid. Att vara beroende av segelreparatörer är kasst.
    /CC

  • roggan

    Medlem
    23 september, 2012 vid 18:32

    Nu har jag lagat läckan på Le och sytt ihop sömmen. Var inte särskilt svårt men lite pilligt och tog en stund.
    När jag pumpade upp kiten igen vred det sig vid några av sömmarna. Tror inte jag lyckats snurra Le när jag satte tillbaks den men blev ju lite osäker när jag kände vridningarna i bladern. pumpade och släppte ut luften några gånger och det blev nog lite bättre men inte bra. Kan tänka mig att det är ganska vanligt att det blir såhär? Kan det vara så att blåsan inte lärt sig riktigt hur den ska sitta än eller är det bara att börja plocka isär igen?

  • nolcap

    Medlem
    24 september, 2012 vid 21:34

    Du undviker det problemet genom att platta till LE strumpan längs golvet med alla ventiler rakt upp så du kan dra in bladdern rakt, ta hjälp av ngn som håller upp änden åt dig. Om den bara har vridit sig litegrann kan du vrida runt bladdern längst ut genom att vrida samtidigt som du drar ut den några decimeter och sen tillbaka in, men det är lite krångligt och svårt att veta åt vilket håll man ska vrida. Pumpa inte upp med högt tryck i nuvarande tillstånd då kan bladdern ta skada.
    /CC

  • roggan

    Medlem
    25 september, 2012 vid 19:37

    Nu är den hel och riktig igen:)

    Från att jag öppnade kiteväskan till den var pumpad kollad och nerplockad i väskan igen tog det tre timmar ikväll.
    Nästa gång jag behöver göra det kommer det gå fortare tror jag och anledningen till att det tog så lång tid var att jag var extra försiktig och noga med allt idag. Det jag gjorde var att öppna alla fickor på struttarna, lossa backventiler, ta ut Le, Stoppa i le, ansluta, pumpa och kolla så det blev riktigt.

    Det är som sagt lite bökigt och pilligt att hålla på med men det är inte särskilt svårt bara man tar det lugnt och har en smula tålamod. Det jag stör mig på är att fickorna är onödigt små så har man stora händer blir det nog rätt knepigt att få ihop. Lösningen när man ska trycka ihop octopussystemet är också lite dumt och otäckt då det känns som risk att göra ett nytt hål i strutten med fingrar eller naglar.
    I övrigt är det hela ett rätt smart system och skulle inte backa för att köpa en ny kite pågrund av att den har octopussystem.

    En halvsmart grej jag gjorde idag var att tejpa på en liten kartongbit på vingspetsen så jag kunde känna att den inte vred sig när jag drog igenom med linan. Gjorde som jag blev tipsad och drog med backventilerna uppåt så man hela tiden kan känna att dom löper med rätt. Tack för tipset:)

    Kom på att det jag måste gjort fel senast var att inte titta så strutten och backventilen på le. Därför blev dom inte ihoptryckta i rätt läge och därav vridningen i le och strut när jag pumpade. Men det är lätt att se (bara jag som var ouppmärksam) för det är tydligt markerat och tänkt att tryckas ihop i ett spår som bara kan sitta så. Tar man för mycket gängtape blir det svårt att trycka ihop och då är det inte säkert man lyckas trycka hela vägen så spåren möts och går ihop men det tror jag inte gör så mycket det borde bli tätt ändå. Men som sagt viktigt att spåren är mot varandra i rätt läge.
    Man får även vara lite försiktig kolla så strutten kommer rätt. Följa med lite när man drar i det vita snöret och sen kolla så utsläppsventilen kommer i åt rätt håll så man inte råkar vrida den 90grader. Men det ser man bara man tänker på det.

    Nu får jag hoppas att det håller ett tag för det är inte särskilt roligt att hålla på att greja med.
    Hur ser octopus ut idag på nya Naishkites och andra kites med samma system? Har det blivit några förbättringar på nått vis?

  • sourra

    Medlem
    25 september, 2012 vid 22:14

    Systemet har ändrats lite genom att man gjort det lättare att komma åt octopuskopplingarna. På de stora drakarna spelar det kanske ingen större roll men på de små storlekarna är det ett lyft.

  • milkman

    Medlem
    25 september, 2012 vid 22:19
    roggan;699713 wrote:
    och andra kites med samma system? Har det blivit några förbättringar på nått vis?

    Jag tror att Naish är ensamma om en intern lösning. alla som jag känner till har en synlig koppling med en slang mellan LE och strutt. För att det ska bli tätt och starkt så kläms slangen fast med en plasthylsa över slangen eller ett enkelt buntband. Många har en klämma på slangen som kan stoppa luft från att läckaa till eller från en strutt. Kika nästa gång du är på stranden 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga Naish, octopus

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.