• Laga segel

    Publicerad av rikardsegergren på 2 september, 2013 vid 16:43

    Någon som kan rekommendera vart segel kan lämnas för lagning i närheten av Hbg?

    Lämnade in ett segel för lagning på Linds Segel i Helsingborg. De är helt hopplösa att ha och göra med. Man blir fullständigt ruinerad och uttittad som att man är dum i huvudet för att man V-surfar. De vill helst inte ta i v-surfingsegel med tång så besök för allt i världen inte dem!

    rikardsegergren svarade 10 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • andersbq

    Medlem
    2 september, 2013 vid 18:24

    Bra ursäkt att ta en tur till Surfers i Varberg.

  • rikardsegergren

    Medlem
    2 september, 2013 vid 19:09

    @andersbq 715440 wrote:

    Bra ursäkt att ta en tur till Surfers i Varberg.

    Det skulle man ju kunna göra, men när det blåser och jobbet ligger söderut kanske det finns ytterligare något alternativ…

  • swe-496

    Medlem
    3 september, 2013 vid 03:28

    Googlade och hittade några i Malmö som närmast.

  • tsss

    Medlem
    3 september, 2013 vid 08:30

    Jag har en egen symaskin modell större och fuskar litet ibland med lagningar på klubbens segel. (Oftast kan man när det gäller äldre segel, som inte är värda så mycket, klistra på märkduk som sitter bättre än något annat på monofilm, och därigenom slippa sy. Är det skador i annan duk också så måste man sy. Oftast är delar av lattfickan trasig osv.
    Om du lämnar in till segelmakeri så fråga om dom är vana vid w-segel. Om dom inte är det så gå någon annanstans. Har sett för djävliga jobb av folk som kallar sig segelmakare…
    Om du åker utomlands så passa på. En kille i TWC fick en hel panel bytt i Polen, toppjobb som var superbilligt. Tufft jobb att byta panel där bitarna fattas. Besökte segelsömmare i Egypten (Dahab) som lagade min ryggsäck för 1 Euro. Såg fina jobb som han gjort, tyvärr pratade han bara ryska…

  • jesper-b

    Medlem
    3 september, 2013 vid 10:41

    Om seglet är relativt nytt och köpt i Sverige kan du kolla med butiken/importören om de kan hjälp dig. Det märke jag säljer (Hotsailsmaui) kan till exempel skicka en helt ny panel, en ruta eller liknande bit som gått sönder. Delen/rutan/panelen är till skuren av samma fabrik som sytt seglet i Kina. Sedan byter man den gamla trasiga med den nya. Perfekt passform, med tryckta loggor mm och vet bara segelmakaren nånting om hur man gör så blir det som nytt.

    Frakten av nya delen behöver inte bli så dyr. Biligaste postfrakt från kinafabriken (det mesta går att rulla ihop i en liten tight rulle eller vika ihop i ett vanligt kuvert) går på några hundringar – absolut värt ett fint hyfsat nytt segel. Ibland kan man skicka med något annat och då blir det nästan gratis.

    /JB

  • rikardsegergren

    Medlem
    3 september, 2013 vid 16:46

    @SWE 496 715461 wrote:

    Googlade och hittade några i Malmö som närmast.

    Finns erfarenhet från dessa? Håller med om tsss kommentar att segelmakaren måste veta vad de pysslar med.

    I övrigt tack för bra tips! Handlar om ett 3 år gammalt North Sails segel så det är värt att lägga några kronor på det men inte en förmögenhet…

  • jseeberg

    Medlem
    3 september, 2013 vid 17:40

    Har fått lagat en del vindsurfingsegel hos Gransegel i Malmö/Limhamn.
    Riktigt bra lagningar plus snabb service.
    Eventuella reservdelar som tex cambrar å annat måste du skaffa på egen hand först.
    /Jörg

  • erree

    Medlem
    3 september, 2013 vid 19:07

    @jseeberg 715502 wrote:

    Har fått lagat en del vindsurfingsegel hos Gransegel i Malmö/Limhamn.
    Riktigt bra lagningar plus snabb service.
    Eventuella reservdelar som tex cambrar å annat måste du skaffa på egen hand först.
    /Jörg

    Kan bara hålla med om Gransegel Limhamn, schyssta och fort gick det!

  • swe-496

    Medlem
    4 september, 2013 vid 16:34

    Har lagat på Gransegel i Stockholm och blivit nöjd med deras jobb. Det verkar ju som att kompetensen finns hos dem i Limhamn också.

  • enlight

    Medlem
    4 september, 2013 vid 19:52

    Jag har ett segel där en söm har släppt ca 10 cm.
    Tänkte tråckla ihop det själv, men vad ska jag ha för tråd, och vart köper jag den?

  • s19

    Medlem
    4 september, 2013 vid 21:20

    Har lagat på gransegel i malmö och tveksam på att lämna där igen. Det krävdes tre besök för att fixa en trasig lattficksände. Första gången hade de använt fel material så lattan pekade ut genom remmen de lagt på och seglet roterade knappt. Efter att de bytt till dacron istället så passade inte lattorna… de hade nämligen sytt en söm rakt över lattfickan där den går in i mastfickan… När jag kom tredje gången höll han på att slita håret (det lilla han har) för han tyckte det var lite pinsamt… Men annars ok… Annars finns det ju Edman sails på köpenhamnsvägen. Tyvärr finns inte Kent carlsson sails längre…

  • tsss

    Medlem
    5 september, 2013 vid 08:47

    @Enlight 715571 wrote:

    Jag har ett segel där en söm har släppt ca 10 cm.
    Tänkte tråckla ihop det själv, men vad ska jag ha för tråd, och vart köper jag den?

    Du bor ju lite dåligt till men kanske finns det någon segelmakare i Jämtland? Det är ju en hel del båtar på Storsjön som seglar. Gå i så fall dit o snacka o be om hjälp. Hen syr din söm på en minut o det lär inte bli dyrt.

    Ska du sy för hand så behöver du köpa nål, tråd o segelsömmarhandske. Nål o handske har dom ofta i marinshops. Vad gäller tråd så finns tråd för handsömnad, svår att få tag på. Den är ganska grov så oftast delar man den i två. Om den inte är vaxad så behöver du vax. I värsta fall köp vaxad tandtråd. Även vanlig dacrontråd som segelmakaren använder i sin symaskin kan användas om du vaxar den.
    På webben finns säkert en hel del av detta genom alla marina webbshops.
    Man kan till klena sömmar använda stora lädernålar som man slipar av något, en lädernål är trekantig och vass så den skär i lädret, en segelsömmarnål är trekantig o avrundad.
    Ska du sy med maskin så behöver du en kraftig sådan och största möjliga nål samt dacrontråd och en förstående ägare till maskinen. Det kan låta som ett ångtröskverk när du syr och då får ägaren av maskinen tårar i ögonen.

  • rikardsegergren

    Medlem
    5 september, 2013 vid 19:17

    Tack för bra tips. Blir att testa Gransegel i Malmö nästa gång med förhoppning om ETT besök!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.