Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga segeltoppen?

  • Laga segeltoppen?

    Publicerad av bopung på 1 september, 2004 vid 06:59

    “Remmen” som skall hålla emot masten i toppen när man drar nedhalet har brustit på mitt Soulsegel från -01. Hur skall man sy fast den igen, alternativt hur skall man sy fast en ny rem? Orginal så är den fastsydd med styngn inne i mastfickan men det känns inte helt lätt för en som mest hade träslöjd. Är det okej att sy utifrån, alltså genom mastfickan, och isåfall, vilken tråd är stark nog???

    Många frågor, tacksam för svar!!

    /Gustav confused.gif

    essfortiofemm svarade 19 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • essfortiofemm

    Medlem
    1 september, 2004 vid 07:29

    Tråden köper du på en vanlig sybehörsaffär. Fråga bara, den brukar tillomed stå på framme på disken.

    Rita med en bläckpenna på segelduken längs mastfickan (precis där mastfickan slutar och ligger mot segelduken) på båda sidor. Sedan kan du sprätta upp sömmen i toppen och kan få tillbaka masttoppen på samma plats. Sprätta hellre för långt än för kort. Nu kan du byta ut bandet på insidan av masttoppen.

    Ett annat bra tips är att köpa dubbelhäftande tejp av en segelmakare som du tejpar på insidan där du tänkt att sy dina sömmar. Då håller sömmen mycket bättre och bitarna sitter ihop när du ska sy dem. Tvätta med aceton så klibbar det bättre.

    Lycka till grin.gif

  • bopung

    Medlem
    1 september, 2004 vid 08:53

    Tack tack. Rekommenderas symaskin eller hand??

  • surfen

    Medlem
    1 september, 2004 vid 09:25

    Knalla iväg till en skomakare och fråga om han kan laga det åt dig. Och du skippa sybehörsaffären och gå till båtbutik och köp riktig segeldukstråd som håller om du ska fixa det själv grin.gif
    Mitt tips Skomakare/segelmakare.

  • svarren

    Medlem
    1 september, 2004 vid 09:53

    Har själv ett liknande problem där själva pluggen på mitt soul-02 lossnat från seglet. Nu är jag rädd för att remmen i toppen kommer slitas sönder.
    Går det att sy ihop själva toppen utan att det påverkar seglets förmåga att rotera tex.

  • e_axel

    Medlem
    1 september, 2004 vid 10:07

    Hej
    haft samma problem..lämnade in det hos segelmakare..kostade circus 400 spänn att fixa.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 september, 2004 vid 12:17

    Den där pluggen undrar jag över – innan remmen lossnade trodde jag att den satt fast just i pluggen men nu när remmen har lossnat sitter pluggen kvar och jag ser ingen skada på den. Vad är det till för??

  • essfortiofemm

    Medlem
    1 september, 2004 vid 12:53

    Symaskin med en kraftig nål. Det bruka funka med en vanlig för hemmet om du inte syr tjockare än rem mot mastficka. Dubbel rem funkar inte så bra men om du använder en plastplutt med tapp som ska sitta i en masttopp som finns tex på fibersparmaster, så räcker det med en enkel remloop innanför mastfickan i toppen.

  • henkee

    Medlem
    1 september, 2004 vid 17:27

    Du har inte en chans att sy det med din hemsymaskin. Det är alldeles för tjockt och hårt i masttoppen. Jag har lagat massor av segel och jag avänder den största maskinen “there is” och det går i regel åt tre fyra nålar och en hel del barnförbjudna uttryck för ett sådant projekt! Så för att spara lite tid och gråa hår kan du lika väl betala en segelmakare och få det gjort ordentligt. Max 400 spänn är mitt tips! De kommer göra det hundra gånger bättre än vad du gör det sjålv och hallå vad är 400:-!!!?

  • boman

    Medlem
    1 september, 2004 vid 17:50

    ta kontakt med den björns segelvård, han fixar det där utan problem.


    Björns Segelvård
    Östgötagatan 33
    Södermalm, Stockholm
    08 641 01 88, 070 641 50 88


  • essfortiofemm

    Medlem
    2 september, 2004 vid 11:57

    Konstigt, det funkade på min maskin…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga segeltoppen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.