Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga seglet ?

  • kinetic

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 15:50

    Gransegel i Nacka fixa detta gissningsvis, de är inte billigast dock…

  • sunkan_

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 15:53

    Spontant skulle jag prova att tejpa. Ibland går det att laga bra med tejp.

    Fördelen är enl. mig att seglet då fungerar precis som tidigare. Jag har bytt en hel panel en gång och jag tyckte inte seglet riktigt blev som tidigare efter det.

  • tsss

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 19:53

    tejp är ingen höjdare att använda, särskilt inte silvertejp.

    Gransegel är bra på segelbåtsgrejor men har ingen speciell kompetens för windsurf.

    Tala med Björns segelreparationer på Östgötagatan.
    Men byt inte hela panelen det är dyrt o svårt att få till riktigt bra. Du kan t ex be Björn laga med märkduk på en sådan här mindre skada, det håller seglet ut. Eller också köper du en löpmeter märkduk (ligger på stor bredd i stil med 130 cm eller så) av honom o gör jobbet själv. Då har du också material till kommande småskador. (Märkduk är den tunna syntetväv som man kan se på segel klistrat runt olika kanter o konturer men utan någon sömnad över)
    Obs att märkduken är helt suverän på monofilmen, dock är den färgad (Svart, blått troligen rött finns) så det blir inte supersnyggt men det håller. (Det finns ju genomskinlig film som är självhäftande att köpa i surfshopar) Däremot så funkar märkduk sämre på maststrumpa o sånt som är andra materiel. Om något förstärkningsband på seglet gått av så måste man sy dit en bit nytt band ovanpå det brustna.

  • mtsa60

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 20:14

    Man tager vad man haver :wink:. Jag har använt tejp avsedd för att täta ålderbeständig plast i husbyggen. Finns att köpa i närmaste byggshop. Detta har fungerat bra på mina segel. En remsa på vardera sidan av seglet. Har också tejpat i förebyggande syfte på ställen som haft skador i monofilmen.
    Handlade ny tejp idag och den var blå mot tidigare genomskinlig. Återstår att se om det fungerar lika bra.

  • jobbjobb

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 21:00

    men det har även gått sönder över en sömn och den amerade plasten som ni ser är vit på bilden …är det bara att tejpa det också ?

  • swe-496

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 05:39

    Lämna in seglet hos gransegel, de lagar segel riktigt bra, har haft flera stycken inne där genom åren och har aldrig blivit missnöjd. Har däremot varit missnöjd med Björns segelvård och de lagningar som gjorts där.

  • john1

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 13:58

    Jag vet att Windsurfing Paradise (Varberg) har eget loft enbart för reparationer, Har sätt verkstaden, ser riktigt bra ut och det är en tidigare segelmakare som jobbar där
    JJ.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing laga seglet ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.