Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga skönhetsfel? Local spirit suger purjo?

  • Laga skönhetsfel? Local spirit suger purjo?

    Publicerad av big_jeppe på 30 juli, 2004 vid 19:29

    Idag när jag körde vid svartklubbens fyr pajade mastfoten helt oväntat. Mastfoten är från local spirit och använd ca 7 gånger. Den skruv som stack ut från mastfoten efteråt gjorde en lång repa i min sprojtans nya bräda som jag bara seglat 3 gånger på. Repan syns bara som ett 5 mm brett spår där allt halkskydd är borta. Kan någon erfaren halkskydds-makare ge mig ett råd? Skall jag försöka lägga nytt halkskydd på repan så att den inte syns? eller kommer det bara att se ännu värre ut då? Man kan ju definivt skita i att göra något åt saken också. Funktionen lär knappast påverkas.

    Är det någon annan som har fått problem med local spirits mastfötter? Det är inte direkt så att jag laddar jätte-hopp och loopar. Jag seglar oftast ganska platt-vatten och försöker bli bättre på gippar och hopp. Det kan ju knappast vara mina små hoppförsök på 0,5 – 1 m som har sabbat mastfoten. I så fall så skulle ju ingen som kan hoppa kunna använda local spirit.

    anonym-anvandare svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • matsb

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 19:41

    Svar till:


    Är det någon annan som har fått problem med local spirits mastfötter? Det är inte direkt så att jag laddar jätte-hopp och loopar. Jag seglar oftast ganska platt-vatten och försöker bli bättre på gippar och hopp. Det kan ju knappast vara mina små hoppförsök på 0,5 – 1 m som har sabbat mastfoten. I så fall så skulle ju ingen som kan hoppa kunna använda local spirit.

    [/ QUOTE ]

    Kan nog bara instämma i att det inte är speciellt färskt gummi i gummi leden hos LS och inte heller en kvalitets produkt.
    Gissar att det är det som är främsta anledningen, eller att gummiblandningen är helt uppåt väggarna!
    Man får se till så att man har bra och säkra snören kring leden.

    Ps. nytt gummi ca 100 spänn …hmmm?

    hadé
    mats

  • big_jeppe

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 20:12

    Det bisarra är att den pajat under uretan-jointen. Det går ut en liten bult från undersidan av jointen som är skruvad i själva bräd-pucken. Den del som bulten fäster i skall sedan kunna rotera vid t.ex. gippar. Den verkar ha gängat ur sig. Skruven är helt osynlig på en hel fungerande mastfot.Den borde var väl åtdragen från fabrik och låst med en limklick. Tur i oturen att seglet släppte helt från brädan när jag gjorde en strand-start. Hade det hänt lite längre ut hade det blivit en mycket jobbig simning.

  • matsb

    Medlem
    30 juli, 2004 vid 20:50

    Ahhaaaa!

    Låter som man får dubbelkolla alla grejer från LS… crazy.gif
    En kompis hade en mastfot från LS där gick skruvarna av under jointen….confused.gif

    Kan nog vara värt att köpa en NP eller streamlined ibland… wink.gif

    Ps snålheten bedrar visdom ibland eller hur är det

    mats

  • big_jeppe

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 00:21

    Så här ser det ut. Den har gängat ur sig under segling och jag har varit alltför uppfylld av surf för att märka något. Fattar visserligen inte hur man skall kunna skruva i den igen eftersom det gängade hålet i pucken bara snurrar med.
    Nu har jag dessutom fått en liten knäck på själva bulten.

  • watertouch

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 01:06

    Nån slags loctite borde göra susen.. Eller så hamrar du lite på gängorna och skruvar i med våld..

  • matsb

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 01:31

    Svar till:


    Så här ser det ut. Den har gängat ur sig under segling och jag har varit alltför uppfylld av surf för att märka något. Fattar visserligen inte hur man skall kunna skruva i den igen eftersom det gängade hålet i pucken bara snurrar med.
    Nu har jag dessutom fått en liten knäck på själva bulten.

    [/ QUOTE ]

    Skulle nog passa på att få ny rackare….. grin.gif
    Genom att reklamera den, det behöver dom vara med om oftare (butikerna) .. wink.gif

    Knalla in på Skidsport i bromma och reklamera den där!

    Lycka till borde gå bra!

    mats

  • dude

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 06:58

    Senast igår hade en kille problem med sin LS-mastfot vars topp-pinne hade skruvat ur sig. Jag tycker inte det verkar som om dessa mastfötter är någe bra. Tack för tipset.

  • anders_hoffman

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 08:01

    Svar till:


    Så här ser det ut. Den har gängat ur sig under segling och jag har varit alltför uppfylld av surf för att märka något. Fattar visserligen inte hur man skall kunna skruva i den igen eftersom det gängade hålet i pucken bara snurrar med.
    Nu har jag dessutom fått en liten knäck på själva bulten.

    [/ QUOTE ]

    Klart du ska reklamera! Jag reklamerade en 6 veckor gammal mastfot, där jointen hade spruckit vid en av skruvarna, fick en ny joint utan problem.

    Även den Pin’en som ska in i mastförlängarnen hade skruvat upp sig och fått en liten böj. Det fixade jag däremot själv genom att Loctite’a den rejält och sen skruva åt den så in i *********.

    Men man ska nog hålla koll på sina LS-prylar, känns inte riktigt som att dom är färdiga när dom kommer från fabrik.

  • big_jeppe

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 12:46

    Nu har jag fått en ny LS-mastfot på bromma prylsport, helt utan diskussion.Skönt. Skall dock hålla lite koll på den där i framtiden. Jag vill inte tänka på vad som händer om utrustningen delar sig i 2 delar om man seglar på ett ställe med lite “shore-break” (t.ex. torö stenstrand vid bra vind). Då får man nog välja ifall man vill ha brädan eller seglet uppspolat på stenarna.

    Timmar av vattengympa långt ut från stranden är inte heller roligt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 19:10

    Gott….nu är du me i matchen igen.. smirk.gif
    Se till så att du har ett ytterligare gummi (leden) när den där kalas dagen ramlar in under hösten. Eller håll tummarna att polarna har en ytterligare mastfot… crazy.gif

    hade
    mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 juli, 2004 vid 23:44

    Jag lägger nästan alltid loctite mutterlås eller liknande på
    ställen som kan skruva upp sig själv, gör man det på LS-mastfoten funkar de hur bra som helst sen.

  • dr-masse

    Medlem
    1 augusti, 2004 vid 08:40

    Helt rätt att reklamera, de behöver ju faktiskt få reda på vad det är som inte håller. Svårt att förbättra prylarna, annars.

    Själv tycker jag att en bra mastfot är en tokigt viktigt säkerhetsgrej för all segling. Och har Streamlined. Det är väl nästan den del som det blir allra jobbigast om det pajjar vid fel tillfälle… Mycket svårt att laga på vattnet. Visst, det sitter ett snöre där, men som exempelvis din mastfot gick så hjälpte ju inte det precis någe alls.

    Undrade förresten vad du tog vägen på Svartklubben… (jag seglade längre upp). Blåst av prognosen igen, skulle seglat på torsdagen istället – min “surftrend” i år… 🙂

    Mastfot På!

  • herodude

    Medlem
    1 augusti, 2004 vid 18:40

    har trashade LS mastfötter jag medf å det suger så nu kör jag neilpryde både på förlängare, bom å mastfot å måste säga att det är stor skillnad i kvalitets känslan det är värt det….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 augusti, 2004 vid 19:09

    Tjena
    Har inte heller någon vidare bra erfarenhet av denna mastfot.

    Köper man brädor och segel för tusentals kronor så är det ju en ringa sak att lägga till några hundringar och få en kvallefot. Synd bara att man inte köper en kvalle direkt – då hade man ju sparat både tid och bekymmer.

    När kommer vinden?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga skönhetsfel? Local spirit suger purjo?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.