Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga sprickor dingad nos

  • Laga sprickor dingad nos

    Publicerad av karlund på 2 juni, 2013 vid 21:48

    Hej.
    Har äntligen gjort slag i saken och skaffat mig en beggad utrustning, efter att ha hyrt på Haga ett antal år, och känner mig nu rejält taggad att komma ut. Brädan är en 130L JP X-Cite Ride som har några sprickor i nosen som jag förmodligen borde göra något åt men frågan är bara vad.

    När jag köpte brädan klämde jag på sprickorna och det hördes inget fras (=bra enligt källa), och sög även på dem men inget vatten kom, så jag hoppas och tror att det bara är ytligt.

    Bifogar en bild. Är det någon mening att göra något åt det, och i så fall vad?
    Thanx
    /Kalle

    aronh svarade 10 år, 11 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • gustavl

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 08:26

    Tjena! Kul med egna prylar. Det där ser ut som det räcker att slipa ner runt sprickan och lägga på ett nytt lager med fiberväv och epoxi. Testa och söka på “laga bräda” “spricka” eller något liknande här på forumet så kommer du hitta massvis med trådor om att laga sprickor.

    //Gurra

  • sailortrash

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 08:34

    sög du på dem?

    slipa ner så det inte finns några hårda skarpa kanter, spackla upp med epoxibaserat spackel, slipa igen, lägg 1-3 stora bitar väv (minst 3 cm överlapp), slipa om det behövs, maska och måla över med typ hagmans sprayfärg.

    använd fibrer när du handlaminerar så minskar du risken för luftbubblor. från en amatör till en annan….ta hellre för mkt än för lite härdare. Jag har gjort lagningar som aldrig blev riktigt hårda. om de är täta vet jag inte, menmen iprincip känns det som ogjort arbete.

    plasthandskar och engånspenslar brukar jag köra med. en del använder roller, men jag tycker att det ser ut som en ganska liten lagning så jag skulle använt pensel

  • svenne

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 08:39

    @sailortrash 711173 wrote:

    sög du på dem?

    använd fibrer när du handlaminerar så minskar du risken för luftbubblor. från en amatör till en annan….ta hellre för mkt än för lite härdare. Jag har gjort lagningar som aldrig blev riktigt hårda. om de är täta vet jag inte, menmen iprincip känns det som ogjort arbete.

    Om det här var ett tips som gäller epoxi, så var det HELT FEL! Epoxi ska alltid mätas exakt. På grammet! Blandas mindre mängder (<30 g) är det mer exakt med dosering på volym med spruta.

  • karlund

    Medlem
    3 juni, 2013 vid 21:30

    Tack alla för hjälp! Skönt att ni inte heller tyckte sprickorna såg så farliga ut. Anledningen till att jag sög på sprickorna när jag köpte brädan var för att kolla om den tagit in vatten. Hade hört att man kunde göra så och fick i alla fall inget vatten i mun 🙂

    Slipa, fiberväv och epoxi alltså. Ska söka på forumet på fler trådar om detta.

    Bra sugen på att testa prylarna nu!
    /Kalle

  • brutus

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 10:08

    Tjena Kalle,

    Finns ju det här kittet på surfers (även på Öland) för en snabb lagning av nosen – http://www.surfers.se/sv/vagsurfing/quickfix-medium-set.html men kan ju vara bra att ha det fixat i hemmets lugna vrå innan du packar upp på stranden och inte vill börja med att laga…
    Finns säkert liknande på skidsport t.ex..
    / Martin

  • raggarn

    Medlem
    4 juni, 2013 vid 22:45

    Har använt detta : http://www.boardcorner.se/material-1/epoxi/lagningspaket-for-snabba-lagningar.html
    funkar hur bra som helst …rekommenderar 10-minutaren…5: an är apsnabb……går ju det oxå…om man har brådis ut på vattnet igen 🙂
    kompletteras gärna me lite : http://www.boardcorner.se/material-1/fiber/kolfiber-160-g-twill-dm.html
    om det behövs…..

  • emilvikingstrand

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 14:12

    Håller med allt som står ovan, och länkar en liten guide:
    http://www.vikingstrand.se/HTML/laga.htm

  • raggarn

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 21:03

    bra där….schyst guide….men va f-n står du i vardagsrummet pojk.!!!!
    du e singel va..???
    mitt råd är iaf se till å hitta ett bättre ställe å jobba på…annars kanske ni blir singel snabbare än väntat…!!
    de här e slabbiga greijor ..tro mig och slipdammet ska vi inte tala om…..kanske skönt me lite kolfiber/glasfiberdamm i …soffan/mat-tallriken/toasitsen/sovrummet mm mm
    och viktigt komplement till inköpslistan är ju munskydd/ andningsfilter handskar mm skyddsutrustning
    bara ett vänligt råd till alla som kollar fina bilder på rep-guider om hur enkelt å snabbt det går…
    ungf som Timell på tv önskar att jag fick huset renoverat lika enkelt å snabbt som på “Äntligen hemma”
    men låt er inte avskräckas….testa….de e ju skitkul när det blir bra
    ska leta upp Kent Z strip ur Surfsport om plastning å självbygge och visa hur det kan gå….. 🙂
    hälsningar Asocialstyrelsen

  • joecool

    Medlem
    8 juni, 2013 vid 15:22

    Vill bara säga att våtrumssilikon funkar som tillfällig nödlösning också, om man absolut inte har något annat. Då får det ju helst vara ovanför vattenlinjen också, typ som där den här skadan gällde, annars störs ju strömningen under brädan.

  • aronh

    Medlem
    8 juni, 2013 vid 16:17

    @JoeCool 711400 wrote:

    Vill bara säga att våtrumssilikon funkar som tillfällig nödlösning också, om man absolut inte har något annat. Då får det ju helst vara ovanför vattenlinjen också, typ som där den här skadan gällde, annars störs ju strömningen under brädan.

    Trolldeg blandat med cement funkar också om man inte har silikon.

    1 dl vatten
    1 dl mjöl
    1 dl cement
    1 dl salt
    1 msk olja
    ev karamellfärg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga sprickor dingad nos

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.