Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga stort hål i neoprendräkten

  • Laga stort hål i neoprendräkten

    Publicerad av roxa på 21 april, 2010 vid 12:07

    Är de någon som vet hur man kan laga ett hål på våtdräkten? Kraschade rätt hårt på land i helgen (J–la kastbyar :P) och har nu två st 5 cm långa revor i dräkten på knät som har gått rakt igenom neopren och allt.

    stefanlindmark svarade 14 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • mr-creamcheese

    Medlem
    22 april, 2010 vid 12:14

    Köp en neoprenbit i önskad storlek (tror det finns en snubbe som säljer bara neopren i göteborg) ev. sy och framför allt limma med riktigt neoprenlim (brukar finnas i dykaffärer). Funderade på att laga ett hål i min dräkt så jag kollade upp lite, men det slutade med att jag köpte en ny dräkt.

    Lycka till! Men lite inte helt på mig, jag kan ha fel!

  • stefanlindmark

    Medlem
    22 april, 2010 vid 13:52

    Jag har lagat hål och slitage med spacklad LiquiSole. Har fått revor på knäna som jag lagat och när jag tröttnade på det strök jag LiquiSole i ett par lager över hela knät. Nu har jag en tunn elastisk “sula” tvärs över som tål mycket mer stryk än enkelneoprenet i dräkten.

    Om det är ett stort hål till skillnad från reva (dvs det saknas en bit av dräkten så att det inte går att få ihop hålet) så behövs någon form av textil. Skulle provat med någon elastisk tygbit i passande färg. Tejpa fast tillfälligt på insidan och lägg på LiquiSole ovanpå och ut över kanterna på utsidan. Det har fungerat bra att spacka tillbaka om t.ex. neoprenet på utsidan rivits loss en bit men lycran under fortfarande håller ihop. Neoprenlim som jag har provat fyller inte upp hål utan liknar kontaktlim.

    Ytfinishen blir blank. Själva skiktet är genomskinligt med gulaktig ton.

    Obs! LiquiSole är bland det kladdigaste man kan tänka sig. Fastnar på allt och rinner om tjockare skikt appliceras.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Laga stort hål i neoprendräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.