Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. laga trasigbräda ;-(

  • laga trasigbräda ;-(

    Publicerad av surfridern på 14 maj, 2006 vid 18:40

    tjena, jag skulle vilja ha lite förslag på hur jag ska laga denna bräda. ett plus är ju om det ser snyggt ut oxå.

    trasigbr%c3%a4da.jpg

    jag står i valet och kvalet att slipa ner massor och fylla upp eller att bara slipna ner minimalt och köra finlir. det ser inte ut som att det gått något hål i brädan men det är lite mjukare på ett ställe stort som en enkrona. en tanke slog mig att bara köra gelcoat över hela skiten men det känns inte riktigt rätt!
    förslag mottages varmt!

    //Stoffe

    joth svarade 17 år, 12 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oscar

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 18:59

    Slipa bort ner till första lagret väv och kolla om det är sprickor. Är det sprucket och mjuk så måste du slipa bort skadad väv och lägga på ny. Det tar inte så långtid som man tror. Finns slipmaskin typ hörnslip på biltema. Lite epoxy och glasfiber, sen är det klart!

    http://www.boardlady.com

  • donpedro

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 19:16

    Kolla in gurras sida http://www.kulingvarning.nu/ där fr du en del matnyttiga tipps. Det brukar oftst löna sig att göra det ordentligt på en gång. Men man behöver heller inte överdriva lagandet.

  • surfridern

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 20:07

    Ju mer jag läser om det ju mer förvirrad känner jag mig. jag ska alltså karva ur det som verkar dåligt och så ska jag fylla upp med antingen divinylcell eller epoxi med microballonger?

    eller så tar man en sån där plastic padding PP100?

    microballonger och microfibrer är väll samma sak?

    sist ska man väll ha gelcoat. fast det stod inte på gurras sida?

    är jag inne på rätt spår eller helt ute och cyklar?

    imorrn ska jag åka och köpa riktig epoxi på TB-sjösport i uppsala. för ett par år sen köpte jag en styrenfri specialepoxi för vindsurfbrädor som aldrig verkar vilja härda. kanske att den legat för länge? det hände inget med den när man stått åh blandat en kvart med den. det var en sån där dubbeltub så man skulle få garanterat rätt mängd av kletet i båda tuberna. tog väll ett par dagar innan den blev slipbar. mycket rinnig..

  • r3wefew

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 21:44

    Fick en liknade skada från nos till 20 cm inn som jag slipade ur och fyllde ut med plastickpading som innehöll glasfibertrådar. (samma som andväds för små reprationer av båtar). Slipade sedan till det med fint sandpapper och målade med vitt… ser ju fin fint ut och hårt blev det i allafall, vet dock inte hur hållbart det blev i gämfört med andra sätt att laga.

    lycka till 😛

    // Pålle

  • donpedro

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 06:09

    Andvänd dock INTE plastik padding grejjern vid djupare lagnignar, eftersom det brukar innehålla polyester som förstör/smälter kärnan i brädan.

  • surfen

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 06:26

    Använd inte Plastic padding överhuvudtaget, till fenor JA, men inte till brädor, lagningen blir för hård och spricker runt där du lagar den om du får ett nytt hårt slag på/runt skadan. Gör det som vi pratade om nere vid Alnäs och konstra inte till det! Epoxi, microballonger och väv. Jag säger som donpedro gör det ordentligt och överdriv inte……

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 maj, 2006 vid 11:39

    Att det är mjukt beror främst på att skummet är krossat.
    Ett enkelt sätt att åtgärda detta är att:
    * Tejpa över skadan med maskerings tejp.
    * Skaffa en injektionsspruta och borra två-tre små som passar till sprutans munstycke.
    *Blanda till PU lim kan köps i bygghandeln.
    * Spruta i PU limet så att det fyller i de andra hålen sätt (här måste du arbeta snabbt).
    * Skruvar för hålen med vanliga skruvar som passar hålen väl.

    Pu Limmet gäser kraftigt och fyller således upp krosset. Du behöver inte oroa dig för viktökningen då du inte kommer få in så mycket lim.
    Var noga med att inte spilla lim då det är svårt att slipa bort.

    När pu limet härdat tar du bort skruvar och mask tejp
    laminera över med två lager tunn glasfiber 80 gr.

    Detta kanske är overkill för en så liten skada men definitivt lättare och bättre än att börja karva i brädan.

    Lyck till
    MVH Henrik

  • joth

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 12:40

    Om det bara är ytligt så borde epoxi och lämlig färg duga fint. Lägg inte mer jobb än vad som krävs tycker jag. Men är det svampigt och ser ut som att det är djupare får du nog göra lite större ingrepp. Men oftast räcker det att täta till. Och det ser inte så allvarligt ut på bilden i alla fall.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. laga trasigbräda ;-(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.